اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

دور تسلسل در والیبال/ بازی با افکار عمومی و جلسات بی‌نتیجه کمیته فنی!

فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی دچار سردرگمی شده و گاف‌های عجیبی می‌دهد.

دور تسلسل در والیبال/ بازی با افکار عمومی و جلسات بی‌نتیجه کمیته فنی!

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته فنی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال در نخستین نشست خود مصوب کرد که از مربی تراز اول جهانی برای هدایت تیم در لیگ ملت‌ها 2021 و المپیک توکیو استفاده شود.

* توافق نهایی با آلکنو و دستیارانش

در شرایطی که مسئولان فدراسیون این روزها به دنبال برگزاری جلسات مختلف به بهانه انتخاب سرمربی تیم ملی هستند و صحبت‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، شنیده می‌شود توافقات نهایی بین فدراسیون و ولادیمیر آلکنو، سرمربی پرافتخار روسی انجام شده است. آلکنو چند دستیار ایتالیایی دارد و به نظر می‌رسد برای حضور آنها در تیم ملی هم صحبت‌هایی مطرح شده است.

آلکنو 53 ساله سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی روسیه و تیم ملی این کشور را دارد. کسب مدال برنز المپیک 2008 و مدال طلای المپیک 2012 از جمله افتخارات آلکنو با تیم ملی روسیه است. وی در رده باشگاهی هم توانسته چندین بار قهرمانی در لیگ روسیه را تجربه کند. مدتی هم سعید معروف در تیم زنیت‌کازان زیر نظر وی بازی کرد، اما گفته می‌شود برخی اختلاف‌ها منجر به جدایی معروف از زنیت شد.

آلکنو مربی سرشناس و شناخته شده‌ای در دنیای والیبال است و چندی پیش هم بسیاری از رسانه‌های خارجی به موضوع حضور او و رزنده در ایران اشاره کرده بودند. به نظر می‌رسد پرونده حضور رزنده بسته شده و آلکنو با مسئولان فدراسیون به توافق نهایی رسیده است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت این موضوع چه زمانی نهایی و رسمی خواهد شد. 

* دستپاچگی و بیانیه علیه واقعیت

بعد از انتشار این خبر و اعلام اسامی چند مربی دیگر به عنوان گزینه‌های هدایت تیم ملی در رسانه‌ها، فدراسیون در اقدامی عجولانه بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه فدراسیون والیبال آمده است «متاسفانه پس از پایان نشست کمیته فنی، برخی رسانه‌ها فهرستی از گزینه‌های هدایت تیم ملی منتشر کردند که به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

تاکید می شود که فدراسیون تا کنون با هیچ گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی کشورمان وارد گفت‌وگو و مذاکره نشده و فهرست منتشر شده، در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بوده و مورد تایید نیست. گزینه‌های نهایی برای هدایت تیم ملی، بر اساس جمع بندی و تصمیم کمیته فنی، مشخص و اعلام خواهد شد.»

* شاهد از غیب رسید!

با این شرایط عظمت میرزایف، رئیس روابط عمومی باشگاه زنیت‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، خبر پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران به ولادیمیر آلکنو را تایید کرد.

وی گفت: به آلکنو پیشنهاد شده تا هدایت تیم ملی والیبال ایران را برعهده بگیرد و در حال حاضر مشغول بررسی این پیشنهاد است. آلکنو به تیم زنیت برگشته و هدایت این تیم را برعهده گرفته است.

مدیر روابط عمومی زنیت کازان خاطرنشان کرد: نمی‌توانم بگویم که او این پیشنهاد را می‌پذیرد یا خیر چون خودش باید در این خصوص صحبت کند. من به خودم اجازه نمی‌دهم تا در این مورد حرفی بزنم.

* دور تسلسل در والیبال

طرح چند موضوع در این بین حائز اهمیت است. داورزنی چندی پیش در صحبت‌های خود اعلام کرد که برنامه فدراسیون این است که  والیبال ایران در المپیک جزو 4 تیم پایانی باشد و چند ماه بعد همین صحبت در قالب «آرمان تیم ملی والیبال در المپیک توکیو» مطرح شد. واقعاً انتخاب یک جمله یا شعار با مفهموم کلی همان صحبت‌های قبلی نیازمند چند ماه بررسی است؟

همچنین رئیس فدراسیون در ماه‌های گذشته چندین بار مدعی شد که مربی باید برای تیم ملی انتخاب شود که سابقه کسب مدال المپیک را داشته باشد و بازهم اهالی والیبال شاهد بودند که چند ماه بعد کمیته فنی انتخاب سرمربی تیم ملی در نخستین نشست خود مصوب کرد که از مربی تراز اول جهانی برای هدایت تیم ایران در لیگ ملت‌ها 2021 و المپیک توکیو استفاده شود.

این موضوع نشان دهنده دور تسلسل در فدراسیون مهمی همچون والیبال است. وقتی رئیس فدراسیون درخصوص یک موضوع به جمع‌بندی نهایی رسیده و آن را رسانه ای می‌کند، دیگر چه نیازی است که چند ماه زمان صرف شود تا بازهم جمعی به همان نتیجه برسند؟

* فرضیه‌ای نزدیک به واقعیت؛ بازی با افکار عمومی

برخی اهالی والیبال و کارشناسان این رشته اعتقاد دارند کار تمام شده و داورزنی گزینه نهایی خود برای نشستن روی نیمکت تیم ملی را انتخاب کرده است. برخی دیگر اعتقاد دارند مذاکرات هم صورت گرفته و عده‌ای هم می‌گویند که توافق نهایی هم حاصل شده، اما با این شرایط دلیل برگزاری جلسات مختلف چیزی غیر از بازی با افکار عمومی است؟ 

به گفته محمود افشاردوست یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون، در شرایط کنونی از هر فردی در مورد گزینه‌های هدایت تیم ملی سوال شود، نام چند مربی را مطرح می‌کند و اینکه در پایان جلسه نخست نام چند مربی مطرح شود، اصلاً موضوع خاص و عجیبی نیست.

در این بین عده‌ای با موشکافی اظهارات داورزنی به این جمع بندی رسیده‌اند که او در جلسات تمام مشخصات گزینه مدنظرش را اعلام می‌کند تا در نهایت بتواند نظر مثبت جمعی از کارشناسان را بگیرد. این کار هم دلایلی دارد؛ شاید در شرایط اقتصادی کنونی برای ورزش کشور به صرفه نباشد که هزینه زیادی برای جذب یک مربی خارجی صورت بگیرد و داورزنی می‌خواهد نظر تمام خانواده والیبال را نسبت به این موضوع مثبت کند و بتواند مقابل دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشد و بتواند از انتخابش در مقابل مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک دفاع کند.

موضوع دیگر اینکه با این کار اگر مربی آینده تیم ملی ناکام باشد، داورزنی به راحتی می‌تواند توپ را به زمین کارشناسان بیندازد و بگوید این مربی انتخاب کمیته فنی بوده است. در واقع باید گفت برگزاری جلسات کمیته فنی کاملاً سرکاری است. حال اینکه اعضای کمیته فنی بر چه اساسی انتخاب شده‌اند که دیگر بماند!

* ترکاشوند: تضمین دادن برای تحقق آرمان والیبال در المپیک، ریسک است

محمد ترکاشوند، از مربیان و پیشکسوتان والیبال درمورد انتخاب سرمربی تیم ملی به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، گفت: خیلی جالب است که برای انتخاب سرمربی تیم ملی از پیشکسوتان دعوت شده، اما مربیان لیگ برتری جایی در جلسه نداشتند تا شاید یک نظر فنی‌تر بدهند.

وی ادامه داد: با تصمیمی که فدراسیون گرفت و هدفگذاری که برای المپیک کرد نمی‌دانم آیا هیچ مربی ایرانی داریم که بتواند توقعات را برآورده کند یا خیر. حضور در جمع 4 تیم برتر المپیک و تضیمن دادن بابت این کار، بسیار سخت است و به همین دلیل هر مربی اعلام آمادگی کند، ریسک کرده است، چون اگر خواسته فدراسیون محقق نشود، آن مربی هم مهره سوخته خواهد شد.

پیشکسوت والیبال ایران، عنوان کرد: ممکن است انتخاب‌ها درگیر موضوعات سیاسی هم باشد. به هر حال ورزش ما با سیاست عجین شده است و خیلی تصمیمات سیاسی گرفته می‌شود، اما روح ورزش این موضوع را نمی‌پذیرد. سیاست نباید ربطی به ورزش داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول