اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

واریز سرانه بهداشتی به حساب مدارس خراسان رضوی در آینده‌ای نزدیک

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی از واریز سرانه بهداشتی در ماه جاری به حساب مدارس این استان در آینده‌ای ندیک خبر داد و گفت: مدرسه ایمن و سالم و حفظ سلامتی دانش‌آموزان اولویت اول ما بوده و بعد از تامین این مهم اولویت بعدی ما پیگیری تعلیم و تربیت در بین دانش‌آموزان است.

واریز سرانه بهداشتی به حساب مدارس خراسان رضوی در آینده‌ای نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، قاسمعلی خدابنده امروز در حاشیه مراسم نمادین بازگشایی مدارس با نیازهای ویژه خراسان رضوی که در هنرستان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هادوی مشهد برگزار شد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان کرد: 

در حوزه آموزش‌و‌پرورش با نیازهای ویژه با برنامه‌ریزی‌های خوب و دقیق این آموزش‌و‌پرورش قدم‌های مناسبی در این استان برداشته شده است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته آمار دانش آموزان با نیاز ویژه ۱۶ هزار نفر بود و برآورد می‌شود این آمار در سال جاری به عدد ۱۹ هزار نفر برسد. 

وی اظهار کرد: جریان آموزش در مدارس در شرایط کرونایی سخت است، اما با این وجود فعالیت مدارس به طور رسمی در سال تحصیلی جدید از امروز رسما آغاز شد.

خدابنده تاکید کرد: مدرسه ایمن و سالم و حفظ سلامتی دانش‌آموزان اولویت اول ما بوده و بعد از تامین این مهم اولویت بعدی ما پیگیری تعلیم و تربیت در بین دانش‌آموزان است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی در خصوص عدم وجود زیر‌ساخت‌های لازم برای آموزش دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی در برخی از روستاهای این استان گفت: با تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، توانستیم 2 هزار و 70 مدرسه روستایی را به اینترنت وصل کنیم.

وی ادامه داد: اگر مدرسه‌ای هم تاکنون به اینترنت متصل نشده، می‌تواند به ما اطلاع دهد تا با هماهنگی اداره کل فناوری اطلاعات موجبات دسترسی این مدارس به اینترنت را نیز فراهم آوریم.

خدابنده با اشاره به واریز اعتبار 8.5 میلیارد تومانی برای تهیه اقلام و ملزومات بهداشتی به حساب مدارس خراسان رضوی، تصریح کرد: در طی ماه جاری نیز دوباره مبلغی در همین حدود به حساب مدارس برای خرید بسته‌های و ملزومات بهداشتی با عنوان «سرانه بهداشتی» واریز می‌شود.

آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در شرایط کرونایی نیازهای خاص خود را می‌طلبد 

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: امسال یقینا سال تحصیلی متفاوتی را شاهد خواهیم بود و  مجموعه بزرگ آموزش و پرورش سال تحصیلی جدید را با شرایط ویژه آغاز می‌کند.

مهدی قاسمی‌پور با اشاره به دغدغه‌ معلمان و خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس، اظهار کرد: با توجه به معلولیت‌های مختلف دانش‌آموزان ما حضور آنها در مراکز آموزشی باید تحت شرایط ویژه و خاص خود باشد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۹۵۶ نوآموز پیش دبستانی در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند که آموزش آنها بر اساس فعالیت‌های مهارت‌آموزی است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: ۷۰ درصد دانش‌آموز با نیاز ویژه این استان را دانش‌آموزان کم توان ذهنی یا با مشکلات ویژه ذهنی تشکیل داده‌اند.

قاسمی‌پور با بیان اینکه آموزش برای این دسته از دانش‌آموزان باید مبتنی بر معلومات عینی باشد، تصریح کرد: از همین رو به کارگیری آموزش در فضای مجازی برای این دسته از دانش‌آموزان مشکل است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش و همت  کارکنان آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بر باز نماندن دانش ‌آموزان از تحصیل است.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با بیان اینکه در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تفاوتی میان مدارس عادی و استثنائی وجود ندارد، اظهار کرد: بازگشایی مدارس استثنائی برنامه‌ریزی‌های متفاوت و خاص‌تری را می‌طلبد، با بازگشایی مدارس، مدارس استثنائی با مشکلات بیشتری نسبت به مدارس عادی روبه‌رو خواهند بود، به عنوان مثال بخش زیادی از آموزش دانش‌آموزان نابینا با استفاده از لمس کردن انجام می‌شود، همچنین معلمانی که به دانش‌آموزان ناشنوا تدریس می‌کنند، نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند، زیرا دانش‌آموزان ناشنوا باید بتوانند لب‌های معلم خود را در هنگام صحبت کردن مشاهده کنند تا قادر به لب‌خوانی باشند.  

قاسمی‌پور با تاکید بر اینکه مدارس استثنائی نیز باید از سیاست‌های کلی کشور پیروی کنند، خاطرنشان کرد:  این مدارس به دلیل تفاوت‌هایی که باسایر مدارس دارند، باید متناسب با شرایط خود عمل کنند. من از مدیران مدارس استثنائی خراسان رضوی می‌خواهم هفته آغازین شروع مدارس را به برنامه‌ریزی، توزیع کتب درسی و همچنین اعتمادسازی برای اولیا بپردازند و به خانواده‌های دانش‌آموزان این اطمینان خاطر را بدهند که محیط مدرسه، محیط ایمنی برای آموزش به دانش‌آموزان است. 

وی اضافه کرد: همچنین ما از خانواده‌ها درخواست داریم این اعتماد را به مدارس داشته باشند، با حضور در مدارس در هفته ابتدایی سال تحصیلی، ضمن دریافت کتب درسی دانش‌آموزان، از محیط مدرسه نیز بازدید کنند و مشاهده کنند که مدارس آمادگی لازم برای پذیرش دانش‌آموزان را دارند. 

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: در این هفته نیازی به مراجعه تمام دانش‌آموزان نیست و مدیران مدارس پس از مراجعه اولیا به مدرسه، برنامه درسی را به آنها ارائه می‌دهند و در خصوص روزهایی که هر دانش‌آموز باید در مدرسه حضور داشته باشد به آنان اطلاع‌رسانی می‌کنند. 

قاسمی‌پور بیان کرد: پیش از این برنامه مدارس استثنائی به صورت کاملا غیرحضوری بسته شده بود، اما طی دو، سه روز گذشته و پس از اعلام وزارت آموزش و پرورش، قرار بر این شد برنامه تدریس در این مدارس، چهار روز در هفته به صورت حضوری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و دو روز در هفته هم به صورت مجازی انجام شود. 

وی ضمن اشاره به اینکه امکانات و مکانی که برای هر دانش‌آموز استثنائی باید در نظر گرفته شود، سه تا پنج برابر امکانات و مکان در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان عادی است، عنوان کرد: ما به مدیران تمامی مدارس استثنائی تاکید کرده‌ایم که حتما فاصله یک تا 1.5 متر بین دانش‌آموزان در کلاس رعایت شود، همچنین ما در نظر داریم طرح گروه‌بندی و حضور دانش‌آموزان به صورت زوج و فرد در کلاس‌ها را اجرا کنیم.

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: البته در حالت عادی نیز در مدارس استثنائی تعداد دانش‌آموزان هر کلاس، نسبت به مدارس معمولی کمتر است، به عنوان مثال همواره تعداد دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در هر کلاس حداکثر 10 نفر بوده است که حال در صورت گروه‌بندی کلاس‌ها، پنج نفر از این‌ها در یک کلاس قرار می‌گیرند.

قاسمی‌پور بیان کرد: همچنین کلاس‌های دانش‌آموزان نابینا نیز با ظرفیت پنج - 6 نفر تشکیل می‌شد که حال در صورت گروه‌بندی، این ظرفیت به دو-سه نفر کاهش می‌یابد، یعنی آموزش حالت فرد به فرد و خصوصی دارد و مشکلاتی را که خانواده‌ها نگران آن‌ها هستند از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه مدارس استثنائی در نقاط خاصی از شهرها ساخته شده‌اند، اظهار کرد: اما این مدارس از تمام نقاط شهر دانش‌آموز دارند، با توجه به اینکه در هر سرویس رفت و برگشت دانش‌آموزی، حداکثر سه دانش‌آموز می‌توانند قرار گیرند، ما باید گروه‌بندی دانش‌آموزان را بر اساس مسیر آنان در نظر بگیریم، همچنین تا زمانی که هنوز هوا سرد نشده، فضاهای باز مدارس نیز درراستای آموزش دانش‌آموزان باید مورد استفاده قرار گیرند. 

 رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اضافه کرد: مدت زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس را نیز کاهش داده‌ایم و برای دانش‌آموزانی هم که اصلا امکان حضور در مدرسه را ندارند، آموزش مجازی و برنامه‌های آموزشی تلوزیونی را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول