اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تدوین سند ۵ ساله حوزوی در راستای تحقق فقه جعفری

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در حوزه علمیه قم برنامه ۵ ساله‌ای تدوین شده که در شورای عالی مطرح شده است و امیدواریم ابا اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در راستای این سند ۵ ساله، حوزه‌ای در طراز حوزه علمیه امام صادق(ع) به منصه ظهور برسد.

تدوین سند ۵ ساله حوزوی  در راستای تحقق فقه جعفری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز ، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزه علمیه استان فارس که در مصلای قدیم نماز جمعه شیراز به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد، شناخت حوزه علمیه و مکتب امام صادق(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید طلاب را مطابق مذهب جعفری تربیت کنیم و فقه امام صادق(ع) در ابعاد آموزشی حوزه‌ها مشهود باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان با تصریح اینکه حوزه امام صادق(ع) از باب تعالیم و رشته های قرآنی، کلام و فقه و ... بسیار جامعه بوده است، عنوان کرد: حوزه مبارکه علمیه که در حقیقت ادامه حوزه امام صادق(ع) است در صورتی می تواند موفق عمل کند که جامع باشد یعنی در تمام رشته های مورد نیاز باید فعالت کند.

وی بیان کرد: پس از تشکل حکومت اسلامی توسط حضرت امام(ره) و رهبری آیت الله خامنه ای توقع جهانی از حوزه پیدا شده است و اگر می خواهیم حوزه پاسخگوی نیازهای جهانی باشد باید در رشته‌های مختلف علوم اسلامی مانند ادبیات حرف اول را بزنیم، بنابراین مسئولان حوزه برنامه های مطلوبی را تدوین کنند و دانش آموختگان نیز همت گمارند تا بتوانند خود را مسلح به علم و آمادگی های مختلف کنند.

آیت الله شب زنده ادامه داد: مدیریت حوزه علمیه قم، برنامه ۵ ساله‌ای را تدوین کردند که در شورای عالی مورد بحث است و امیدواریم اساتید و مدیران با پیگیری و پیاده کردن برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت که در راستای همین برنامه ۵‌ ساله تدوین می شود، بتوانند حوزه علمیه تراز حوزه علمیه امام صادق(ع) را به منصه ظهور و تحقق برسانند.

 نقش حوزه در الگوسازی تمدن اسلامی - ایرانی

 در ادامه  آیت‌الله لطف اله دژکام در خصوص فعالیتهای آموزشی اظهار داشت: یک کار عظیمی در حوزه علمیه فارس صورت گرفته که از آنان تشکر می کنیم، کار کردن در فضایی که گاهی ضابطه پذیر نیست و مشکلاتی که کرونا به وجود آورده آسان نبوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس در چند بخش الگو برای سایر استان ها بوده است، اضافه کرد: از تلاش هایی که انجام شده صمیمانه تشکر می کنیم، اینکه مدل آموزش را از حضوری به غیرحضوری تبدیل کنیم کار ساده ای نیست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: سه رکن ایمان، علم و عمل را خداوند در قرآن کریم ذکر کرده است، که این سه تا مسئله ای است که حوزه های علمیه باید نسبت به محصلین خود انجام دهند.

وی با اشاره به نقش حوزه ها در دینداری مردم، خاطرنشان کرد: در یک و دو قرن گذشته همه، تفاوت را فهمیده اند که اگر می خواهد دینداری باشد باید از مدرسه و مسجد آغاز شو؛ نقش حوزه در زمان غیبت حجت بر همه عالم است؛ در روایات داریم که در آخر الزمان قم حجت می شود.

 دژکام اذعان کرد: هر چه پیرامون حوزه گفته ایم به تناسب نقشی که حجت است باید نگاه به کشور اسلامی هم باشد؛ اینکه مقام معظم رهبری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند، ۵۶ تدبیر دارد، که ۱۴ تا از آن وظیفه حوزه است و اگر حوزه نتواند خود را نشان دهد دیگر تدبیرها به زمین خواهد خورد.

وی در خصوص مشکلات حوزه های علمیه و معیشت طلاب، بیان داشت: همه مسئولان حوزه به فکر حل مشکلات هستند، اما علم را به سادگی نمی توان به دست آورد، اگر تلاش را در راه علم انجام دهیم رزق نیز می رسد.

مدیران، فضای مدارس علمیه را برای برگزاری کلاس‌ها آماده کنند

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی نیز در این آیین با اشاره به اینکه این مراسم به صورت مشترک برای نخستین بار است که برگزار می شود، اظهار داشت: امیدواریم برگزاری مشترک آیین افتتاح حوزه های علمیه سراسر کشور موجب همکاری هر چه بیشتر فعالیت ها شود.

وی با اشاره به ارائه گزارشی از فعالیتها و اقدامات حوزه علمیه استان، اضافه کرد: سالی که گذشت بسیار پر و فراز و نشیب برای استان و حوزه بود، که در روزهای نخست معاون آموزش حوزه علمیه را از دست دادیم، پس از آن آشوب آبان، انتخابات و دیگر برنامه ها را داشتیم که حوزه را به تبع کشور درگیر می کرد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس، اقدامات انجام شده در حوزه استان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: تکمیل کادر مرکز، مانند واحد امور موقوفاتو واحد امور بین اللملل، اعلام موجودیت برخی از قرارگاه های حوزوی مانند قرارگاه فضای مجازی حوزه انقلابی، همچنین در بعد آموزش، تحولات شگرفی نیز مانند برگزاری امتحانات متمرکز استانی در دی ماه و تیر ماه که بار سنگینی را بر معاونت آموزش تحمیلکرد انجام شد، برگزاری امتحانات شفاهی درس خارج برای نخستین بار و برگزاری منظم آموزش غیر حضوری پس از ابلاغ شیوه نامه با حداقل تعطیلی از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته در حوزه علمیه استان انجام شد.

وی در ادامه افزود: همچنین برگزاری آزمون مجازی تجدیدی و ارتقایی برای نخستین بار در حوزه استان که نرم افزار و سرور را خود استان پیگیری کرد، برگزاری کلاس ها و کارگاه های مهارت افزایی اساتید و مدیران در حوزه، در بعد تهذیب، برگزاری جلسات درس اخلاق خانوادگی، تاسیس مرکز مشاوره خانواده طلاب با همکاری مجتمع خاتم الانبیا، در بعد پژوهش برگزاری کارگاه های پژوهشی برای اساتید و طلاب، در بعد تبلیغ نیز، ساماندهی مبلیغن طرح هجرت، برگزاری گردهمایی مبلغین را در حوزه علمیه استان داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی همچنین تقاضاهایی را مطرح کرد و بیان داشت: حوزه علمیه تا بوده هویت آن به تحصیل و علم آموزی بوده است، امروز عالمان دینی و اساتید به این راحتی حاضر به تعطیلی کلاس ها نیستند، به حول و قوه الهی که از امروز آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه آغاز می شود، بدون اندکی درنگ کلاس های حوزه علمیه با قوت برگزار خواهد شد، اما آنچه که قابل توجه است این بوده که شرایط خاصی وجود دارد، اینکه کلاس ها تعطیل باشد یا به صورت غیر حضوری برگزار شود، شیوه نامه ای به مدیران ابلاغ شده که پیش بینی ها در شهرستان ها سفید، زرد و قرمز رعایت شده است.

وی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که مدیران مدارس استان و شیراز با دعوت از متخصصان بهداشتی فضای مدرسه را ببینند و با هماهنگی آنان اگر بنا شد تصمیمی گرفته شود انجام شود تا شاهد سالی بالنده برای حوزه استان فارس باشیم.

مدیر حوز علمیه استان فارس گفت: مرکز مدیریت حوزه به عنوان نهاد ستادی که ۴۸ مدرسه و ۵ مرکز تخصصی دارد، کار هماهنگی و حسن نظارت را نیز بر عهده داریم.

شناسنامه حوزه علمیه متکی به تولیدات علمی است

  مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس نیز با اشاره به اینکه یکی از الطاف خداوند به انسان این است که در کنار پیامبرانی که برای میل انسان به سعادت و خوشبختی و تعالی ارسال کرد، در کنار این پیامبران الهی ترجمان وحی در کنار پیامبران قرار داد، بی شک یکی از ترجمان الهی وجود حضرت زهرا(س) است.

 حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی بیان کرد: حوزه علمیه خواهران استان فارس علی رغم اینکه هنوز ۲۰ سال از تاسیس نگذشته با مشارکت مسئولان به ویژه حجت السالام والمسلمین موحد بحمدالله موفقیت های قابل توجهی را به دست آورده و با هدف گذاری میل به تراز انقلاب اسلامی، پژوهش و فرهنگی فعالیت های خود را آغاز کرده است.

 وی بیان کرد: حوزه خواهران در اکثر شهرستان ها و حتی بخش ها نیز مدارس علمیه دایر کرده است؛ در حال حاضر ۳۲ مدرسه خواهران در استان وجود دارد با حدود ۴ هزار طلبه؛ علی رغم محدودیت های امسال حوزه خواهران حدود ۸۰۰ داوطلب را پذیرش کرده است،

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس خاطرنشان کرد: در بخش آموزش تلاش بر این است که ضمن حفظ مبانی آموزش، به مناسبت اقتضائات خاص استان دروسی را تعریف کنیم، لذا به تناسب استان فارس، ۲۰ واحد از مرکز قم بنا بر نیاز ها تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خواهران فارس اشاره و مطرح کرد: فعالیت های هر مرکز آموزشی را نسبت به خروجی آن مجموعه محک می زنند، از این رو شناسنامه حوزه علمیه به تولیدات علمی آن است، به همین دلیل تلاش های بسیاری در حوزه پژوهش انجام شده است.

دبیر جامعه اساتید حوزه علمیه فارس با اشاره به شرایط کرونایی بیان کرد: حوزه علمیه یکی از برگ های زرین خود را در این ایام کرونایی بر جای گذاشت، از تلاش های بی دریغ جهادی طلاب در بخش ضدعفونی، تولید ماسک گرفته تا تغسیل و تدفین اموات کرونایی که کار بسیار ارزنده ای بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس به فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: حوزه در مسائل فرهنگی حول محور قرآن کریم عمل می کند و بحث قرائت قرآن نیز در حوزه باید اوج بگیرد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول