اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خشکسالی را باید به‌عنوان واقعیتی تلخ بپذیریم/ علل به‌هم خوردن ساختمان‌ خاک

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: خشکسالی را باید به‌عنوان واقعیتی تلخ بپذیریم.

خشکسالی را باید به‌عنوان واقعیتی تلخ بپذیریم/ علل به‌هم خوردن ساختمان‌ خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران اظهار کرد: با وجود کشت محصولات کشاورزی در منابع به‌ویژه در بخش آب محدودیت داریم و منابع استان ما در این حوزه بسیار محدودتر است.

وی افزود: ۸۰۰ هزار هکتار زمین دیم و ۳۰۰ هزار هکتار زمین آبی در استان داریم و برای قطره قطره‌ آب باید برنامه داشته باشیم.

فتحی با اشاره به استحصال آب باران در مزارع برخی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی از گذشته، گفت: در باغ‌های شهرستان‌هایی مانند مراغه و اسکو از گذشته به فکر جمع‌آوری آب باران برای آبیاری باغ‌های دیم بوده‌اند و این روش به‌صورت سنتی و عملیاتی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از رواناب حاصل از بارش باران و برف، یادآور شد: تمام نزولات جوی حاصل از بارش باران، برف و تگرگ پس از برخورد به زمین به شکل متفاوت تقسیم می‌شوند یا در قالب آب زیرزمینی به داخل خاک فرو می‌روند یا بر روی زمین جاری شده و یا بخار می‌شوند.

فتحی اضافه کرد: رواناب، آن بخش از بارش است که متاسفانه به خاک وارد نمی‌شود و وجود پوشش گیاهی و یا هر روشی که منجر به کاهش مقدار رواناب و جمع‌آوری آن در دامنه‌ها شود، مفید است.

وی، تحقق استحصال آب باران و استفاده از رواناب را نیازمند هماهنگی بین‌دستگاهی دانست و متذکر شد: تاکنون دستگاه‌های مختلف به این نتیجه نرسیده‌اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه تغییر کاربری اراضی، استفاده از ماشین‌آلات سنگین و فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی را از علت به‌هم خوردن ساختمان‌ خاک عنوان و تصریح کرد: کاهش چشمگیر نفوذپذیری خاک منتهی به رواناب و سیلاب شده و این خاک دیگر به درد کشاورزی نمی‌خورد و پراکنش نامناسب بارندگی در استان نیز از دیگر مشکلاتی است که جمع‌آوری رواناب را با سختی مواجه می‌کند.

فتحی با تاکید بر کشاورزی حفاظتی بیان داشت: لازمه این کار، کم خاک‌ورزی است که رطوبت بیشتری را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. کشت دیم، اولویت اول در استان ما بوده که تحت عنوان طرح‌های مختلف در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است.

 وی خاطرنشان کرد: به دلیل بحران دریاچه ارومیه کشت دیم در شهرستان‌های جنوبی آذربایجان‌شرقی چندان امکان‌پذیر نیست اما در شهرستان‌های شمالی مانند شهرستان‌های کلیبر و هوراند اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که سماق هوراند و باغ‌های بادام کلیبر از آن جمله هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به کشت دیم برخی از گیاهان دارویی در استان اذعان داشت: می‌توان این تجربه را در مورد سایر گیاهان دارویی نیز به اجرا در آورد.

فتحی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از سوپر جاذب‌های اسفنجی به هنگام ایجاد رواناب را از جمله طرح‌های پایلوت عنوان کرد که می‌تواند الگویی مهمی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که مقاله‌های ارائه شده در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران بتواند کمک حال بخش کشاورزی باشد.

بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم از دکتر حسن‌زاده و دکتر ابراهیمی به عنوان فعالان حوزه آب و خاک کشور قدردانی شد.

نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به مدت دو روز به‌صورت مجازی در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول