اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

«تَردینک» ترکیب بازی و تربیت دینی

چند مادر فعال و دغدغه‌مند دور هم جمع شدند و بسته‌های شادی و بازی با هدف «تربیت دینی کودک» طراحی کردند تا مفاهیم دینی را به شکل زیبا‌تر و عمیق‌تری به بچه‌ها یاد بدهند.

«تَردینک» ترکیب بازی و تربیت دینی

گروه خانواده؛ عطیه همتی: بعضی‌ها خیرشان فقط به خودشان و خانواده‌شان نمی‌رسد. آنها دوست دارند اثر خیر و کار خوبی که انجام می‌دهند به بقیه هم برسد. برای همین در هر موقعیتی که قرار می‌گیرند به جای آنکه فقط به چهاردیواری خانه‌شان نگاه کنند به فکر همه آدم‌هایی می‌افتند که در موقعیت مشابه با آن هستند. حتی اگر توی سختی هم بیفتند باز برایشان لذت بخش است که شادی و خوشی‌شان را با بقیه تقسیم کنند. حکایت بچه‌های «تَردینک» هم به همین ترتیب است. مادران گروه تردینک یک روز به خودشان گفتند چرا فقط به فکر تربیت بچه‌های خودمان باشیم و چرا فقط کاری کنیم که به خودمان خوش بگذرد؟ برای همین گروهی تشکیل دادند تا با بسته‌های فرهنگی شاد و مناسبتی در حوزه تربیت دینی کودک فعالیت کنند. با فاطمه شجاعی تشکیل دهنده و مدیر این گروه همراه شدیم.

دوست داشتم کنار مادری یک کار مفید دیگر انجام دهم

«تَردینک» خلاصه شده عبارت «تربیت دینی کودک» است که حالا یک گروه مادرانه است از کسانی که در این حوزه حسابی دغدغه دارند. فاطمه شجاعی مدیر گروه هم یک مادر متولد 71 است که دو فرزند کوچک دارد و یکباره تصمیم می‌گیرد ایده‌ای که به سرش زده را با دوستانش مطرح کند و کار سریع آغاز می‌شود:«ما چند مادر بودیم که دغدغه کار فرهنگی داشتیم. یک روز به ذهنم رسید که من و امثال من که به خاطر داشتن فرزند در خانه هستند چه کار مفیدی باید در جهت ترغیب بچه‌ها به امور دینی انجام دهند؟ چون موضوع تربیت دینی کودکان همواره برایم مهم بود. با توجه به آگاهی‌ها و تجربه‌هایی که داشتم ایده برگزاری کارگاه مادر و کودک به ذهنم رسید. این ایده را با دوستانم مطرح کردم و پرسیدم که آیا در این راه به من کمک می‌کنید؟ خوشبختانه دوستانم هم استقبال کردند و به کمکم آمدند و ما توانستیم در ابتدا یک کارگاه مادر و کودک 80 نفره با هزینه شخصی خودمان برگزار کردیم.»

بعد از اولین کارگاه همه گفتند حیف است منحل شویم

بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی به فکر بچه‌های تردینک می‌رسد که اولین کارگاه را در این باره برگزار کنند تا بچه‌ها را با سردار و مفاهیم قدردانی از فهرمانان ملی آشنا کنند:«ما دقیقا یک هفته بعد از شهادتشان تصمیم به برگزاری این کارگاه گرفتیم. کارگاه با محوریت قدردانی از قهرمان ملی برای بچه‌ها بود که می‌خواستیم این قدردانی را به بچه‌ها در قالب کاردستی، شعر و سرود، قصه و هدیه آموزش بدهیم. از این کارگاه دو ساعته استقبال‌ خیلی خوبی شد و خوشبختانه بازخوردهای خیلی خوبی گرفتیم. بعد از این ماجرا کار برای همه ما خیلی جدی شد و دوستانم گفتند که حیف است گروه را منحل کنیم و خیلی خوب می‌شود ادامه بدهیم. اما شرایط بد کرونا پیش آمد و دیگر احتمال برگزاری کارگاه‌های حضوری نبود و باید فکر می‌کردیم که چطور می‌شود فعالیت و یا کارگاهی داشته باشیم که غیر حضوری انجام شود.

خادم‌های کوچک مراسم مولودی خانگی

بعد از کرونا تردینکی‌ها به این نتیجه می‌رسند که بسته‌های فرهنگی برای بچه‌ها تولید کنند و وارد فاز تازه‌ای می‌شوند. بسته‌های فرهنگی که تداعی کننده همان کارگاه ولی به شکل غیر حضوری است و در خانه خودشان برگزار می‌شود:« به فکرمان رسید محصولات فرهنگی غیرتکراری تولید کنیم که خلاء چیزهایی که وجود ندارد را پر کنیم. برای همین در قدم اول برای میلاد امام رضا و حضرت معصومه یعنی دهه کرامت تصمیم گرفتیم یک بسته جشن خانگی تهیه کنیم. دلیل این انتخاب هم این بود که چون ایام کرونا پیش آمده کسی نمی‌تواند جشن برود و در مراسمی شرکت کند. محصول ما هم اینطوری طراحی شده بود که کودک باید نشان خادمی که در بسته وجود داشت را به سینه‌اش وصل می‌کرد و به عنوان یک خادم کوچک بساط جشن را به عنوان خادم با وسیله‌های دیگری که در بسته وجود داشت برپا می‌کرد. وسیله‌ها هم شامل ریسه‌های تزئینی، بازی که کودک می‌توانست با پدر و مادرش بازی کند، یک سری کارت محتوایی که با آهنربا به یخچال برای خودش و پدر و مادرش نصب کند. شبیه یک جور مولودی خانگی با اعضای خانواده. خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی همراه شد و حتی از سوی ارگان‌های مختلف دعوت به همکاری شدیم.»

بسته دوم «تردینک» به علت استقبال دوبار تولید شد

 طراحی و شکل و شمایل بسته‌ ساده تردینک انقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد که از جامعه المصطفی از آنها دعوت می‌‌شود که کار بعدی‌شان را زیر مجموعه آنها انجام دهند و کار بسته‌های غدیر با همکاری این نهاد علمی بین‌المللی تولید می‌شود:« جامعه المصطفی که یک ارگان بین‌المللی‌ست از ما دعوت به همکاری کرد و همین شد که ما عید غدیر فعالیتمان را زیر مجموعه این نهاد بین‌المللی ادامه دادیم. برای عید غدیر ما یک بازی چوبی به اسم «کوبو ساز غدیر» طراحی کردیم. کوبوساز یعنی بکوب و بساز. این بازی شامل یک صفحه چوب پنبه‌ای بود که کاراکترهایش به شکل ورقه‌های چوبی سه میل طراحی شده بود که بچه‌ها باید با میخ خیلی کوچکی آن را به صفحه غدیر می‌چسباندند و داستان را غدیر را می‌ساختند. کنار این بازی یک کتاب قصه هم به نام «قصه شاپول» داشتیم که خانم منصوره مصطفی‌زاده نوشتند و ما در بازی از کاراکتر شتری که در این قصه وجود داشت استفاده کردیم. انقدر از این بسته و بازی استقبال شد که ما محصولمان تمام شد و مجبور شدیم دوباره تولید کنیم و کار را شارژ کردیم.»

قیمت فروش بسته‌ها از قیمت تولیدشان کمتر است!

بچه‌های تردینکی می‌گویند چون تازه وارد گود شده‌اند و اعضای گروهشان مادران بچه‌دار هستند هنوز نمی‌توانند همه مناسبت‌ها را پوشش بدهند و تلاش می‌کنند در عوض این موضوع کیفیت کارشان را در سطح بالا نگه‌دارند و جور دیگری تولید محتوا کنند:«انجام کارهای تردینک برای اعضا واقعا سخت است. همه ما مادر هستیم و بچه‌ کوچک داریم و هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها خیلی سخت است ولی ما همه تلاشمان را می‌کنیم. همین الان هم در فکر محصولات اربعینی هستیم و یک بازی در قالب پیاده‌روی اربعین طراحی کرده‌ایم که اهدافی مثل نمادسازی برای کودکان و تربیت دینی مستقیم در آن وجود دارد.

البته چون گروهمان تازه است و در ابتدای راهیم و همچنین قصد داریم محصول با کیفیتی داشته باشیم. هنوز نمی‌توانیم همه مناسبت‌ها را پوشش بدهیم و برای همین ایام محرم متاسفانه نتوانستیم محصولی داشته باشیم. اما تلاش می‌کنیم در زمان‌هایی که نمی‌توانیم محصول داشته باشیم از طریق فضای مجازی محتواهایی را برای بچه‌ها تولید کنیم و از طریق آن ارتباط داشته باشیم. اما باید این را هم در نظر بگیرید که گروه تردینک کاملا جهادی کار می‌کند و اعضا هیچگونه حقوق و بهره مادی ندارند و خیلی خودجوش و به قول خودشان آتش به اختیار وارد گود شده‌اند و گاهی محبور شده‌اند از جیب‌شان مایه بگذارند و نکته جالب این است که قیمت فروش بسته‌هایمان ممکن است حتی از قیمت تمام شده خودشان کمتر شود.»

بسیاری از محتوای بسته‌های بازی فروشگاهها برای کودکان نامناسب است

تردینکی‌ها می‌‌گویند هدفشان این بوده که در مباحث تربیت دینی فقط به فکر فرزند خودشان نباشند و از توان و استعدادی که دارند به فکر همه بچه‌ها باشند. خانم شجاعی در این باره می‌گوید:«در حوزه تربیت دینی کودک واقعا خلاءهای بسیاری وجود دارد. به عنوان یک مادر وقتی می‌خواهم برای کودکم یک بازی بخرم می‌بینم که چقدر کاراکترهای غربی وجود دارد و چقدر تهاجم‌های فرهنگی در آن تزریق شده‌است. به طوریکه وقتی خانواده‌ مذهبی هم می‌خواهد برای کودکش بازی تهیه کند مجبور است این محصولات را با هزینه بالایی خریداری کند و این مفاهیم نامناسب را به خورد فرزندش بدهد. تلاش تردینک این است که مفاهیم دینی را همراه با یک شادی نهفته در آن به کودکان ارائه دهد تا مثمر ثمر واقع شود.»

دوست داریم تردینک به مراکز اسلامی کشورهای مختلف برود

تردینکی‌ها برای تولید هر محصول با اساتید، کارشناسان و حتی روانشناس‌های مختلف مشورت می‌کنند تا محصول نهایی طوری نباشد که بچه‌ها را زده کند. یا آنقدر تند و تیز و حقنه شده بخواده یک پیام دینی را به آن‌ها برساند. آنها در ادامه مسیرشان قرار است برای خانواده‌های خارجی مسلمان ساکن ایران که مبلغ اسلام در کشور خودشان می‌شوند هم تولید محتوا کنند:« یکی از کارهای متفاوت و جالب تردینکی ارائه محصول به خانواده‌های خارجی و حتی تازه مسلمانی‌ است که داخل ایران زندگی می‌کنند.خیلی دوست داریم مبلغین غیر ایرانی که اینجا زندگی می‌کنند محصولات ما را به کشور خودشان ببرند و انقدر روزی کارها قوی و پرتیراژ شود که بتوانند محصولات تردینک را به مراکز اسلامی کشورهای مختلف و خانواده‌های مسلمانی که به آنجا مراجعه می‌کنند برسانند.»

کودکی بابت هدیه‌ تردینک از امام علی تشکر می‌کرد

تردینکی‌ها هم مثل همه گروه‌های فرهنگی که بدون چشم‌داشت مالی کار می‌کنند دوست دارند که مورد حمایت معنوی رسانه‌ها و ارگان‌ها برای تحقق اهدافشان قرار بگیرند. خانم شجاعی هم تاکید می‌کند که در گروهشان پکیج کاملی از مادران دارند که بین‌شان مترجم، تصویرگر، گرافیست و حتی قصه‌گو پیدا می‌‌شود و در این مدت کوتاه توانسته‌اند خاطرات خوبی برای بچه‌ها بسازند:« یکی از مخاطبان تردینک برای ما فیلمی از فرزندش در حال ساختن کوبوساز فرستاد که واقعا لذت بخش بود. فرزند این مادر با لذت خاصی داشت با چکش سازه را می‌ساخت و از ما تشکر می‌کرد و یک جمله بسیار زیبا گفت:«امام علی ازت بابت این هدیه ممنونم» واقعا این جمله برای ما یک دنیا ارزش داشت که یک کودک خاطره خوبی از روز عید غدیر حضرت علی (ع) داشت.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول