اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح می شود

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و مرکز تبادل داده ترافیکی (IXP) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز یکشنبه به بهره برداری می رسد.

مرکز داده  مادر شبکه ملی اطلاعات  امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت ارتباطات ، حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: امروز مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات و در کنار آن مرکز تبادل داده ترافیکی با ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه افتتاح خواهد شد.

براساس این گزارش ، یکی از موضوعات مهمی که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به آن توجه شده است موضوع مهم خدمات پایه کاربردی است که در سطح گسترده و عمومی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

گفتنی است ، از ابتدای سال جاری، پروژه ایجاد مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت به طوری که در ظرف کمتر از شش ماه، این مرکز داده  طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست رسیده است از طرفی باید به این نکته اشاره شود که حوزه‌های پایه‌ای  از مرکز داده مادر خدمات دریافت خواهند کرد عمده این خدمات پایه که تعریف مشخصی در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات - مصوب شورای عالی فضای مجازی- دارد، عبارت‌اند از موضوع موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، بحث رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزء ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است.

براساس این گزارش ،  این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و بااستعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و چیزی حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری است همچنین این مرکز به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های کلاد، خدمات میزبانی و... قابل‌افزایش است.

لازم به ذکر است ، در کنار مرکز داده مادر، یکی از نقاط مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات یا همان نقاط IXP  به ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی شده که این مرکز تبادل داده ترافیکی کمک می‌کند که محتوا در محل تولید به شبکه توزیع اتصال پیدا کند در واقع این دو در کنار هم می‌تواند کیفیت و پایداری ارتباطات در حوزه خدمات پایه را به شکل مؤثری افزایش دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول