اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بازخوانی گلوگاه‌های تولید ملی/ وقتی بانک‌ها سد راه تولید می‌شوند

ماجرای اخذ تسهیلات از بانک و بده بستان‌های بانکی، کلاف سردرگمی است که امروز همه را به نوعی با خود درگیر کرده است و در این میان برخی کارخانه‌داران با ودیعه‌ها و سودهای کلانی که بانک از آنها مطالبه می‌کند، بیش از سایر اقشار متضرر شده‌اند.

بازخوانی گلوگاه‌های تولید ملی/ وقتی بانک‌ها  سد راه تولید می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بدون‌شک در اطرافمان کسی را پیدا نمی‌کنیم که به بانک هیچ بدهی نداشته باشد!

 بانک‌هایی که سال‌ها است با اخذ سودهای آنچنانی یکه‌تازی می‌کنند و از مشتری‌های خرد تا کلان‌شان را با مشکلات مالی رو‌به‌رو کرده‌اند.

نمونه بارز این ادعا، یک شرکت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در یکی از شهرستان‌های فارس است که عدم تعهدات بانکی عرصه را بر فعالیتش تنگ کرد و مانع آغاز تولیدش شد.

کارخانه‌هایی که امروز حضورشان با توجه به تاکید بر تولید ملی و جهش در تولید بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار احساس می‌شود.

بانک‌هایی که سال‌ها است با اخذ سودهای آنچنانی یکه‌تازی می‌کنند و از مشتری‌های خرد تا کلان‌شان را با مشکلات مالی رو‌به‌رو کرده‌اند

شرکت شیر پاستوریزه و فرآورده‌های لبنی دام‌دوشان فارس‌لبن، حدود ۱۰ سال است در انتظار وامی است که کارخانه‌اش را راه‌اندازی کند.

اما امروز و پس از گذشت یک دهه، نه تنها تسهیلاتش را به طور کامل اخذ نکرده، که امروز حدود یک میلیارد تومان هم به بانک بدهکار شده است.

مدیرعامل این شرکت در گفت‌و‌گو با فارس، از موانعی که این سالها بر سر راه تولید این کارخانه در استهبان قرار گرفت، گلایه کرد و گفت: از سال ۸۹  مبلغ ۵۱۲ میلیون تومان برای راه‌اندازی این کارخانه مصوب شد که بر این اساس زمین کارخانه آماده و ساختمان‌سازی انجام شد و حتی تجهیزات لازم را برای راه‌اندازی کارخانه خریداری کردیم اما در گرماگرم این کارها بانک با بدقولی تمام، به تعهدات خود عمل نکرد و تنها ۳۸۵ میلیون تومان آن‌ هم در سه قسط به ما پرداخت کرد و در ازای آن، هم سند کارخانه در گرو بانک است و هم سند منزل و یک قطعه زمین کشاورزی!

کاظم غلام‌زاده با اشاره به پرداخت ۵۰۶ میلیون تومان توسط وی به بانک جهت پرداخت اقساط گفت: اکنون بانک کشاورزی شعبه استهبان به ما اعلام کرده است که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به بانک بدهکاریم و تا کنون ۵۰۶ میلیون تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

غلام‌زاده با بیان اینکه نه تنها تسهیلات را کامل نگرفتیم، بلکه بیش از یک میلیارد تومان هم به بانک بدهکار شدیم، افزود: علاوه‌ بر اینها سند خانه، زمین و کارخانه هم در رهن بانک قرار گرفت و به چرخه تولید هم نرسیدیم!

وی ضمن تاکید بر اخذ و ارائه نامه از استانداری فارس و برخی ارگان‌ها جهت همکاری بانک گفت: ما حتی از دفتر مقام معظم رهبری نیز نامه آوردیم اما باز هم بانک با ما همکاری نکرد و کارخانه را به مزایده گذاشت اما بنده از طریق برخی دوستان چند روزی مزایده را به تاخیر انداخته‌ام تا بلکه فرجی حاصل شود و ورق برگردد.

نه تنها تسهیلات را کامل نگرفتیم، بلکه بیش از یک میلیارد تومان هم به بانک بدهکار شدیم، افزود: علاوه‌ بر اینها سند خانه، زمین و کارخانه هم در رهن بانک قرار گرفت و به چرخه تولید هم نرسیدیم

مدیرعامل شرکت شیر و فرآورده‌های لبنی دام‌دوشان فارس‌لبن ادامه داد: این شرکت در دهه ۸۰ به جهت کارآفرینی، کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی به شماره ۴۶۲ به ثبت رسیده، ساختمان کارخانه به مساحت چهار هزارو ۲۰۰ متر مربع با همه امکانات آماده است، تجهیزات را هم خریداری کرده بودیم که مجبور شدیم به خاطر وام نگرفته، جهت اقساط تسهیلات به بانک، آنها را بفروشیم.

غلام‌زاده همچنین به تصویب قانونی در مجلس اشاره کرد و گفت: جهت رفاه حال مردم، از سوی مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور در شهریور سال گذشته تصویب و از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورد تائید قرار گرفت و سپس توسط رئیس جمهور برای اجرا به تمام بانک‌های  دولتی و خصوصی، ارگان‌ها ونهاد‌ها ابلاغ شده است اما پیگیری‌های ما در این راستا هم به نتیجه‌ای نرسید.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر مسوولان به کارخانه‌هایی که با هدف تاکید بر تولید و کارافرینی همه دارایی‌شان را به میدان می‌آورند، گفت: متاسفانه امروز بانک‌ها با اخد سودهایی آن چنانی، گلوگاه‌هایی را ایجاد می‌کنند که هیچ کارخانه‌ای راه‌اندازی نشود و یا از رونق بیفتد تا جیب خودشان روز‌به‌روز انباشته‌تر شود.

خبرگزاری فارس ضمن پیگیری موضوع، آماده دریافت و انعکاس پاسخ بانک نامبرده است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول