اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

چرا استفاده از ماسک در آمریکا به موضوعی مذهبی تبدیل شده است؟

مطالعه ای که اخیرا انجام شده، نشان داده که مخالفت با ماسک در جمعیت هایی که با سیاست های محافظه کارانه و این ایده که ایالات متحده کشوری برگزیده خداوند است همدلی دارند، مورد اقبال بیشتری است.

چرا استفاده از ماسک در آمریکا به موضوعی مذهبی تبدیل شده است؟

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: به نظر می رسد که هر کسی در مورد ماسک نظر خاص خود را دارد: اینکه چه وقت از ماسک استفاده کنند، چگونه استفاده کنند، کدام ماسک ها از همه بهترند و حتی اینکه اصلا آیا باید از ماسک استفاده کنند یا نه.
برای کسانی که در گروه آخر قرار دارند، یک استدلال پرطرفدار این است که مشکل در استفاده از پوشش های مختلف نیست، بلکه در این است که یک نهاد دولتی انسان را مجبور به پوشیدن آنها کند. عده ای می گویند که مشکل آنها در این الزام است نه خود ماسک.
بعضی از مخالفان استفاده از ماسک ادعا کرده اند که مجبور کردن آنها به استفاده از یک پوشش صورت، با حقوق مذهبی شان مغایرت دارد. در ماه می نینو وایتیل نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو با این استدلال که پوشاندن صورت بی احترامی به خداوند است، علنا با استفاده از ماسک مخالفت کرد. این دیدگاه از سوی برخی از رهبران مذهبی نیز بازتاب پیدا کرده و برخی کلیساها عملکرد سهل گیرانه ای در ارتباط با الزامات استفاده از ماسک از سوی اجتماع کنندگان در کلیسا داشته اند. در عین حال کشیش های رسانه ای، پست هایی را در مخالفت با ماسک در فیس بوک ارسال کرده اند که میلیون ها بار دیده شده اند.
همچنین مطالعه ای که اخیرا انجام شده، نشان داده که مخالفت با ماسک در جمعیت هایی که با سیاست های محافظه کارانه  و این ایده که ایالات متحده کشوری برگزیده خداوند است همدلی دارند، مورد اقبال بیشتری است.
آیا این ماسک است که موضوعی مذهبی است یا مذهب متناسب با دستورکارهای سیاسی افراد مورد استفاده قرار می گیرد؟ از نظرگاه اجتماعی هر دو این موارد می تواند درست باشد.

کارکرد مذهب
من به عنوان یک پژوهشگری که در مورد محافظه کاری مسیحی و تاثیر آن بر فرهنگ مطالعه می کنم، معتقدم که جامعه اغلب درکی به وضوح محدود را از نحوه کارکرد مذهب می پذیرد.
به طور کلی به استفاده از مذهب در جهت حمایت از منافع سیاسی یک فرد به عنوان چیزی منفی نگاه می شود که نشانگر سوء استفاده یا  انحراف در مذهب است. چنین دیدگاهی در این سخن واعظ و فعال مذهبی کشیش ویلیام باربر نیز انعکاس یافته که گفته است اتحاد دونالد ترامپ با مسیحیت انجیلی یک مورد از «سوء استفاده از مذهب» است.
اگرچه از یک منظر تحقیقی  تمامی اشکال مذهب به طریقی بر جامعه تاثیر می گذارند، حتی اگر از نظر برخی گروه های خاص، این کار پیامدهای نامطلوبی داشته باشد یا کاری غیراخلاقی به نظر آید. بررسی نحوه عملکرد مذهب در جامعه، می تواند به درک ما از این موضوع کمک کند که چرا بحث در مورد ماسک اخیرا به حوزه مذهب کشیده شده است.
بروس لینکلن محقق در تجزیه و تحلیل  اصولی خود از تاثیر اجتماعی مذهب، گفته است که هیچ قلمروی زندگی وجود ندارد که به شکلی از تاثیر مذهب دور بماند. این اتفاق به این دلیل نمی افتد که مذهب به این مسائل رویکردی خاص یا منحصر به فرد دارد، بلکه به دلیل اتفاقی است که وقتی از بیان مذهبی استفاده می شود، برای سندیت و وثوق یک ادعا می افتد. به عبارت دیگر وقتی مردم از بیان مذهبی استفاده می کنند، اغلب چنین برداشت می شود که اعتبار و درستی آنها بیشتر است.
برای مثال اگر کسی  قصد داشته باشد با شریک زندگی اش ازدواج کند که به نظر نمی رسد چندان او را دوست داشته باشد، وقتی ادعا کند که «ما مدتی طولانی در کنار هم بوده ایم» شاید این ادعا به عنوان استدلالی متقاعد کننده برای یک ازدواج تلقی نشود. اما اگر همین فرد بگوید «خدا پای این شخص را به زندگی من باز کرده» چه؟ اگر جمعی که این حرف را می شنود پیشاپیش ذهنی پذیراتر نسبت به ایده های مذهبی داشته باشد، ممکن است این دلیل با سرعت بیشتری مورد پذیرش آنها قرار بگیرد.
اتخاد چنین رویکردی نسبت به مذهب به این معنی نیست که تمام ادعاهای مذهبی مبتنی بر واقعیات، درست یا اخلاقی اند. همچنین به این معنا نیست که کسانی که ازبیان مذهبی استفاده می کنند  ناصادق یا حتی در اشتباهند بلکه کارکرد بیان مذهبی، تقویت سندیت و اعتبار یک ایده از طریق توسل به مفاهیمی است که مثل «حقایق مطلق» غیرقابل به پرسش گرفته شدن هستند. لینکلن نتیجه می گیرد که  اگر  اظهار نظری چنین کارکردی داشته باشد، پس مذهبی است.

سندیت و اعتبار ویژه
این مسائل ملاحظات مهمی برای بحث در مورد استفاده از ماسک است. استفاده از بیان مذهبی برای توجیه یک موضع ضد ماسک، حرکتی است که با نیت تقویت صدای کسانی  به کار گرفته می شود که این ادعا را مطرح می کنند. با توجه به اینکه مسائل مربوط به سلامت عمومی از مدت ها پیش از جمله نگرانی های گروه های مذهبی آمریکایی بوده است.
برای مثال وقتی پای واکسیناسیون کودکان به میان می آید، درخواست مستثنا کردن عده ای خاص با استناد به دلایل فلسفی یا اخلاق فقط در 15 ایالت جواب خواهد داد. اما همین درخواست بر اساس نوعی مخالفت مذهبی، دست کم در 44 ایالت از 50 ایالت آمریکا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. تفاوت در این است که در ایالات متحده برای ادعاهای مذهبی غالبا نوع خاصی از سندیت و اعتبار داده می شود.
همینطور باید در نظر داشت که به طور کلی ختنه اطفال پسر بر اساس پیش زمینه های مذهبی مورد قبول عموم آمریکاییان است. چنین وضعیتی با وجود این واقعیت بر جامعه حاکم است که برخی از مقامات و فعالان حوزه پزشکی هم از نظر اخلاقی و هم اثرات این جراحی خاص بر کودکان، این کار را زیر سئوال برده اند.
اما این حرف بدان معنی نیست که اگر پای مذهب در میان باشد، دیگر تمام امور به جریان می افتد. در همین سال 2014 یک زوج شفابخش مذهبی بعد از مرگ قابل پیشگیری دو تن از فرزندانشان محکوم به زندان شدند. این زوج ادعا کرده بودند که مراجعه برای دریافت مراقبت های پزشکی مغایر با مذهب آنهاست.
این نمونه ها به نوعی روشن می کند که چه وقت شعارهای مذهبی موفق هستند و چه وقت خیر. گروه ها، باورها یا مراسمی که از محبوبیت و رواج قبلی برخوردارند، اغلب  به نظر می رسد که وقتی بیان مذهبی برای توصیف آنها به کار گرفته می شود، اقتدار و اعتبار آنها تقویت می شود. اگر ادعای مطرح شده مقبولیت نداشته باشد یا جزو جریان اصلی تلقی نشود، در این صورت احتمال دارد که بیان مذهبی تاثیر اندکی داشته باشد.

دماسنج افکار عمومی
استفاده از ماسک به این دلیل به موضوعی مذهبی تبدیل شده که برخی مردم آن را به این شکل توصیف کرده اند. اما این حرف به این معنی نیست که این قبیل ادعاهای مذهبی  به شکل توفیق آمیزی به آنها اقتدار و اعتبار لازم را می بخشد. با وجود یک شکاف حزبی در این مورد، هنوز هیچ احساس گسترده ای در میان آمریکاییان وجود ندارد که الزام دولت در استفاده از ماسک از نظر مذهبی مشکل آفرین است.
این یعنی کسانی که به دلایل مذهبی علیه ماسک موضع گیری می کنند، ممکن است در حال حاضر نظر گستره زیادی از جامعه آمریکا را به استدلال های خود جلب نکنند. ظاهرا در حال حاضر ترس زیادی از این بابت وجود دارد که این ادعاها به استدلالی با مقبولیت بالا در میان مردم تبدیل شود.
اما اگر این تعداد رو به کاهش بگذارد، به باور من کاملا امکان دارد که منطق های مذهبی علیه ماسک همزمان با تغییر منافع فرهنگی، مورد حمایت دوباره و حتی گسترده ای قرار گیرد.
این مسئله یادآور خوبی است از اینکه مقبولیت یافتن یا نیافتن ایده های مذهبی ربط زیادی به حقیقت یا اخلاقیات ندارد. بلکه این مسئله غالبا دماسنجی برای سنجش وضعیت افکار عمومی است.

نویسنده: لسلی دورو اسمیت (Leslie Dorrough Smith) استاد مطالعات مذهبی در دانشگاه اویلا

منبع: https://b2n.ir/896305

انتهای پیام.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول