اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چراغ سبز غرب به توحش فرهنگی/ واکنش‌ها به توهین مجدد «شارلی ابدو» به ساحت پیامبر اسلام

واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و همچنین بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) در نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس از سوی مراجع تقلید، مسلمانان سراسر دنیا و حتی در فضای مجازی ادامه دارد.

چراغ سبز غرب به توحش فرهنگی/ واکنش‌ها به توهین مجدد «شارلی ابدو» به ساحت پیامبر اسلام

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به بررسی دلایل تکرار توهین‌ رسانه‌های غربی به پیامبر اسلام(ص) پرداخته است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

مدت‌هاست دستگاه‌های فرهنگی غرب از ابزارهای مختلفی برای ضربه زدن به اسلام استفاده می‌کنند و در این زمینه چاپ تصاویر موهن از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله یکی از دستمایه‌های همیشگی این رسانه‌ها به شمار می‌رود. نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس که در این زمینه گوی سبقت را از سایرین ربوده یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده 13 فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال 2015، یک‌بار دیگر کاریکاتورهای موهن منسوب به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله  را بازنشر کرد. 

این نوع از اسلام‌ستیزی که از سوی جناح‌های رادیکال غربی دامن زده می‌شود پس از روی کار آمدن ترامپ و نیز برخی دولت‌های راست‌گرای افراطی در اروپا تشدید شده است. از قانون «ممنوعیت ورود مسلمانان» به آمریکا از سوی ترامپ تا توهین‌های رسانه‌های اروپایی همگی نشان از ترس و وحشتی است که از گسترش و نفوذ اسلام در دولت‌های غربی دیده می‌شود.

این رفتار در قبال مسلمانان در حالی شکل می‌گیرد که همین کشورهای به‌ظاهر مترقی با حمایت از تشکیل گروه‌های مسلح افراطی و تروریستی به دنبال بدنامی مسلمانان بوده و خود مسبب نفرت‌آفرینی در بین جوامع بشری هستند. یکی از این اقداماتی که شاید غیرت دینی مسلمانان را در طول این سال‌ها به جوش آورده توهین به پیامبر اسلام است که به‌انحاءمختلف از سوی رسانه‌های غربی به‌ویژه رسانه‌های مکتوب دیده می‌شود. 

برای بررسی و تبیین بیشتر این موضوع پای صحبت های محمدرضا یقینی، استاد حوزه و دانشگاه نشستیم.

- مسئله اهانت به مقدسات مسلمانان و ارایه تصویر منفی از اسلام و شخص پیامبر در مغرب زمین به دوران جنگ‌های صلیبی بازمی‌گردد. غربی‌ها در این زمان برای اینکه عوام و مردم را برای حضور در جبهه‌های جنگ تحریک کنند تصویری منفی از مسلمان و شخص پیامبر صلی‌الله علیه و آله  را در ذهن مردم ایجاد می‌کردند. ضمن  اینکه در تاریخ نیز ثبت‌شده آن‌ها در جنگ با مسلمانان نهایت قساوت و وحشی‌گری داشتند و تاریخ نویسان غربی نیز بر این موضوع تأکیددارند.درحالی‌که رفتارهای انسانی مسلمانان همواره در آن دوران زبانزد بوده است.

- بااین‌حال غربی‌ها تلاش داشتند تا تصویر معکوسی از مسلمانان و اسلام را در غرب به تصویر بکشند و این سیاست در دوران جنگ‌های مختلف تا امروز ادامه پیداکرده است. درحالی‌که خود اروپایی‌ها هم اعتراف دارند مدیون فرهنگ و دانش مسلمانان هستند اما باز هم شاهد هستیم بنا را بر ارائه تصویر خشن و منفی از اسلام گذاشته و این خشونت  را در لوای آزادی بیان به‌پیش برده‌اند.

رفتار دوگانه غرب با ادیان خرافی و اسلام اصیل

- این رفتار غرب که در برابر اسلام همواره با خشونت همراه بوده در مقایسه با سایر ادیان بسیار متفاوت است. آن‌ها در برابر ادیان خرافی و اسطوره‌ای همواره با دیده احترام برخورد کرده‌اند اما با اسلام اصیل که همراه با عقلانیت است رفتار خشن را دنبال کرده‌اند.

- این مسئله در دوران اخیر نیز ادامه داشته و غرب عاجز از برخورد با منطق انقلاب اسلامی که به دنبال الگوبرداری اسلام اصیل است، در دهه 1980 از طریق محاصره اقتصادی و جنگ به مقابله با ایران اسلامی برخاست که درنهایت مقابل آن عاجز ماند. از سوی دیگر پس از شکست در جنگ سخت، به دنبال جنگ نرم رفتند و در برابر منطق علمی و عملی اسلام، رمان آیات شیطانی را مطرح کردند و در همان زمان امام راحل آن حکم تاریخی را صادر کردند و متأسفانه برخی مسئولان ما پیگیر آن نشدند و مصالح زودگذر را بر اجرای آن ترجیح دادند.

وقتی به غربی‌ها اعتراض می‌شود مسئله آزادی بیان را مطرح می‌کنند

- در عرصه رسانه‌ها نیز غربی‌ها در این دوران به‌کرات به مقدسات مسلمین توهین کرده‌اند. به‌طور مکرر نشریات هلندی و دانمارکی و در دو مورد مجله شارلی ابدو به پیامبر گرامی اسلام اهانت کردند. در این زمینه وقتی به غربی‌ها اعتراض می‌شود بازهم مسئله آزادی بیان را مطرح می‌کنند و از کنار این مسئله  زیرکانه یا مزورانه  عبور می‌کنند.

- سؤال ما این است آیا آزادی بیان و عقیده مستلزم آزادی توهین و اهانت هم هست؛ در مقابل این آزادی بیان هم نوعی رفتار خشونت‌آمیز قرار دارد و همین اهانت کردن خودش نوعی رفتار خشونت‌آمیز تلقی می‌شود که اتفاقا با ماهیت آزادی اندیشه در تعارض است. یعنی اگر کسی غیر از ما می‌اندیشد ما این آزادی را به او نمی‌دهیم که اندیشه‌ای متفاوت از اندیشه ما داشته باشد. به همین خاطر او را دچار ناامنی و تنش می‌کنیم. در مقابل این احساس یا بمب و موشک می‌ریزیم یا وجهه او را تخریب می‌کنیم و آرامش روانی او را مورد تهدید قرار می‌دهیم؛ وجهه او را در جهان با ابزارهای رسانه‌ای که در اختیارداریم خراب می‌کنیم.

- اگر درست بیاندیشم و تأمل دقیق و عالمانه داشته باشیم می‌بینیم که اهانت کردن درست نقطه مقابل آزادی اندیشه است. خب ما از غربی‌ها سؤال می‌کنیم آیا این اجازه را به مسلمانان یا مردم خودتان می‌دهید که مقدسات خودتان را مورد پرسش قرار دهند؟ اهانت نه، اهانت روش شماست اما اجازه می دهید ما به روش خودمان و با آیین خودمان از شما نقد و پرسش کنیم؟ مثلا اجازه می‌دهید کسی در مورد صهیونیسم یک بیان انتقادآمیز داشته باشد؟ چه بسیار رسانه‌های مکتوب و صوتی و تصویری در غرب به خاطر نقد صهیونیست تعطیل شدند و چقدر افراد محکومیت‌های مالی و حبس گرفتند، فقط به خاطر این نقد و پرسش که آیا هولوکاست با این ابعاد واقعیت دارد؟ آیا واقعا در طول جنگ جهانی دوم 6 میلیون یهودی کشته شدند؟

- امپراتوری انگلستان چرا نباید به خاطر جنایت‌هایی که در هند و ایران و غرب آسیا مرتکب شده غرامت بدهد؟ فرانسوی‌ها و بلژیکی‌ها به خاطر کشتارهایی که در آفریقا، غرب آسیا، سوریه و لبنان داشتند این‌ها چرا نباید غرامت بدهند؟ می‌بینیم مسئله آزادی بیان در این زمینه یک بهانه است و اگر کسی در این زمینه پرسشی را مطرح کند باید متحمل محکومیت شود، ولی وقتی‌ می‌خواهند به وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام به‌عنوان نماد اسلام اصیل اهانت صورت بگیرد جایزه هم می‌گیرد و موردحمایت هم واقع می‌شود.

همچنین به گزارش روزنامه حمایت، واکنش به هتک حرمت قرآن کریم  در سوئد و همچنین بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم(ص) در نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس از سوی مراجع تقلید، مسلمانان سراسر دنیا و حتی در فضای مجازی ادامه دارد.

لزوم واکنش جدی کشورهای مسلمان دراهانت به قرآن

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پی هتک حرمت قرآن در سوئد با صدور پیامی ضمن محکوم کردن این حادثه اسفناک، از سران کشورهای اسلامی خواست مانع از تکرار این قبیل جنایات شوند. در پیام این مرجع تقلید آمده است: اقدام شرم‌آور اهانت به ساحت به مقدس قرآن کریم موجب تألم خاطر همه انسان‌های آزاده شد.بی‌شک این اقدام سبک‌سرانه با پشتیبانی اندیشکده های صهیونیستی و آمریکایی در راستای اسلام هراسی صورت گرفته و لازم است مسلمانان جهان با اتحاد و همبستگی در مقابل این نقشه شوم ایستادگی کنند.

 

واکنش مدیر حوزه‌های علمیه

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و عضو فقهای شورای نگهبان هم در پی هتک حرمت قرآن در کشور سوئد با صدور پیامی این حرکت را محکوم کرد و گفت: جریان‌های خردسوز و اسلام‌ستیز بدانند برغم همه کینه‌ورزی‌ها و مظالمی که بر مسلمانان و امت اسلامی روا داشته‌اند، خورشید اسلام، تابان‌تر خواهد شد.

 

اهانت شرارت‌آمیز به قرآن و پیامبر (ص)توهین به همه ادیان آسمانی است

قائم ‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور هم در پی جسارت به قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) گفت: اهانت شرارت‌آمیز به قرآن مجید و پیامبر رحمت، توهین به همۀ ادیان آسمانی است. «نصرت‌الله لطفی» اظهارکرد: این حرکت رذیلانه گرچه به‌ظاهر توسط رسانه‌ای فرانسوی و توسط جمعی از جاهلان حقیر و بداندیش واقع شد اما پشت‌پرده‌های پیچیده و کینه‌توزانه‌ای دارد که نشان از اسلام‌هراسی است و در یک زنجیره پلید در حال فعالیت است و خصمانه علیه مقدسات اسلامی کار می‌کند و از این احمقانه‌تر، رفتار ابلهانۀ رئیس جمهوری فرانسه بوده که به‌بهانه دفاع از آزادی بیان و عقیده، آن را تأیید کرده است.

 

خشم مسلمانان پاکستان از توهین به مقدسات

هزاران نفر از مسلمانان پاکستان نیز علیه اقدام توهین آمیز شارلی‌ابدو نشریه فرانسوی به مقدسات اسلامی، دست به تظاهرات زده و توطئه غرب برای دامن زدن به اسلام هراسی را محکوم کردند. تظاهرکنندگان حاضر در شهر راولپندی، با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی که روی آن‌ها نوشته شده بود سفیر فرانسه در پاکستان را از کشور اخراج و محصولات فرانسوی را تحریم کنید، آمادگی خود را برای جانفشانی به منظور حفاظت از ساحت مقدس پیامبر اسلام اعلام کردند.

 

ترکیه توهین مجدد به پیامبر اکرم(ص) را محکوم کرد

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد، تصمیم مجله فرانسوی «شارلی ابدو» برای بازنشر کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اکرم (ص) را به‌شدت محکوم می‌کند. حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهارکرد: نشریه شارلی ابدو این اقدام موهن را مجددا تکرار کرد. این اهانت و بی احترامی که متوجه مسلمانان شده، تحت عنوان آزادی مطبوعات و هنر قابل پذیرش نیست. وی با تاکید بر اینکه چنین چیزی از سوی مقامات فرانسه و در راس آنها امانوئل ماکرون رییس جمهور این کشور تحت عنوان آزادی بیان قابل پذیرش نیست، گفت: کسانی که در هر فرصتی خود را دموکرات و طرفدار آزادی میدانند و آن را ستایش می‌کنند خوب بدانند که این اقدامات نژادپرستانه و تفرقه افکنانه مجددا آب به آسیاب فاشیست ها و تفرقه افکنان خواهد ریخت.

 

اهانت به ارزش‌های بشری 

همچنین شیخ الازهر مصر با صدور بیانیه ای اهانت نشریه «شارلی ابدو» را به ساحت پیامبر اکرم(ص) محکوم کرد و گفت: اهانت به پیامبر اکرم(ص) اهانت به ارزش های کل بشریت است. «احمد الطیب» گفت: اهانت به ساحت پیامبر اکرم(ص)، آزادی بیان و عقیده نیست، بلکه دعوت آشکار به خشونت و تنفرگرایی است.

 

واکنش جالب دختر سوئدی

 اما یک دختر سوئدی در اعتراض به هتک حرمت قرآن در این کشور، قرآن را بوسید. در شبکه‌های اجتماعی تصویر دختری که گفته می‌شود اهل سوئد است، در حالی بازنشر شده که قرآن را می‌بوسد و با این اقدام، مخالفتش را با هتک حرمت کتاب آسمانی در شهر «مالمو»ی سوئد نشان می‌دهد. حساب کاربری موسوم به «خارجی‌های سوئد» در فیس‌بوک و دیگر صفحات شبکه‌های اجتماعی در توئیتر و فیس‌بوک ویدئویی از دختر پخش کردند که می‌گوید: من سوئدی هستم و با مسلمانان مالمو ابراز همدردی می‌کنم. من این کتاب را نمی‌شناسم، ولی از نظر انسانی و رأفت با مسلمانان ابراز همدردی می‌کنم. افتخار من این است که کتاب را بوسیدم و مخالف کاری هستم که اتباع دانمارک در کشورم انجام دادند.  این تصویر در روزنامه «Fria Tider» سوئد و «document.no» نروژ کار شده و بازتاب فراوانی در رسانه‌های عربی داشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول