اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

زدن دو نشان با یک تیر/ کمک‌رسانی به نیازمندان با کالای ایرانی

هیأتی‌ها هم در کمک‌رسانی‌های خود در قالب بسته‌های ارزاق به نیازمندان و هم در تهیه پوشاک یا لوازم بهداشتی و لوازم التحریر، شعار خود را خرید کالاهای داخلی قرار داده‌اند تا بتوانند با یک تیر دو نشان بزنند.

زدن دو نشان با یک تیر/ کمک‌رسانی به نیازمندان با کالای ایرانی

خبرگزاری فارس ـ هیئت همدلی ـ امیرحسین کسائی:  توجه به رونق تولید و حمایت از کالای داخلی، سال‌هاست که از سوی مقام معظم رهبری برای انتخاب شعارهای سال و همچنین در سخنرانی‌های مختلف ایشان به عنوان یکی از راهکارهای شکست تحریم‌های اقتصادی مدنظر قرار گرفته است. رویکردی که در ادارات با بخشنامه و دستورالعمل شاید به نتیجه مطلوب هم نرسید، اما از سوی فعالان هیأت، بدون دستورالعمل و بخشنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت. به این می‌گویند یک تیر و دو نشان!

هم کمک حال نیازمندان و هم چرخاندن چرخ تولید

هیأتی‌ها و مذهبی‌ها در زمینه کمک‌رسانی‌های خود به نیازمندان همواره پایبند و مقید به خرید کالاهای داخلی هستند. این قشر چه در زمینه کمک‌رسانی‌های خود در قالب بسته‌های ارزاق به نیازمندان و چه در زمینه تهیه پوشاک یا لوازم بهداشتی و لوازم‌التحریر شعار خود را خرید کالاهای داخلی قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند هرچند اندک هم شده با خرید انبوه کالاهای ایرانی برای کمک‌رسانی‌های خود «چرخ تولید داخل را بچرخانند».

اصرار به خرید اقلام داخلی

در ایام مختلف سال و در مناسبت‌های گوناگون، مانند ماه مبارک رمضان، شب عید نوروز، ماه محرم، آغاز سال تحصیلی و به صورت ماهیانه در طول سال، هیأت‌های مذهبی در قالب خیریه‌های خود برای کمک به نیازمندان در سراسر کشور تلاش می‌کنند. تمام اقلام تهیه شده برای این کمک‌رسانی چه در قالب اقلام خوراکی و چه لباس و اقلام مصرفی، همگی تولید داخل است. این رویکرد بدون هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای اجرا می‌شود؛ چون هیأتی‌ها بنا دارند کمک‌رسان تولیدکنندگان داخل هم باشند.

دانش‌آموزان بی‌بضاعت فراموش نشدند

این روزها هیأتی‌ها پس از یک دهه پرفشار و خدمت به آستان اباعبدالله‌الحسین(ع) با بازگشایی مدارس مواجه شده‌اند؛ روزهایی از سال که برای کودکان خانواده‌های نیازمند و کمتر برخودار برهه‌ای است که از لحاظ روحی شاید رنج‌آور و سخت باشد. حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و مشاهده کیف و وسایل تحصیلی دوستان خود، بچه‌های نیازمند را سرخورده می‌کند. بنابراین هیأتی‌ها با وجود تمام سختی‌ها و خستگی‌های ناشی از برگزاری مراسم دهه اول محرم و حتی صرف هزینه‌های کلان، امسال به دلیل برگزاری مراسم در فضاهای باز، دانش‌آموزان نیازمند را فراموش نکرده‌اند و برای کمک به آنان آستین بالا زده‌اند.

۳۱۵ بسته لوازم‌التحریر ارکی‌ها

باوجود اینکه مدارس از ۱۵ شهریورماه کار خود را با شرایط خاص کرونایی آغاز کرده‌اند، اما کمک‌رسانی هیأتی‌ها به تازگی آغاز شده است. آن‌ها تا چند روز قبل، سخت مشغول پذیرایی از سوگواران حسینی در هیأت‌هایشان بودند.

گروه جهادی شهدای مسجد ارک، ۳۱۵ بسته لوازم‌التحریر برای خانواده‌های زیر پوشش خود در مناطق جنوبی تهران آماده کرد و در ایام عاشورا به دست خانواده‌های نیازمند رساند. این گروه بر خرید کالاهای ایرانی به خصوص با طرح شهدا اصرار داشت تا بتواند از این طریق، ایثارگری و شهادت را به دانش‌آموزان یادآوری کند و کمکی نیز به تولید داخل داشته باشد.

حسین ارضی از مسئولین این گروه جهادی می‌گوید: «این بسته‌ها میان دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند اطراف مسجد ارک و جنوب تهران در مناطق نازی‌آباد و یاخچی‌آباد که زیر پوشش این مسجد هستند، توزیع شد. همچنین برای ۱۰۰ کودک دو یتیم‌خانه تهران نیز این بسته‌ها فرستاده شد.این لوازم همگی از کالاهای ایرانی تهیه شده که در مجموع با مبلغ حدود ۵۰ میلیون تومان با کمک مردم و خیرین تهیه و توزیع شد.»

کمک هر ساله هیأتی‌ها به نیازمندان جنوب کرمان

هیأت‌های مذهبی برای هدفمند شدن و برخورداری از سازوکار برای کمک‌رسانی‌های خود، تمرکز را در یک بخش از کشور می‌گذارند تا بتوانند اثرگذاری بیش‌تری در تمام حوزه‌ها برای مردم آن منطقه داشته باشند. از جمله این هیأت‌ها، نورالرضاست که سالیانی در جنوب کرمان مشغول خدمت‌رسانی است. این گروه در آستانه سال تحصیلی امسال نیز با توجه به اینکه مدارس این استان از اول مهرماه بازگشایی خواهند شد، برای کمک‌رسانی به دانش‌آموزان در حال برنامه‌ریزی است.

محمد مدینه‌نگاه، مسئول این هیأت و گروه جهادی می‌گوید: «بنا داریم دانش‌آموزان ۱۵ روستا در جنوب کرمان را کمک‌رسانی کنیم که در مجموع برای ۴۰۰ دانش‌آموزان بسته‌های لوازم‌التحریر هرکدام به ارزش ۲۵۰ هزار تومان تهیه و طی هفته آتی به دست آن‌ها خواهد رسید.»

مسجدی‌ها جا نماندند

مسجدی‌ها نیز از این کارهای نیک غافل نیستند. نمازگزاران مسجد نظام مافی در بلوار آیت‌الله کاشانی و مسجد شهدای باغ فیض در غرب تهران نیز برای کمک به نیازمندان عزم خود را جزم کرده‌اند. حجت‌الاسلام حسین‌زاده، امام جماعت مسجد نظام مافی می‌گوید: «این مسجد در طول سال ۳۰۰ خانواده در مناطق جنت‌آباد و کن را زیر پوشش دارد که این خانواده‌ها در مجموع دارای ۸۸ دانش‌آموز هستند و برای کمک‌رسانی به آنان در آغاز سال تحصیلی ۲۰ میلیون تومان جمع‌آوری شده است که بنا داریم کالاهای داخلی برای آنان تهیه و توزیع کنیم».

کار خیر تهرانی‌ها برای سیستانی‌ها

نمازگزاران این مساجد برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند منطقه خود و سیستان و بلوچستان کمک‌های نقدی‌شان را جمع‌آوری کردند و بنا دارند کیف، کفش، دفتر، مداد و ... تهیه کنند. البته در این بسته‌ها با توجه به شرایط کرونایی، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هم هست.

مهرداد خان‌باباخانی، مسئول گروه جهادی شهدای باغ فیض می‌گوید: «قرارگاه دلگان با حضور این گروه جهادی و گروه شهید بهنام محمدی در روستاهای دلگان و جلگه در استان سیستان و بلوچستان از توابع ایرانشهر برای کمک‌رسانی مستقر شده‌اند که با توجه به بازگشایی مدارس برای تهیه ۱۰۰۰ بسته لوازم‌التحریر و اقلام بهداشتی ویژه دانش‌آموزان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این پویش بنا داریم کالاهای ایرانی شامل کیف، کفش، دفتر و ... تهیه کرده و به دست این نیازمندان برسانیم».


شعار «ایرانی می‌خریم»

تهیه لوازم‌التحریر، تنها گوشه‌ای از تلاش هیأتی‌ها هم برای کمک به نیازمندان و هم چرخاندن چرخ تولید داخل است. رزمایش همدلی و کمک مومنانه این قشر از نیمه شعبان تا پایان ماه رمضان نیز با توجه به تاکید آن‌ها برای خرید کالاهای ایرانی با شعار «ایرانی می‌خریم»، کمک قابل توجهی به کارخانه‌ها و تولید‌کننده‌های داخلی در این شرایط کرونایی و اوضاع سخت اقتصادی داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول