اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابناءالاحرار در تداوم راه ایثار از تکریت تا اصفهان/ نذری که منطبق بر اصول و به اندازه ادا شد

مسجدالنبی محله گل محمدی ملک‌شهر اصفهان پاتوق فرزندان آزادگان دوران دفاع مقدس است که با شرایط جدید ناشی از شیوع کرونا نذر خودشان را متفاوت ادا کردند.

ابناءالاحرار در تداوم راه ایثار از تکریت تا اصفهان/ نذری که منطبق بر اصول و به اندازه ادا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، انتقال فرهنگ ایثار از نسلی به نسل بعد یکی از مهم‌ترین الزامات تداوم روحیه انقلابی در میان مردم است و در این میان مسجدالنبی محله گل محمدی ملک‌شهر اصفهان پاتوق فرزندان آزادگان دوران دفاع مقدس است که به خوبی ایثار را از پدرانشان آموخته‌اند.

شاید مصداق این آیه که از مومنان مردانی هستند کـه بـه پیمانی کـه با خدا بسته بودند وفا کردند بعضی بر سر پیمان خویش ‏جان ‏باختند و بعضی چشم بـه راهند و پیمان خودرا دگرگون نکرده‌‏اند «سوره احزاب ؛ آیه ٢٣»‏. بدون شک آزادگان، هیچ‌گاه متعلق بـه یک مقطع از تاریخ نیستند، بلکه همواره مانند روحی در همه ارکان این ‏کشور و ملت جاری شده‌اند، چرا کـه پیام و سیره آن‌ها، فریاد سربلندی و شکوهمندی ملت ایران اسلامی ‏اسـت کـه برای همیشه ماندگار اسـت ودر هر زمان می توان از آن بهره جست.

البته که آزادگان در ‏طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پیام آوران انقلاب بودند و غریبانه و مظلومانه در بین کینه‌توزی ‏دشمنان و تلخ کامی دوران اسارت، صدای آزادی و استقلال میهن را سر دادند و در راه استقرار و تداوم ‏نظام جمهوری اسلامی ایران تا پای جان ایستادند؛ حالا جلوه‌های کامل‌تر از این شکوه ایستادگی را در گام‌های فرزندانی آزادگانی می‌توان یافت که مقاومت و جوانمردی را از دل اردوگاه‌های بعثی در مدل به روز شده به خیابان‌های شهر اصفهان آورده‌اند.

رضا مکتوبیان، مسؤول قرارگاه جهادی مسجدالنبی درباره زمینه شکل‌گیری این گروه می‌گوید: این قرارگاه از بچه‌های محله گل‌محمدی ملک‌شهر تشکیل شده، اهالی این محله آزاده‌های دفاع مقدس هستند که از دهه ۷۰ در این منطقه ساکن شده‌اند و مسجدالنبی را ساختند، این مسجد از زمان تأسیس در دهه دوم برنامه‌ اجرا می‌کرده و سید علی‌اکبر ابوترابی نیز تا قبل از تصادفی که منجر به فوت ایشان شد در این برنامه سخنرانی می‌کرد.

به گفته مکتوبیان درباره فعالیت‌های فرهنگی در محله گل‌محمدی، آزاده‌ها در این محله علاوه بر برنامه سالانه گردهمایی ماهانه نیز دارند و فرزندان آن‌ها به این فکر افتادند که برای انسجام دادن به فعالیت‌های جهادی گروهی را ایجاد و از زمان تشکیل به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی را اجرا کرده‌اند.

 

از ماسک تا نذر خشک

مسؤول قرارگاه جهادی مسجدالنبی درباره تغییر برنامه‌های گروه در دوران کرونا هم گفت: سال گذشته برنامه ثابت هفتگی را در قالب هیأت محبان امام سجاد (ع) شروع کردیم و تا زمان شیوع کرونا این جلسات هفتگی را ادامه دادیم، اما نیاز بود تا متناسب با نیاز روز جامعه فعالیت متفاوتی را شروع کنیم، به همین دلیل با همکاری شرکت بهیار صنعت کارگاه تولید ماسک را راه‌اندازی کردیم و روزانه ۱۵۰ نفر از خواهران و برادران در دو نوبت مونتاژ ماسک را انجام می‌دادند.

رضا درباره فعالیت‌های گروه در دوران اوج شیوع بیماری هم اینطور توضیح می‌دهد: کارگاه تولید ماسک تا ۱۵ فروردین به فعالیت ادامه داد و پس از مدتی وقفه کار خودش را در ماه مبارک رمضان همراه با مناجات‌خوانی شبانه ادامه داد.

یکی دیگر از اعضای این گروه هم درباره فعالیت‌های انجام شده توسط این قرارگاه در روزهای کرونایی می‌گوید: قبل از عید به این فکر می‌کردیم که ما هم کاری انجام دهیم، اول شروع به ضدعفونی کردن محله کردیم و بعد از آن کارگاه تولید ماسک را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم در این مبارزه نقشی داشته باشیم.

 

 

این گروه همگام با برخی مجموعه‌های جهادی ایده خرید مایحتاج مردم را در ابتدای سال اجرایی کرده که مکتوبیان در این زمینه عنوان کرد: در دو هفته اول فروردین که پوشش در خانه بمانیم با جدیت پیگیری می‌شد خرید اقلام مورد نیاز برای مردم را انجام می‌دادیم، به این شکل که از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر سفارش‌ها را دریافت و بعد از ظهرها اقلام خریداری شده را توزیع می‌کردیم.

 

محرم بهار هیأت‌ها است و هیچ مانعی حتی کرونا نتوانسته آن را خزان کند، مکتبیان درباره اقدامات گروه در ایام ماه محرم برای تطبیق با شرایط روز کشور خاطرنشان کرد: هر ساله در دهه دوم برنامه داشتیم اما امسال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد که تا حد امکان پخت و پز انجام نشود، به همین دلیل روش‌های مختلف را بررسی کردیم و در نهایت قرار شد همین نذری که در شب‌های محرم پخت می‌کردیم را به صورت خشک عرضه کنیم، از نظر حجم ارزاق شاید نتوان آن‌ها را با بسته‌های کمک معیشتی مقایسه کرد چرا که بسته‌های ما شامل دو پیمانه برنج ایرانی، یک عدد چای کیسه‌ای و چند حبه قند بود.

 

از بحث برنامه‌ها سعی می‌کنم موضوع را به سمت خود بچه‌ها ببرم، سؤالم را اینطور مطرح کردم که تا حالا با هم درباره برکات و آثار فعالیت‌هایتان صحبت کرده‌اید؟ مکتبیان عنوان کرد: در همین دوران کرونا که اکثر کسب و کارها با مشکل مواجه شده‌اند، اعضای گروه از رونق درکارشان برای ما می‌گویند و این که اگر در کار خیر مشارکت کردی خدا ده برابر آن را به شما بازمی‌گرداند برای ما یک باور شده است.

از شوق کلام در کامش نمی‌گنجد، چشمانش برق می‌زند تا از درخشش هم‌رزمانش بگوید و دلش پر می‌کشد برای این که ثابت کند فرزندان دست کمی از پدران ندارند، قرارگاه را مأمن عروج از دلبستگی‌ها به اثارگری‌ها می‌دانند و می‌خواهند در برابر دشواری‌هایی که برای هم‌وطنانشان ایجاد شده سینه سپر کنند و رنج مقاومت به جان بخرند.

اگر پدران‌شان فقط در چنگال بعثی‌ها خم به ابرو نیاورده‌اند آن‌ها اما امروز در مقابل یک دنیای ظالم با همه حلقه‌های اسارتی که معیشت مردم این سرزمین را به گروگان گرفته، در مقابل غول بی‌شاخ و دم کرونا ایستاده‌اند و همه هست و نیست‌شان را به میدان آورده‌اند تا ثابت کنند مرد کارزارند، خواه در خط مقدم جنوب خواه در خط مقدم کمک‌مومنانه و دفاع از امنیت جسمانی و روانی مردم‌شان، و چقدر زیباست این انتقال خوبی‌ها نسلی به نسل دیگر، خانواده‌ای به خانواده‌ای دیگر و پدری به پسری...

گروه جهادی مسجد محله گل‌محمدی تجلی انتقال روحیه دوران دفاع مقدس از بغداد و تکریت به اصفهان است، فرهنگ ایثار از آزادگان به فرزندانشان در حال انتقال است و این مجاهدان اگر چه امروز کمتر از گذشته در صحنه حضور دارند اما فرزندانی تربیت کرده‌اند که راه آن‌ها را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول