اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

پاسخگویی ضعیف وزارت راه و شهرسازی به ابهامات تسهیلات ودیعه مسکن/ امکان اعتراض مهیا می‌شود؟

در نظر نگرفتن سازوکار اعتراض متقاضیانی که شرایط اخذ تسهیلات را احراز نکرده‌اند و همچنین ارتباط ضعیف بین مستاجران و وزارت راه و شهرسازی از نقاط ضعف طرح تسهیلات ودیعه مسکن به حساب می‌آید که ابهامات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

پاسخگویی ضعیف وزارت راه و شهرسازی به ابهامات تسهیلات ودیعه مسکن/ امکان اعتراض مهیا می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ماجرای اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران قصه هزار و یک شبی است که در هر مرحله داستان جدیدی رقم زد. در شرایط کنونی، ثبت نام اولیه متقاضیان دریافت تسهیلات عقد مرابحه کالا و خدمات انجام شده و فرآیند تکمیل ثبت نام در حال انجام است. در همین ارتباط، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بیان جزئیات بیشتر از این تسهیلات، عنوان کرد:« متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید هرچه زودتر مدارک موردنیاز را در سامانه tem.mrud.ir تکمیل کنند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم شود »

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به این نکته که تاکنون ۴۱۰ هزار نفر مدارک خود را در سامانه مسکن ملی بارگذاری کرده اند که ۳۳۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند، بیان کرد:« از میان واجدان شرایط ۵۴ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند که از این تعداد، ۱۳۰۰ پرونده در بانک‌ها تشکیل و بیش از ۳۰۰ فقره وام نیز پرداخت شده است.»

محمودزاده، در تشریح جزئیات مبلغ تسهیلات ودیعه و سود آن، تصریح کرد:« رقم ودیعه مسکن برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای سایر کلان شهرها ۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان بوده و سود این تسهیلات ۱۳ درصد تعیین شده است.»

* تنها 300 متقاضی موفق به اخذ تسهیلات ودیعه مسکن شدند

یکی از ویژگی‌های تسهیلات ودیعه مسکن، نحوه تفهیم متقاضیان به منظور انجام هر مرحله تلقی می‌شود. در حقیقت استنباط این امر از تعداد اندک متقاضیانی که تاکنون موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند هویدا است. به استناد اظهارات معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی، در شرایطی تاکنون تنها 300 متقاضی موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند که نیمی از شهریورماه سال جاری گذشته و در انتهای فصل داغ بازار اجاره قرار داریم.

در حال حاضر تسهیلات ودیعه مسکن در مرحله تکمیل مدارک متقاضیان و همچنین پرداخت وام از سوی بانک مربوطه قرار دارد. این مرحله از روند اعطای تسهیلات ودیعه مسکن نیز برای مستاجران شامل ابهاماتی شده است که در ادامه گزارش به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

*آیا وعده مسئولین برای در نظر گرفتن سازوکار اعتراض متقاضیان ودیعه مسکن محقق می‌شود؟

اولین ابهام مطرح شده در این مرحله، مهیا کردن شرایط به منظور اعتراض متقاضیانی است که شرایط آن‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی در مرحله اول تایید نشده است. در حالی هیچ سازوکاری برای اعتراض این متقاضیان نسبت به شرایط تایید اولیه نشده که یکی از مقامات وزارت راه و شهرسازی پیشتر نسبت به مهیا کردن این شرایط اظهاراتی را مطرح کرده بود. در همین خصوص، پروانه اصلانی، مدیر کل دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی، در ارتباط با سازوکار اعتراض متقاضیان، گفتپس از مشخص شدن اطلاعات افراد واجد شرایط به منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، سازوکار اعتراض برای افرادی که جزء واجد شرایطین قرار نگرفته‌اند، در نظر گرفته خواهد شد.»

مدیر کل دفتر و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در تشریح نحوه عملیات اعتراض متقاضیانی که وام ودیعه مسکن به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، بیان کرد: «متقاضیان می‌توانند به منظور بیان اعتراض خود و بررسی مجدد شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، در محلی که برای اعتراض در سایت ثبت‌نامی ایجاد خواهد شد رفته و درخواست خود را ثبت کنند.»

با وجود وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با در نظر گرفتن سازوکار اعتراض برای متقاضیانی که از در تایید اولیه وزارت راه و شهرسازی رد شده‌اند، اثری از سازوکار اعتراض در تارنمای معرفی شده دیده نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا این امکان برای متقاضیان فراهم می‌شود یا خیر.

*ارتباط ضعیف وزارت راه و شهرسازی با مردم برای رفع ابهام تسهیلات ودیعه مسکن

یکی دیگر از ابهامات مطرح شده توسط متقاضیان فرآیند پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده در تارنمای محل ثبت نام وام ودیعه مسکن (https://tem.mrud.ir) است. در همین راستا، یکی از مخاطبان فارس، ضمن مطرح کردن این نکته که پس از مراجعه به بانک مشخص شده برای اخذ تسهیلات ودیعه مسکن، متوجه شدم که بانک تسهیلات را به علت نداشتن حساب قبلی در اختیارم قرار نمی‌دهد، بنابراین قصد تغییر بانک را داشتم، گفت:« برای پرسیدن این نکته که چگونه می‌توانم بانک خود را تغییر بدهم بیش از 200 بار با شماره‌های واقع شده در قسمت "تماس با ما" در تارنما تماس گرفتم و متاسفانه هیچ کس پاسخگو نبود.»

این متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن، ادامه داد:« به منظور پیگیری پرسش خود، اقدام به ثبت سوال در قسمت "پرسش و پاسخ" کردم که متاسفانه پاسخ این سوال همچنان دریافت نشده است.»

همچنین یکی دیگر از مخاطبان فارس ضمن ثبت نظری، عنوان کرد:« من مستاجر هستم و تا حالا نه خانه داشته‌ام نه وام مسکنی گرفتم. یک سال بیشتر هم نیست که رفتم سر زندگی و خانه ولی زده فرم جیم من قرمزه! شماره تلفن‌هایی که گذاشتن برای رفع اشکال را سه هفته است دارم تماس می‌گیرم که فقط دو مرتبه آزاد شد و اون دو بار هم کسی گوشی را برنداشت ... .»

استناد به اظهارات متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن، مشخص کننده این امر است که فرآیند پاسخگویی به ابهامات مستاجران در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن وضعیت مطلوبی ندارد و وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد متولی موظف به مهیا کردن شرایط به منظور تسهیل فرآیند پرسش و پاسخ و ارتباط گیری با مردم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول