اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها به سود شیراز است

در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و نمایندگان شیراز در مجلس بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها در جهت توسعه شهر شیراز تاکید شد.

کنار گذاشتن اختلاف سلیقه‌ها به سود شیراز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس شورای شهر با اشاره به وجود حوزه‌های مشترک میان دو نهاد شورا و مجلس، اظهار داشت: موضوع مدیریت شهری که در قانون بر عهده شورا گذاشته شده، پیچیده و بسیار گسترده است و بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها در گرو کمک و همکاری نمایندگان شهرستان در مجلس است.

عبدالرزاق موسوی با بیان اینکه شورا و مجلس در سطح ملی نیز زمینه‌های فعالیت مشترکی دارند، افزود: مجلس در همه حوزه‌ها نقش قانون‌گذار دارد و در این میان حوزه مدیریت شهری به ویژه در کلان‌شهری همچون شیراز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجلس در تصویب لوایح مرتبط با شورا و شهرداری حساسیت به خرج دهد

عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه به چند مورد از مسائل مشترک اخیر بین شورا و مجلس اشاره کرد و گفت: بحث لایحه درآمدهای پایدار یکی از این موارد است که معتقدم سرنوشت تمام شهرداری‌ها به آن گره خورده است.

موسوی افزود: موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز که اخیراً مطرح شده در وضعیت مالی شهرداری‌هایی که خود با مشکلات سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، مبلغی در حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

وی در خصوص اصلاحیه قانون شوراها نیز که با طرح دوفوریتی شورای عالی استان‌ها به مجلس رسیده است، خواستار جدیت و همکاری بیشتر شد و اضافه کرد: لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری که در شورای عالی تهیه و در مجلس دهم با اختلاف تنها شش رأی مصوب نشده بود به مجلس فعلی ارسال شده که امیدواریم در این دوره به تصویب برسد.

موسوی با بیان اینکه شوراها در بحث ساختاری نیز مشکلات جدی دارند، تصریح کرد: نگاه دولت این است که حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و عملا بخش قابل توجهی از مسائل شوراها در اختیار هیات وزیران قرار می‌گیرد؛ در این زمینه دولت عملکرد خوبی نداشته و در نتیجه مسائل زیادی از شوراها بلاتکلیف می‌ماند.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز، محدودیت شوراها در مدیریت نیروهای انسانی شهرداری‌ها را از جمله معضلات تمام کلان‌شهرها عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه در شهرداری شیراز حدود سه هزار و ۶۰۰ پست سازمانی تعریف شده، هفت هزار نیرو برای این پست‌ها به کار گرفته شده اما در همین حال بیش از دو هزار پست سازمانی نیز بلاتصدی مانده زیرا به لحاظ قانونی امکان استفاده از نیروهای شرکتی در پست‌های سازمانی وجود ندارد.

به اعتقاد موسوی، در موضوع نیروی انسانی وزارت کشور می‌بایست با کمک مجلس مسأله را حل می‌کرد اما این اتفاق نیفتاده و حتی محدودیت‌های شورا نیز رو به افزایش است.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سرنوشت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا حد زیادی در مجلس و به صورت خاص کمیسیون شوراهای مجلس رقم می‌خورد، خواستار همکاری جدی نمایندگان مجلس و شوراها شد.

 مادامی که مجلس ورود نکند، مسیر واگذاری اختیارات به شوراها مسدود خواهد ماند

شهردار شیراز نیز در این دیدار با بیان اینکه مجلس می‌تواند با بازنگری اختیارات شوراها نام نیکی از خود بر جای بگذارد، اظهار داشت: مادامی که دولت لایحه و آیین نامه آماده می‌کند و به امر و نهی در زمینه سیاست‌های خود بپردازد، مسیر واگذاری اختیارات به شوراها حتی در حوزه مدیریت شهری، مسدود خواهد ماند؛ مگر آنکه نهادی همچون مجلس محکم بایستد و این روند را اصلاح کند.

حیدر اسکندرپور با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس، تصریح کرد: واقعیت این است که دولت مایل نیست اختیارات خود را به دیگری واگذار کند و این وظیفه مجلس است که ورود کند و موضوع را به سرانجام برساند.

تصویب لایحه جامع درآمد پایدار نیمی از درآمدهای شهرداری را در درون خود شهرها تأمین می‌کند

اسکندرپور با بیان اینکه تصویب لایحه جامع درآمد پایدار می‌تواند حدود نیمی از درآمدهای شهرداری را در درون خود شهرها تأمین کند، تصریح کرد: نتیجه این مصوبه این خواهد بود که راه‌های ناپایدار و ناکارآمدی همچون تراکم‌فروشی و تغییر کاربری متوقف شود؛ چرا که در این صورت دلیلی برای استفاده از این شیوه‌ها باقی نمی‌ماند.

 وی در ادامه با یادآوری اینکه مدیریت فعلی شیراز به سمت روش‌های ناکارآمد کسب درآمد نرفته است، اظهار داشت: به عنوان نمونه در حوزه تغییر کاربری‌ها و صیانت از باغات در شیراز می‌توانید وضعیت فعلی را با سال ۹۰ مقایسه کنیم؛ اینکه در سال ۹۹ ما تنها یک کمیسیون تغییر کاربری برگزار کرده‌ایم حاکی از این است که ما به سمت درآمدزایی از طریق آسان اما خسارت‌بار برای آینده این شهر، نرفته‌ایم.
وی در پایان خطاب به نمایندگان شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید اتفاق مؤثری در مدیریت شهری کلان‌شهری همچون شیراز بیفتد، باید لایحه جامع درآمد پایدار مورد حمایت قرار گیرد.

اولویت نمایندگان شیراز پیگیری پروژه‌های مولد ثروت و درآمد است

در ادامه این نشست مشترک، رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: وظیفه مشترک تمام نمایندگان مردم فارس تغییر نگاه دولت و کشور به فارس و شیراز است، باید این نگاه را تغییر دهیم که شیراز و فارس فاقد مشکل است چرا که این نگاه در توزیع منابع اعتبارات و بودجه اثرگذار است.

ابراهیم عزیزی با تاکید بر ضرورت هدفمند کردن جلسات فوق، افزود: فارس و شیراز به لحاظ زیرساخت نیازمند نگاه جدی‌تری است چرا که امروز کارکرد شیراز و فارس در جهت منطقه‌ای است و این موضوع مغفول مانده است، فارس و شیراز در عین داشتن ظرفیت خوب نیروی انسانی اما دارای مشکلات بسیاری نیز هست.

وی خاطرنشان کرد: زمانی بنا بود شیراز چهارراه ریلی جنوب کشور باشد و از محل همین نگاه راه آهن به تمام شهرهای جنوبی برقرار شود اما چیزی که حاصل شد تنها یک خط ریلی بود.

وی اولویت جدی مجمع نمایندگان به‌ویژه نمایندگان شیراز را پیگیری همین پروژه‌ها دانست تا این قبیل پروژه‌هایی که می‌تواند سبب تولید ثروت و درآمد شود بار دیگر فعال شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه آزادراه اصفهان- شیراز، اظهار داشت: قطعه هشت این پروژه مدت‌های طولانی است که معطل تنها یک نامه مانده است، برای اتمام این پروژه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با رایزنی نمایندگان استان در همین مدت زمان نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آن را وزارت دفاع و راه و شهرسازی که شریک پروژه هستند تقبل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌هایی از این دست همه باید مشارکت داشته باشند، بیان کرد: فرصت خوبی است که اعضای شورای شهر و شهرداری شیراز نیز موضوع پایانه مسافربری را تعیین تکلیف کنند، اینها مباحث مشترکی است که باید در مورد آنها رایزنی و صحبت شود.

تعیین تکلیف خطوط انتقال آب به شیراز یکی دیگر از مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و عزیزی در این خصوص گفت: شیراز در افق  ۱۴۲۵ نیازمند ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال است که هم‌اکنون داشته ما ۱۱۰ میلیون متر مکعب است و این یعنی باید خط دوم انتقال آب شیراز هر چه زودتر محقق شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز، گفت: برای خط تنگ سرخ دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همین را مجموعه شهرداری می‌تواند با همکاری مجلس تامین کند تا مشکل آب و فضای سبز شیراز حل شود.

وی ادامه داد: در این صورت است که درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد خواهد شد چرا که اگر مشکل آب حل شود مشکلات درآمدی نیز مرتفع خواهد شد پس باید پروژه مشترکی تعریف شود تا سرمایه‌گذاری در حوزه آب شکل گیرد.

رسیدگی به وضعیت بهداشت و درمان و ایجاد ظرفیت بیمارستانی در شیراز موضوع دیگری بود که نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم به آن اشاره داشت و تصریح کرد: شیراز به لحاظ نیروی انسانی قطب پزشکی است اما به لحاظ زیرساخت پزشکی کمبودهای بسیار دارد، ما پزشکان ماهر و بی‌نظیری در شیراز داریم اما به لحاظ زیرساخت قطب نیستیم و این را سرانه به ما نشان می‌دهد.

عزیزی تاکید کرد: برای ساخت بیمارستان شماره دو نمازی موافقت وزارت بهداشت و درمان و شورای اقتصاد را بدست آورده‌ائیم تا بودجه این بیمارستان از محل بانک اسلامی تأمین شود، ساخت بیماستان دیگر تامین اجتماعی و میانرود نیز به همین ترتیب در حال پیگیری است.

وی پیشنهاد کرد: اعضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر شیراز چهارچوبی مشخص برای اقدامات و تصمیمات و پیگیری‌های مشترک داشته و ۱۰ موضوع مهم و محوری را تعیین و ابعاد ملی و منطقه‌ای هر کدام از پروژه‌ها را برای پیگیری مشخص کنند.

عزیزی یادآور شد: امروز این شهر هیچ راهی برای تامین منابع پایدار جذب سرمایه گذار ندارد اینکه تنها از سرمایه‌گذاری صحبت شود اتفاقی نمی‌افتد باید موانع ملی برطرف شده از آن سو نیز بستری در شهر برای سرمایه گذاری فراهم شود.

وی همچنین بر داشتن نگاه جامعه‌نگر به افق آینده شیراز تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز ما در شیراز و فارس داریم به این دلیل است که در گذشته‌های دور نگاهی کلی و جامع نگر به افق شیراز نبوده است.

 موضوع درآمد شهرداری‌ها در مجلس پیگیری می‌شود

دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مواردی که در بحث کاری مشترک مطرح شده است، گفت: در مجلس شورای اسلامی موضوع درآمد شهرداری‌ها به واسطه کمیسیون مشترکی که شکل گرفته و اعضای آن مشخص شده است در حال پیگیری است.

جعفر قادری به طرح موضوع مالیات و ارزش افزوده درآمدها در کمیسیون اقتصادی نیز اشاره کرد و افزود: طرح‌های مختلفی وجود دارد که هم شورای عالی استان‌ها و هم دولت و هم شهرداری می‌توانند در دستور کار قرار دهند، از گذشته نیز مواردی همچون انتقال پادگان‌ها، طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده به همین ترتیب پیگیری و در نهایت منجر به قانون شده است.

وی ادامه داد: در همین مدت زمان کوتاه ۱۹ طرح را خودمان به مجلس ارائه کرده‌ائیم که در دستور کار مجلس است که به محض تکمیل امضاها بررسی می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان فارس با اشاره به موضوع دبیرخانه شورا تصریح کرد: اگر بخواهیم منتظر بمانیم دولت این کار را انجام دهد انگیزه چندانی وجود ندارد، اگر در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار گیرد ممکن است زودتر به نتیجه برسد.

قادری به پیگیری پروژه بین‌الحرمین در قالب مناقصه در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: با همین چارچوب‌های فعلی امکان سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها را داریم و این یعنی منع قانونی نیست.

او بودجه اعتبارات عمرانی فارس در تمام دوره‌ها را نسبت به سایر استان‌ها بیشتر دانست و تاکید کرد: اینکه سهم اشتغال و شکوفایی اقتصادی در سایر استان‌ها بیشتر از فارس است به معنای هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و کارهای کلان مشترک بیشتر در این استان‌ها است.

این عضو مجلس یازدهم شورای اسلامی با اشاره به موضوع کمربندی شمال شرق شیراز گفت: این یک پروژه ۳۰۰ میلیارد تومانی است که اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم و شهرداری نیز در کنار پروژه قرار گیرد مشکل حل شده است.

وی سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌های را درآمدی دانست و یادآور شد: اگر شهرداری بتواند در پروژه‌ها مشارکت داشته باشد مشکلات حل می شود.

قادری تصریح کرد: در موضوع استخدامی اگر شهرداری در قالب آزمون استخدام داشته باشد تلاش ما نیز بر حل مشکل خواهد بود، فرصت خوبی که در برنامه و بودجه وجود دارد این است که از ظرفیت نمایندگان و شورای عالی استان‌ها می‌توان استفاده کرد تا کارها پیش رود.

او در موضوع انتقال آب به شیراز نیز از امکان پیگیری مجلس و برطرف کردن مشکلات در سطح ملی گفت.

موضوع الحاق روستاها به شیراز مساله دیگری بود که نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره داشت و با تائید این رویه افزود: دیر یا زود این روستاها به شیراز متصل می‌شود و چه بهتر که زودتر انجام شود، اگر این ساخت‌وسازها در روستاهای مجاور زیر پوشش شهرداری انجام شود با عوارض و رسیدگی شهرداری است.

 باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف شود

دیگر عضو نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برنامه مشترک میان شورا و مجلس تعریف شود، عنوان کرد: وقتی کارهای پراکنده و گسترده انجام می‌شود در عمل کاری از پیش نمی‌رود.

روح‌الله نجابت ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده هستند در موارد بسیاری همچون موضوع استخدام نیروهای شهرداری، لایحه درآمدهای پایدار، مدیریت جامع شهری، موضوع توأمان نظارت بر مسائل مختلف شهری و طرح‌های دانش بنیان به صورت مشترک صرف نظر از نگاه سیاسی با شورای شهر شیراز مشارکت و همراهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: به رغم تمام اختلاف‌ سلیقه و نظرها باید دست به دست هم دهیم تا پروژه‌هایی که پیش از این مطرح بوده برای شهر دنبال شود چرا که مبنای همه ما توسعه شیراز است.

نجابت اضافه کرد: در این صورت است که می توان با افتخار سر را بالا گرفت و اعلام کرد که مجلس و شورای شهر شیراز اقدامات خوبی انجام داده‌اند در حالی که اگر اقدامات به بیانات کلیدی و کلی‌گویی بگذرد به نتیجه نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اگر حوزه کار مشترک داریم باید برنامه مشترک تعریف کنیم و براساس آن پیش رویم، درخواست برگزاری جلسات به صورت ماهانه و دوره‌ای را مطرح کرد و افزود: باید از یکدیگر مطالبه داشته باشیم تا کارها را پیش بریم در غیر این صورت این جلسات تنها شکل دورهمی خواهد گرفت.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول