اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آهنگی که نواختنش ۶۳۹ سال طول خواهد کشید!/ تغییر آکورد ارگ ۶۰۰ ساله کلیسا

صدها نفر از علاقمندان موسیقی به تماشای تغییر آکورد ارگ کلیسایی در آلمان نشستند. اجرای کندترین و بلندترین آهنگ تاریخ بیش از ۶ قرن به طول می انجامد.

آهنگی که نواختنش ۶۳۹ سال طول خواهد کشید!/ تغییر آکورد ارگ ۶۰۰ ساله کلیسا

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس به نقل از آسوشِیتدپرس، صدها نفر از طرفداران نوعی رویداد موسیقی خاص که روز شنبه در کلیسایی در آلمان اتفاق افتاد شرکت کردند:  تغییر آکورد در یک قطعه موسیقایی اُرگ کلیسا که قرار است در مجموع ۶۳۹ سال طول بکشد.

 

این ارگ خبرساز کلیسای «سنت بورچاردی» شهر «هالبراشتات» از سپتامبر سال ۲۰۰۱ کُندترین اجرای موسیقی را آغاز کرده و این اجرا قرار است نسل به نسل تا سال ۲۶۴۰ میلادی به پایان برسد. 

 

این قطعه موسیقی توسط آهنگساز سرشناس آمریکایی «جان کیج» خلق شده و از سال ۲۰۰۱ اجرایش بر روی ارگ مخصوص که آن هم توسط خود جان کیج طراحی شده، داخل کلیسای قرون وسطی آغاز شده است.

 

آخرین صدا در شش سال و ۱۱ ماه گذشته همان صدا بوده است و بنابراین تغییر آکورد شنبه یک اتفاق بزرگ در میان طرفداران پروژه ارگ «جان کیج» محسوب می شود.

 

تغییر آکورد به این معنی است که صدای لوله های اُرگ تغییر می کند و هم به دلیل اینکه صداهای جدید اضافه می شوند یا صداهای موجود پایان می یابد. ازینرو شنبه، دو لوله جدید ارگ اضافه شد.

 

برگزارکنندگان می گویند این اجرا یکی از کُندترین اجراهای یک قطعه موسیقی ارگ است.

 

یک کمپرسور در زیرزمین انرژی ایجاد می کند تا هوا را به اُرگ وارد کند تا صدایی کششی و پیوسته ایجاد کند.

 

وقتی تغییر آکورد اتفاق می افتد، به صورت دستی انجام می شود. روز شنبه، یوهانا وارگاس خواننده سوپرانو و جولیان لمبک ارگ نواز، آکورد را تغییر دادند.

 

صدای جدید برخی از شنوندگان را به یاد سر و صدای داخل موتورخانه یک کشتی بزرگ انداخت.

خبرگزاری «dpa» آلمان گزارش داد، تغییر بعدی آکورد برای ۵ فوریه سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

 

وقتی این قطعه رسماً در ۵ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شد، اجرا بدون هیچ صدایی شروع شد.

فقط در ۵ فوریه ۲۰۰۳، روز تغییر اولین آکورد بود که اولین آکورد لوله ارگ در داخل کلیسا شنیده می شد.

 

کیج در سال ۱۹۱۲ در لس آنجلس به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۲ در نیویورک درگذشت. او نه تنها به عنوان آهنگساز، بلکه به عنوان یک تئوریسین موسیقی، هنرمند و فیلسوف نیز شناخته می شود.

کلیسای سنت بورچاردی دارای یک تاریخچه طولانی و رویدادهای متعدد است. این بنا در حدود سال ۱۰۵۰ میلادی ساخته شد و بیش از ۶۰۰ سال به عنوان صومعه راهبان سیسترسیان مورد استفاده قرار گرفت.

 

تغییرات آکورد معمولاً هزاران بازدید کننده را به هالبرشتات می کشاند، اما به دلیل همه گیری ویروس کرونا، تعداد مهمانان مجاز به کلیسا در سال جاری محدود شد.

 

جان میلتون کیج معروف به جان کیج زادهٔ ۵ سپتامبر ۱۹۱۲ در لس‌آنجلس - درگذشتهٔ ۱۲ اوت ۱۹۹۲ در نیویورک، از آهنگسازان سدهٔ بیستم آمریکا بود. کِیج آهنگساز، فیلسوف، شاعر، نظریه‌پرداز موسیقی بود. جان کیج از شاگردان آرنولد شونبرگ و هنری کاول بود. او از تأثیرگذارترین آهنگسازان پس از جنگ دوم جهانی است. نامدارترین اثر او شاید ۴:۳۳ (چهار دقیقه و سی و سه ثانیه) باشد که در آن، نوازنده یا نوازندگان، بدون نواختن حتی یک نت، این زمان را روی صحنه در سکوت می‌گذرانند و حاضران در سالن را به شنیدن صداهای درون سالن دعوت می‌کنند.

جان کیج در سال ۱۹۳۸ میلادی، نخستین قطعه‌اش را برای پیانو ساخت و در ۱۹۵۱ میلادی، گروهی از موسیقی‌دانان و مهندسان صدا را به‌کار گرفت تا نخستین قطعهٔ موسیقی را روی نوار مغناطیسی ضبط کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول