اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استفاده ائتلاف سعودی از القاعده یمن برای کنترل استان «المَهَره»

یک منبع یمنی از حضور عناصر القاعده برای کمک به ارتش سعودی جهت کنترل استان «المهره» در شرق یمن خبر داد.

استفاده ائتلاف سعودی از القاعده یمن برای کنترل استان «المَهَره»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صلاح بن لغبر» از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن در صفحه توئیتر خود از ورود «خالد باطَرفی» سرکرده گروهک تروریستی القاعده در شبه جزیره عربستان به استان «المَهَره» در شرق یمن جهت کمک به ارتش سعودی خبر داد.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، مأموریت عناصر القاعده حفظ گذرگاه «شحن» و ممانعت از تسلط قبائل استان المهره به این گذرگاه است و دولت سعودی به سمت استفاده از عناصر تروریستی برای مقابله با معترضان به حضور خود در المهره روی آورده است.


خالد باطرفی. سرکرده القاعده در شبه جزیره عربستان

 

قبائل استان المهره همواره در سال‌های گذشته همواره به اعتراض و تحصن علیه حضور نیروهای ارتش سعودی در این استان دست زده‌اند.

الخبر الیمنی همچنین نوشت که نیروهای سعودی امروز (یکشنبه) سواحل استان المهره را بسته و به طور کامل به کنترل خود در آوردند. آن‌ها همچنین به سوی قایق‌های ماهیگیری اهالی نیز شلیک کرده و مانع کارشان شدند. به گفته منابع قبیله‌ای این اقدام ریاض با هدف استفاده از سواحل المهره برای صادرات نفت است.

«حمید زعنبوت» رئیس کمیته متحصنین و معترضان علیه دولت سعودی در این باره در صفحه فیس بوک خود نوشت که سعودی‌ها تلاش دارند با بستن گذرگاه «شحن» که مشرف به کشور عمان است، ورود و خروج از این گذرگاه را تحت نظر داشته و همزمان به مرور تمامی استان را تحت کنترل کامل خود درآورند.

عربستان سعودی اواسط سال ۲۰۱۸ وارد المهره شد حال آنکه این استان از دایره جنگ و درگیری به دور بود اما سعودی‌ها نیروهای زیادی را در تعدادی از پایگاه‌ها و تأسیسات مهم اقتصادی در این استان مستقر کرده و احداث جاده مواصلاتی این استان به عربستان را آغاز کردند.

این اقدامات سعودی‌ها با اعتراضات شدید قبائل همراه شده، به طوریکه در بهمن سال گذشته به درگیری مسلحانه شدید بین قبائل المهره با ارتش سعودی و عناصر دولت هادی کشیده شد. نهاد دیدبان حقوق بشر در فروردین گذشته در گزارشی اعلام کرد که اقدامات سعودی‌ها علیه ساکنین استان المهره، «هولناک» است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول