اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: گام‌های تحریک‌آمیز اروپا درباره مدیترانه کمکی به حل مشکل نمی‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با رئیس شورای اروپا ضمن درخواست برای موضع بی‌طرفانه درخصوص تنش‌های شرق دریای مدیترانه، گفت اظهارات تحریک‌آمیز در این باره، کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

اردوغان: گام‌های تحریک‌آمیز اروپا درباره مدیترانه کمکی به حل مشکل نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه به صورت تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا درباره تحولات و تنش‌های اخیر در حوزه شرق دریای مدیترانه گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اردوغان در این تماس تلفنی به میشل گفت: «اظهارات و گام‌های تحریک‌آمیز مقامات اروپایی درباره مسائل منطقه‌ای، هیچ کمکی به حل مشکل نمی‌کند».

در این بیانیه به نقل از اردوغان آمده است: «اتحادیه اروپا باید به مسئولیت‌هایش برای منصرف کردن یونان و برخی کشورهای اروپایی از گام‌های تنش‌آفرین در شرق مدیترانه و دریای اژه عمل کند».

بر این اساس، وی همچنین از کشورها و نهادهای اتحادیه اروپا خواست تا موضع عادلانه و بی‌طرف نسبت به مسائل منطقه‌ای داشته باشند و در این باره مسئولانه اقدام کنند.

به نوشته آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به رئیس شورای اروپا گفت: «موضع اتحادیه اروپا درباره مسائل شرق مدیترانه، آزمونی برای سنجش میزان تعهد آنها به قوانین بین‌المللی و صلح منطقه‌ای خواهد بود».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در واکنش به خروج یونان از طرح ناتو برای کاهش تنش‌ها در مدیترانه، گفت یونان با این کار نشان داد که اهل مذاکره و گفت‌وگو نیست. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول