اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با پلیس راهور؛ از شائبه کمین در جاده تا برخورد با مظاهر علنی فساد و حمایت قاطع از مأموران

جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص چگونگی برخورد پلیس با تخلفات و مظاهر علنی فساد، شائبه کمین در جاده‌ها توضیح داد و از برخورد قاطع با افرادی خبر داد که به مأموران پلیس راهور تعدی و بی‌حرمتی می‌کنند.

با پلیس راهور؛ از شائبه کمین در جاده تا برخورد با مظاهر علنی فساد و حمایت قاطع از مأموران

گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب انصاری: مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. روز و شب، سرما و گرما، باد و بوران و سیل و زلزله نمی‌شناسند.چه آلودگی هوا باشد چه حتی ویروس مرگبار کرونا؛ به تنها چیزی که می‌اندیشند خدمت به مردم است و تامین آرامش و آسایش آنها. 

محل کارشان از خیابان و بزرگراه و آزادراه گرفته تا جاده وکوه و دشت متفاوت و متنوع است؛ حالا که تابستان است باید هشت ساعت تمام در این گرمای طاقت فرسا زیر آفتاب جانسوز با ماسک و لباس نظامی پست دهند و وظیفه‌شان را انجام دهند؛  تازه اگر اتفاق و حادثه غیر مترقبه‌ای رخ ندهد و یا تهدید به مرگ نشوند؛ مثل کلیپ جدیدی که از تهدید مامور پلیس راه توسط یک راننده سمند سفید در فضای مجازی منتشر شد و راننده به صراحت مامور را تهدید کرد که اگر جریمه اش کند با ماشین از رویش رد می شود! 

ماموریت مردان سفیدپوش پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مدیریت ترافیک، تسهیل در تردد و ایجاد نظم و انضباط ترافیکی و همچنین برخورد با تخلفات رانندگی است.

برای آگاهی از چند و چون مسؤولیت ماموران پلیس راهور، آخرین آمار تصادفات رانندگی، چگونگی اعمال قانون و جریمه و توقیف خودروی رانندگان متخلف و همچنین موضوع مهم صیانت از ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی با سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور نیروی انتظامی به گفت‌وگو نشستیم.بخوانید:

* برقراری نظم و انضباط ترافیکی در راستای پیشگیری از وقوع تصادفات در دستورکار پلیس راهنمایی و رانندگی

فارس: عمده مسؤولیت و مأموریت پلیس راهور ناجا چیست؟

مسأله روشن است؛ ماموریت ذاتی و محوری پلیس راهنمایی و رانندگی، ایجاد نظم و انضباط ترافیکی در معابر درون شهری و برون شهری یعنی جاده‌هاست؛ البته با هدف نظم بخشیدن در راستای پیشگیری از وقوع تصادفات؛ چرا که هیچ تصادفی بدون تخلف ایجاد نمی‌شود.

* هیچ تصادفی بدون تخلف حادث نمی‌شود

تصادف زائیده تخلف است؛ بنابراین ماموریت محوری و ذاتی پلیس راهور جلوگیری از تخلفاتی است که منجر به بی‌نظمی و در نهایت ایجاد تصادف، بروز حادثه و آسیب به افراد ‌شود.

فارس: در راستای کاهش تصادفات پلیس راهور چه تدابیری اندیشیده است؟

سال‌های متمادی است که طرح‌های مختلفی را در دست کار داشته یا به مرحله اجرا گذاشتیم. استفاده از قابلیت‌های مختلف، سیستم‌های گوناگون وبهره‌گیری از امکانات متفاوت در مقاطع مختلف، پیشنهاد برای وضع و اصلاح قوانین از جمله برنامه‌هایی است که تاکنون اجرا شده و کاهش تصادفات و جانباختگان را به دنبال داشته است.

* الحاق 2000 دستگاه خودروی جدیدبه ناوگان خودرویی پلیس راهور

فارس: وضعیت نوسازی ناوگان خودرویی پلیس راهور به کجا رسید؟

ماموریت پلیس راه متکی به خودرو است؛ به عبارتی می توان گفت که خودروپایه است. بنابراین تجهیز ناوگان خودرویی پلیس راهور به عنوان یکی از ضروریات همواره مدنظر بوده است.

اخیرا بخش قابل توجهی از ناوگان موتوری و خودرویی پلیس راهور نوسازی شده و امیدواریم این روند  ادامه پیدا کند. 

فارس: قرار است چه تعداد خودرو تحویل پلیس راهور شود؟ 

ان‌شاءلله اگر تصمیمات طبق برنامه ریزی ‌ها جلو رود بیش از دو هزار دستگاه خودروی سراتو و خودروی کمک دار تویوتا به ناوگان پلیس راهور و راه تا آخر سال تزریق می‌شود.

فارس: این خودروها به کدام استان‌ها تخصیص می‌یابد؟

بسته به وضعیت هر استان،‌ جمعیت، میزان تردد و معیارهای دیگر تخصیص امکانات و تقویت ناوگان متفاوت است؛ کل استان‌ها در تمام کشور مدنظر هستند و با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده خودروها تخصیص می‌یابند.

فارس: اقدامات پلیس راهور در راستای ارتقای فرهنگ ترافیکی کاربران چگونه بوده است؟

یکی از اتفاقات خوب که در پلیس راهور رقم خورد اجرای طرح کمربند ایمنی بود. بعد از آن ساماندهی گذرگاه‌های عابر پیاده را داشتیم و می‌توانیم ادعا کنیم که امروز بخش قابل توجهی از خودروها به توقف قبل از خط عابر پیاده قائل بوده و این  موضوع را رعایت می‌کنند.

در کلانشهرها بحث معاینه فنی و تجهیزات هوشمند برای کنترل تردد جزو کارهای شاخص بوده که ادامه دارد.

فارس: در حال حاضر وضعیت کشور از لحاظ وقوع تصادفات چگونه است؟ 

در یک بازه زمانی حدودا 14 تا 15 ساله علی‌رغم افزایش چند برابری تعداد خودرو- در حال حاضر بالغ بر 30 میلیون وسیله نقلیه در حال تردد هستند (اعم از موتور و ماشین) - تعداد کاربران نیز افزایش یافته و به موازات آن نیز افزایش تردد را شاهد هستیم. 

کشور ما در یک بازه زمانی افزایش تصادفات وجانباختگان را داشت اما در سال‌های اخیر تغییرات چشمگیری را شاهد بوده و خوشبختانه با اقدامات انجام شده شاهد کاهش تصادفات و به تبع آن تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی هستیم.

* راه، خودرو و انسان مؤلفه‌های مؤثر در بروز تصادفات 

فارس: مؤلفه‌های تاثیرگذار در بروز تصادفات کدامند؟

راه، خودرو و انسان از جمله مؤلفه‌های جدی و تاثیرگذار در بروز تصادفات هستند؛ اگرچه برخی‌محیط را نیز از جمله این مؤلفه‌ها می‌دانند.

به طور کلی تا وقتی که زیر ساخت مناسب وجود نداشته باشد تمام آن امکاناتی که در بستر تردد و جابجایی و حمل ونقل وجود دارند توفیق لازم را ندارند؛ همچنین تا وقتی که خودروی قابل استاندارد و با کیفیت  نباشد و کاربر هم چه به عنوان سرنشین و چه در جایگاه راننده آموزش مناسب و نحوه رفتار درست را نداند نمی‌توان انتظار داشت که توفیقاتی در حوزه کاهش حوادث داشت ؛ چرا که باید هر کدام از مؤلفه‌های راه،‌ خودرو و انسان در جای خود از کیفیت و بهبود برخوردار باشند.

* نقش نقاط حادثه خیز در بروز تصادفات جاده‌ای

فارس: از مؤلفه راه گفتید؛ نقاط حادثه خیز چه نقاطی هستند؛ چقدر در بروز حوادث نقش دارند و برای رفع آنها چه تدابیری اندیشیده شده است؟

نقاطی که در یک بازه زمانی مشخص، تعداد تصادفات آن به طور غیرعادی چشمگیر باشد، نقاط حادثه‌خیز نام گرفته اند.

ایرادات مهندسی راه از جمله شیب، قوس،‌کمی عرض، خرابی روکش آسفالت و مواردی اینچینی از جمله نقاط حادثه خیز هستند که باید رفع شوند؛ در معابر شهری رفع این موارد به عهده شهرداری است.

در معابر برون شهری، سازمان راهداری به عنوان عامل شناسایی و متولی برطرف کردن نقاط حادثه خیز و پر تصادف نقش دارد.

* آشکارسازی نقاط حادثه خیز در دستور کار

فارس: برای آشکار سازی نقاط حادثه‌خیز چه کرده‌اید؟

در راستای کاهش تصادفات در نقاط حادثه خیز سه کار جدی انجام شده است؛ گام اول شناسایی این نقاط است.

گام دوم آشکار سازی به شکلی که راننده با دیدن علائم متوجه شود این نقطه خطرناک بوده و می‌تواند حادثه‌ای را ایجاد کند.

گام سوم اصلاح آن نقاط حادثه خیز است و تا اقدام برای اصلاح حتما باید نقاط آشکارسازی شوند تا از بروز حوادث و تصادفات جدید کاسته شود.

* نقش 70 درصدی 4 عامل در بروز تصادفات

فارس: مهمترین علت وقوع تصادفات چیست؟

عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، سبقت غیرمجاز و تخطی از سرعت از جمله علل بروز تصادفات هستند؛ همچنین عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی نیز از علل اصلی بروز تصادفات است و می‌توان گفت که این موارد علت وقوع 70  درصد از حوادث و تصادفات رانندگی هستند.

*اعمال قانون، جریمه و توقیف در انتظار رانندگان متخلف

فارس: پلیس راهور در راستای برقراری نظم و انضباط چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

وظیفه ذاتی پلیس راهور برقراری نظم و انضباط ترافیکی و برخورد با تخلفات است.

پلیس موظف است در صورت مشاهده تخلفات نسبت به اعمال مقررات و اجرای قانون اقدام کند؛  اقدامات ایجابی، برخورد با تخلفات رانندگان پرخطر و توقیف خودرو از جمله موارد پیش‌بینی شده است.

* تخفیف پلیس راهور برای تخلفات غیرحادثه ساز در دوران کرونا

فارس: آیا برای اعمال قانون تخفیفی هم قائل می‌شوید؟

بله تاکید فرمانده ناجا و رئیس پلیس راهور این است که تا حد امکان نسبت به تخلفاتی که غیر حادثه‌ساز است چشم پوشی کرد.

به خصوص در شرایط حاضر که با توجه به شیوع ویروس کرونا مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر شده است؛ سردار هادیان‌فر تاکید کردند ماموران پلیس راهور در محدوده بیمارستان‌ها رعایت حال مراجعه کنندگان را کرده و از اعمال قانون تخلفاتی که حادثه‌ای را ایجاد نمی‌کند چشم پوشی ‌کنند و اینطور نباشد که اگر خودرویی درجایی نامناسب پارک کرده و معضلی را به وجود نمی‌آورد آن را جریمه کنند چرا که مردم گرفتارند و نباید فشار روحی و روانی‌شان را بیشتر کرد؛ به نظرم این کار هوشمندانه‌ای است که کمترین استرس را برای مردم به دنبال دارد.

*سرعت و سبقت غیرمجاز، خط قرمز پلیس

اما باید گفت خط قرمز پلیس تخلفاتی است که به تصادفات مرگبار منجر می‌شود از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز که از اینها چشم پوشی نمی‌شود. 

در ماه گذشته چند فقره تصادف داشتیم از جمله تصادفی که در محور اردبیل- مغان به واسطه سبقت غیرمجاز یک دستگاه سواری و بروز تصادف رخ به رخ به وقوع پیوست که متاسفانه 8 نفر از هموطنان جان باختند.

سرعت، سبقت، حرکات مارپیچ، عبور از چراغ قرمز با شدت و موارد این چنینی که موجب بی‌نظمی ترافیکی می‌شود هم اعمال قانون شده و هم مستوجب توقیف خودرو خواهد بود چرا که سلامت و جان هموطنان را به خطر می‌اندازد.

* پلیس راه و مقوله‌ای به نام کمین! 

فارس: کمین می‌کنید؟ تعدادی از هموطنان از این گله مندند که پلیس در جاده‌ها کمین می‌کند و سر بزنگاه رانندگان را جریمه می‌کند نظر شما چیست؟

تاکیدات همیشگی فرماندهان این بود که استقرار تیم‌های پلیس به گونه‌ای نباشد که شائبه کمین را تقویت کند.

هدف پلیس از حضور در جاده‌ها پیشگیری است نه جریمه و ما در صددیم تا رانندگان با حضور پلیس قوانین و مقررات را بیشتر رعایت کرده و از تخلفات حادثه‌ساز مثل سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کنند.

* کدام خودروها توقیف می شوند؟ 

فارس: در چه مواردی خودروها توقیف می‌شوند؟

هنگام بروز دو تخلف حادثه ساز خودرو حتما توقیف می‌شود؛ همچنین اگر راننده از مواد روان گردان استفاده کند یا در سیستم پلیس شکایت و توقیف به نام خودرو درج شده باشد؛ همچنین خودروهایی که جریمه بیش از یک میلیون داشته باشند از جمله مواردی است که به توقیف خودرو منجر می‌شود.

* امکان پرداخت قسطی جرایم در سایت پلیس راهور 120

فارس: آیا طرح پرداخت جرائم رانندگی به صورت اقساطی ادامه دارد؟

بله؛ رانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت راهور 120 از امتیازی که برای پرداخت چند بخشی جرائم رانندگی وجود دارد استفاده کنند؛ با مراجعه به این سایت وضعیت خلافی خودروی خود را مشاهده کرده و مشخص می‌کنند که مبلغ جرایم را در چند بخش واریز کنند؛ بعد از تعیین در هر مرحله مبلغی را که مشخص کرده‌اند واریز کرده و به مرور زمان جریمه خود را پرداخت می‌کنند. 

* برخورد ماموران پلیس راهور با کشف حجاب و سگ گردانی و مظاهر علنی فساد 

فارس: برخورد ماموران پلیس راهور با کشف حجاب، سگ گردانی و مواردی از این دسته چگونه است؟

برخورد با کلیه مصادیق و مظاهر علنی فساد رسته و یگان نمی‌شناسد، چه پلیس راهور، چه پلیس پیشگیری و چه بقیه پلیس‌ها در صورت مشاهده موظف به برخورد هستند؛ این مصادیق از طریق سامانه ناظر که در اختیار ماموران قرار دارد برای اعمال قانون ثبت می‌شود.

فارس: بازدارندگی جرایم رانندگی تا چه حد است؟ 

مبلغ جریمه فقط یک آیتم است ؛ چگونگی اجرا و اقدامات اثربخش از دیگر نکات مهمی است که نباید از آنها غافل شد.

* مبلغ جریمه ها به کجا می‌رود؟ 

فارس: مبلغ دریافتی از واریز جریمه های رانندگی به حساب پلیس می رود؟

خیر؛ مبالغ جرایم رانندگی مستقیماً به حساب خزانه دولت واریز می شود؛ البته در قانون پیش‌بینی شده که مقداری به سازمان‌های مربوطه مثل شهرداری و پلیس تعلق بگیرد برای تعیین زیرساخت‌ها و هزینه های مرتبط با تردد و حمل و نقل.

فارس: چگونه می‌توان به جریمه‌های رانندگی اعتراض کرد؟

اعتراض به جریمه های صادر شده حق قانونی است و در این رابطه واحدهای رسیدگی‌کننده در مرکز اجرائیات پلیس راهور فعال هستند.

افراد می‌توانند در صورتی که به جریمه ثبت شده اعتراض دارند به این مراکز مراجعه کرده تا بررسی لازم انجام شود.

* پرکردن دفترچه جریمه ها یک شائبه است

فارس: از قدیم می گفتند که ماموران پلیس راهور مجبور به اعمال جریمه بوده و باید دفترچه قبض های جریمه‌شان را پر کنند! این درست است؟

نه در زمان قدیم و نه حالا، میزان و سقف برای تعداد جریمه از سوی پلیس تعیین نشده و نمی‌شود.

همه تلاش  ماموران پلیس راهور و راه این است که نظارت صورت گرفته و با تخلفات برخورد شود و هیچ مامور موظف نیست که سقفی از برگ جریمه را در بازه زمانی ماموریت خود پر کند.

* برخورد قاطع با متعدیان به ماموران پلیس

فارس: گاهی شاهد انتشار کلیپ هایی در فضای مجازی هستیم که به ماموران پلیس راهور توهین و تعدی می شود؛ فرماندهان ناجا چگونه از مأموران پلیس راه و راهور حمایت می‌کند؟

یکی از دغدغه های جدی فرماندهان حمایت قاطعانه از کارکنان خود در راستای انجام ماموریت و برخورد قاطع و بدون اغماض با افرادی است که به ماموران پلیس تعدی می کنند.

به هر حال با هماهنگی مراجع قضایی با افراد هتاک و کسانی که ماموران  پلیس را به زیر سوال می برند برخورد کرده و بی تفاوت عبور نمی‌کنیم.

برابر مقررات با انها برخورد کرده و مجازات سختی نیز در انتظار آنهاست .

گفتنی است مخاطبان فارس من با درج موضوعاتی از جمله «سهم پلیس از جرایم رانندگی چقدر است؟» و «آیا متعدیان به مامورین ناجا تنبیه می شوند؟» پیگیری این مطالب را از خبرگزاری فارس خواستار بودند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول