اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

رفسنجان در انتظار بزرگترین رویداد اقتصادی/برداشت پسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

در حالی به بزرگترین رویداد اقتصادی شهرستان رفسنجان نزدیک می‌شویم که امسال سال پسته بوده و قرار است حاصل دسترنج یکساله کشاورزان چرخه اقتصادی این شهرستان را به گردش درآورد.

رفسنجان در انتظار بزرگترین رویداد اقتصادی/برداشت پسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، فصل برداشت پسته و بزرگترین رویداد اقتصادی این شهرستان فرار رسیده و قرار است حاصل یک سال دسترنج کشاورزان رفسنجانی چرخ‌دنده‌های اقتصادی شهرستان را به گردش درآورد.

 کشاورزانی که چندین سال پسته نداشتند و عوامل طبیعی محصول‌شان را از بین برده بود اکنون که سال پسته است خوشحال و خرسند از این برکت هستند که بتوانند خسارات گذشته را اندکی جبران کنند و البته مسؤولان هم باید کشاورزان را در همه زمینه‌ها حمایت کنند تا از هیچ جایی گزندی به آنها نرسد چراکه این سال‌ها از محل همین محصولات ساختمان‌های عریض و طویل مدارس، بیمارستان‌ها و ...ساخته شده و زیرساخت‌های مهم شهرستان با همین محصول ایجاد شده است.

عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در خصوص آخرین وضعیت پسته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: برداشت پسته کال معمولا اواسط مردادماه بسته به رقم آغاز می شود و امسال در 500 هکتار برداشت کال داشتیم.

وی ادامه داد: برداشت رسمی پسته امسال از 20 شهریور آغاز می‌شود که عمده مالکان از این تاریخ و خرده‌مالکان معمولا از اول مهرماه برداشت را آغاز می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیشترین مقدار برداشت پسته با توجه به رقم و وضعیت منابع آبی را در منطقه نوق و کمترین میزان برداشت را در کبوترخان عنوان کرد.

وی عنوان داشت: روزانه به 25 هزار نفر تا 30 هزار نفر کارگر احتیاج داریم تا بتوانیم پسته را برداشت کنیم و طول دوره برداشت 45 تا 60 روز خواهد بود.

حاج‌عبداللهی نسبت به برداشت محصول توصیه‌هایی هم به کشاورزان از جمله اینکه برداشت هرچه سریع‌تر انجام شود چراکه تأخیر در برداشت موجب می‌شود افلاتوکسین پسته افزایش پیدا کند، ارائه کرد.

وی ادامه داد: با برداشت سریع نه تنها افلاتوکسین کمتر بلکه درختان هم زودتر آزاد خواهند شد و ریزش جوانه‌ها کمتر می‌شود.

حاج‌عبداللهی همچنین بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی کشاورزان و کارگران تأکید کرد و گفت: با توجه به وجود ویروس کرونا اگر این پروتکل‌ها اجرا نشود رفسنجان در ماه‌های آتی با بحران بیماری مواجه می‌شود.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود به کشاورزان اظهار کرد: در زمان نزدیک‌شدن به برداشت پسته از پاشیدن سموم خودداری کنند و اگر لازم است مبارزه‌ای صورت گیرد از آب تنها یا آب و صابون‌های سم‌پاشی استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: امسال ارقام احمد‌آقایی و اکبری بیشترین محصول را دارند و رقم کله‌قوچی تا قبل از گرمازدگی مرداد میزان قابل توجهی داشت که متأسفانه دارای بیشترین خسارت شده و موجب شده محصول به آن حدی که ما در شهرستان انتظار داشتیم نرسد.

وی در خصوص عرضه محصول به بازار هم گفت: عرضه به یکباره محصول توسط کشاورزان موجب می‌شود تقاضا برای خرید پایین بیاید و سیستم عرضه و تقاضا به هم بخورد بنابراین کشاورزان به مرور و طی چندین ماه محصول خود را به بازار عرضه کنند تا قیمت مناسب بماند.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول