اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سینماگر کم‌حاشیه در نهاد پرحاشیه/ شمشیر 2 لبه کرسی ریاست خانه سینما

در شنبه گذشته بالاخره انتخابات داخلی هیات‌مدیره خانه سینما برگزار و محمدعلی نجفی به‌عنوان رییس هیأت‌مدیره جدید این تشکیلات انتخاب شد.

سینماگر کم‌حاشیه در نهاد پرحاشیه/ شمشیر 2 لبه کرسی ریاست خانه سینما

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نخستین نشست پانزدهمین هیأت مدیره خانه سینما روز شنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شد و پس از گفت‌وگو و تبادل نظر درباره وظایف پیش روی هیأت مدیره، انتخابات داخلی صورت پذیرفت که برمبنای آن محمد علی نجفی به عنوان رییس، علیرضا نجف زاده به عنوان نایب رییس، روانبخش صادقی به عنوان دبیر و علی قائم مقامی به عنوان سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما برگزیده شدند. در این‌ گزارش ابتدا درباره روند حاشیه‌ساز این انتخابات اشاره و سپس کمی کارنامه حرفه‌ای رییس جدید هیأت‌مدیره خانه سینما را مرور می‌کنیم.

* شناسه لازم است یا نه؟

مجمع عمومی عادی خانه سینما با دستور جلسه انتخابات هیأت مدیره دوره پانزدهم و بازرسین بعدازظهر دوشنبه ۲۰ مردادماه در فضای باز بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد در این مجمع اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت‌مدیره و بازرس با رأی نمایندگان صنوف انتخاب شدند. علیرضا نجف‌زاده (۱۴ رأی)، روانبخش صادقی (۱۳ رأی)، پژمان مظاهری‌پور (۱۲ رأی)، محمدعلی نجفی (۱۲ رأی)، بهمن اردلان (۱۱ رأی)، آتیلا پسیانی (۱۱ رأی)، علی قائم‌مقامی (۱۱ رأی) به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره وعلی نیک‌رفتار (۱۰ رأی)، مرتضی شایسته (۸ رأی) به عنوان اعضای علی‌البدل وهمچنین کامران ملکی (۱۵ رأی) بازرس اصلی ومسعود شریفی‌کیا(۵ رأی) بازرس علی‌البدل برگزیده شدند. در این مجمع البته بر خلاف دستورجلسه برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ فاصله گیری اجتماعی، رویه مرسوم مجامع یعنی گزارش بازرس هیأت مدیره رخ داد. اما این انتخابات اعتراض برخی از اعضا و صنوف را دربر داشت. نایب‌رییس انجمن چهره‌پردازان سینمای ایران در گفت‌وگو با فارس گفته بود:" بخاطر نداشتن شناسه صنفی نماینده ما را قبول نکردند و صرفا اجازه رأی در انتخابات را دادند. درصورتی که کانون کارگردانان هم دقیقا شرایط ما را داشت... ." اما این تمام اعتراضات نبود. کانون آهنگسازان سینمای ایران بیانیه تندی منتشر و با اشاره به اساسنامه خانه سینما انتخابات هیأت‌مدیره را غیرقانونی دانسته بود. در روزهای بعد برخی از صنوف و شخصیت‌های دیگر نیز به این روند اعتراض کردند. اما وقتی روز گذشته محمدعلی نجفی به عنوان رئیس جدید هیأت‌مدیره خانه سینما انتخاب و معرفی شد، بازهم اعتراضات گذشته برای اهالی رسانه تداعی شد.
نماینده صنفی که ظاهرا بدون مجوز وارد هیأت‌مدیره شده بود حالا رییس هیأت‌مدیره خانه سینما شده است. اما چرا وزارت ارشاد به حواشی گذشته ورود نکرد؟ طبیعتاً سکوت ارشاد درباره اعتراضات صنوف درباره موضوع شناسه مهر تایید تلقی شده که حالا رییس جدید هیأت‌مدیره انتخاب شده است. البته طولانی شدن فرآیند این انتخاب خودش این گمانه‌زنی را ایجاد کرده بود که شاید اعتراض صنوف منتقد کارساز شده و انتخابات مجددی برای هیأت‌مدیره برگزار شود اما ظاهرا ارشاد ترجیح داده با صنف تاثیرگذار کارگردانان سرشاخ نشود.

 

 

مشکلات رییس هیأت‌مدیره 

محمدعلی نجفی در ۱۳۲۴ در اصفهان به دنیا آمد. وی در دارالفنون تهران دیپلم خود را اخذ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی است. فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش سربداران در حسینیه ارشاد شروع کرد. این فیلمساز ۷۵ساله تاکنون بیش از ۱۰فیلم و سریال را کارگردانی کرده و البته در چندین فیلم و سریال هم به‌عنوان بازیگر حضور داشته است. سربداران مشهورترین اثر نجفی است. او در سال‌های اخیر فیلم مشهور و موفقی را نساخته و ترجیح داده بیشتر درگیر بازیگری و گاهی تهیه‌کنندگی باشد. نجفی به دلیل زندگی شخصی و حرفه‌ای کم‌حاشیه‌اش در بین صنوف مختلف سینما و سلایق متفاوت مدیریتی فردی محترم و بی‌دردسر شناخته می‌شود. البته نجفی با چند مشکل مواجه است. اول اینکه همانطور که در گزارش گفته شد، نحوه حضور کانون کارگردانان در انتخابات هیأت‌مدیره خانه سینما و پیرو آن انتخاب نجفی می‌تواند در روزهای آینده برایش حاشیه‌ساز شود. نکته بعدی این است که نجفی برخلاف شخصیت فردی آرام و کم‌حاشیه خودش، در رأس مجموعه‌ای پرحاشیه قرار گرفته است. این تضاد مثل یک شمشیر دولبه است. اگر محمدعلی نجفی این تشکیلات را تحت کنترل بگیرد می‌تواند حواشی‌اش را کاهش و در جهت مسیر اصلی قرار دهد. اما اگر این فیلمساز ۷۵ساله نتواند حواشی را کنترل کند احتمالا باید منتظر ماه‌های سختی برای این مجموعه باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول