اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نوآوری نیروهای انقلابی آذربایجان‌غربی در برگزاری مراسمات مذهبی

با وجود شرایط کرونایی و محدودیت ‌های ایجاد شده جریانات فرهنگی انقلابی در کشور با نوآوری خود توانستند ابتکارات خوبی در حوزه برگزاری مراسمات مذهبی ایجاد کنند.

نوآوری نیروهای انقلابی آذربایجان‌غربی در برگزاری مراسمات مذهبی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، رقیه وکیلی؛ حدود 6 ماه است که کرونا مهمان ناخوانده کشورمان شده است، مهمانی که همه برنامه‌ها و مراسم‌ها تحت تأثیر آن قرار گرفته است و با آمدن کرونا مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل و بعد از آن برای مدتی مشاغل نیز تعطیل شد و کرونا در این مدت تحولات دینی و مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری داشت.

ویروس کرونا همچنین برای مدتی سبب تعطیلی اماکن مذهبی، امامزادگان و حرم مطهر امامان معصوم (ع) نیز شد.

با وجود این محدودیت ها جریانات فرهنگی انقلابی در کشور با نوآوری خود توانستند ابتکارات خوبی در حوزه برگزاری مراسمات مذهبی ایجاد کنند.

خبرنگار فارس برای در جریان قرار گرفتن برخی فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌های فرهنگی استان و نحوه برگزاری مراسمات عزاداری سالار شهیدان در دوران کرونا سراغ مسوولین سازمان‌های فرهنگی رفته است و مصاحبه‌ای با مسوولین ترتیب داده است که با هم می‌خوانیم .

کرونا فعالیت‌های فرهنگی سازمان فضای مجازی سراج آذربایجان‌غربی را تعطیل نکرد

میر مهدی سید رضائی مسوول سازمان فضای مجازی سراج مرکز آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص فعالیت‌های سازمان فضای مجازی سراج  اظهار داشت: سازمان فضای مجازی با توجه به تعریف ماموریت سازمانی خود برای فعال سازی و بهبود استفاده از فضای مجازی به صورت مناسب در ایام کرونا ضمن تهیه و تولید محتواهای تبلیغاتی در قالب‌های مختلف از جمله پوستر عکس نوشت و موشن گرافی در باب پیشگیری از  شیوع  کرونا تلاش کرده است.

وی ادامه داد: در این میان شناسایی مجموعه‌ها و گروه‌های فعال جهادی در انواع حوزه‌های خدماتی از جمله ضدعفونی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین تهیه ماسک و معرفی به مجموعه‌ها رسانه ای و یا تهیه گزارش از فعالیت‌ها این مجموعه‌ها بخشی از فعالیت سازمان در ایام کرونا بوده است.

مسوول سازمان فضای مجازی سراج مرکز آذربایجان‌غربی تصریح کرد: فعالیت‌های سازمان فضای مجازی سراج در ایام کرونا تعطیل نبوده و در حوزه آموزش با ثبت نام نزدیک به 500 نفر از طریق سامانه آموزشی این سازمان دوره‌های آموزشی در چند حوزه مختلف را به صورت آنلاین  در دو دوره عید نوروز و خرداد دریافت کردند.

سید رضائی اضافه کرد: حوزه آموزشی سازمان در استان تلاش کرد جلسات و دورهمی و مشاوره‌ها  آنلاین در حوزه سواد و اپلیکیشن را به صورت کامل در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد.

وی با اشاره به حوزه تولیدات در سازمان فضای مجازی سراج عنوان کرد: محتوایی ویژه، سازمان فضای مجازی سراج با آغاز تولید مجموعه حیات هیأت که با همراهی دوستان در جامعه ایمانی مشعر استان آغاز شد در ایام ماه مبارک رمضان با تهیه نزدیک به 50 قسمت برنامه استودیویی با حضور روحانیون شاخص و ویژه شهر از طریق شبکه‌های اجتماعی مهمان خانه‌های مردم شد.

این مقام مسوول ادامه داد: فصل دوم حیات هیأت نیز در ایام محرم امسال با حضور در چندین هیات مختلف در ارومیه ضمن ارایه گزارش جامع از فعالیت‌ها و خدمات هیأت در این ایام به ویژه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش کرد که تصویر واضح و روشنی با استفاده از ابزار شبکه‌های اجتماعی در باب محرم الحرام در ارومیه به مخاطبان ارایه دهد.

سید رضائی یادآور شد: در محرم امسال نیز سراج در کنار حیات هیأت ضمن حمایت از تولیدات در حوزه محرم از جمله موسیقی باجی آغلا با صدای محمدعلی آشور سعی کرد تجهیزات موجود خود را در اختیار گروه‌ها فعال تولید محتوا و‌ هیات‌های مردمی خودجوش که کوچه به کوچه فعال هستند قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های این سازمان شامل همکاری با مجموعه‌های فعال در حوزه انقلاب اسلامی از جمله صداوسیما، نهضت اجتماعی ، گروه‌های جهادی و ارایه خدمات رسانه‌ای به مجموعه‌ها بوده است.

هیات‌های مذهبی که میان دار هییت بودند،میان دار خدمت شدند

هادی سعیدی فرد مسوول جامع ایمانی مشعرآذربایجان‌غربی در خصوص فعالیت‌های جامع ایمانی مشعر در دوران کرونایی عنوان کرد: بعد از شیوع کرونا در جهان و به طبع آن در کشور و استان، هیات‌های مذهبی استان در راستای مسوولیت و خدمات اجتماعی که برعهده داشتند وارد میدان عمل شدند و شعار هیات‌های استان بر این عنوان بود که تاکنون میان‌دار هیات بودیم و از این به بعد میان دار خدمت هستیم.

وی ادامه داد: هیات‌های استان تا قبل از کرونا در حسینه‌ها مشغول فعالیت بودند و در دوران کرونا فعالیت‌های خود را با ضد عفونی معابر و توزیع اقلام بهداشتی و توزیع مواد غذایی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با طرح کمک مومنانه همراه شد ادامه دادند.

مسوول جامعه ایمانی مشعر آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت‌های هیات‌ها و جامعه ایمانی مشعر آذربایجان‌غربی، در ایام محرم عنوان کرد: هیات‌های مذهبی  فعالیت‌ها و مراسمات خود را در ایام کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی برگزار کردند و در کنار برگزاری مراسمات فعالیت‌های فرهنگی خود را نیز ادامه دادند.

وی یادآورشد: با توجه به شیوع کرونا و احتمال شیوع بیماری و آسیب مردم در تجمعات هیات‌های مجازی فعالیت‌های خود را تعطیل نکردند و فعالیت‌های خود را به صورت مجازی در صفحه‌های اینستاگرامی ادامه دادند.

سعیدی فرد خاطرنشان کرد: برگزاری مراسمات محرم و عذاداری سید و سالار شهیدان در ایام کرونا  تعطیل نشد و به همت هیات‌های مذهبی به خوبی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دستورات ستاد مقابله با کرونا به خوبی برگزار شد.

وی تصریح کرد: رسالت جامع ایمانی مشعر شبکه سازی و ارائه راه کارهای جدید و مناسب برای هیات‌ها است که در ایام کرونا با راه اندازی پویش در طرح اطعام عید غدیر با همراهی ستاد اجرایی امام در حدود 20 هزار پست غذا بین نیازمندان پخش کرده است.

محدودیت کرونا باعث شکوفایی خلاقیت در جامعه هیات‌های مذهبی شده است

سعیدی فرد خاطرنشان کرد: اکثر هیات‌های مذهبی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با رعایت موازین بهداشتی مراسمات عذاداری سالار شهیدان را به خوبی برگزار کردند و می توان گفت شیوع کرونا با وجود تمام سختی‌ها و محدودیت‌ها فصل جدیدی از برنامه‌ها را با ابتکارهای جدید برای هیات‌های مذهبی به وجود آورد.

وی اضافه کرد: باب جدیدی از برنامه ها با ابتکارهای جدید در برگزاری عذاداری‌های محرم باز شده است که برخی هییت های مذهبی با برگزاری روضه‌های خانگی و به خصوص حضور در منزل شهدا و روضه خوانی برای پدر مادر شهدا و با ایجاد محیطی مناسب به عذاداری سید و سالار شهیدان پرداختند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول