اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

نگاه سنتی به صنعت زنبورداری و غفلت زنبورداران گلستانی از محصولات جانبی زنبور عسل

اگر چه زنبورداری در گلستان می‎تواند به یک صنعت درآمدزا و اشتغالزا تبدیل شود اما نگاه سنتی زنبوردارن گلستانی به این صنعت پر سود موجب شده تا آنها تنها به تولید عسل اکتفا کنند و از محصولات جانبی زنبور عسل که چه بسا ارزشمندتر از عسل است غافل شوند.

نگاه سنتی به صنعت زنبورداری و غفلت زنبورداران گلستانی از محصولات جانبی زنبور عسل

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، زنبورداری از جمله مشاغلی است که طی سال‎های اخیر به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در گلستان مورد توجه تعداد قابل توجهی از مردم استان واقع شده است.

در اکثر کشورهای دنیا زنبورداری یک صنعت درآمدزا محسوب می‎شود از زنبور عسل علاوه بر تولید عسل محصولات دیگری نیز فرآوری می‎شود که علاوه بر درآمدزایی می‎تواند اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد کند.‌

* غفلت زنبورداران گلستانی از فرآورده‎های جانبی زنبور عسل

با این وجود اگر چه زنبورداری در گلستان نیز می‎تواند به یک صنعت درآمدزا و اشتغالزا تبدیل شود اما نگاه سنتی به این صنعت موجب شده تا زنبورداران گلستانی تنها به تولید عسل بسنده کرده و از فرآورده‎های جانبی زنبور عسل که بسا ارزشمندتر از عسل می‎باشد غافل شوند از سویی دید سنتی به این صنعت موجب شده تا زنبورداران از حمایت و تسهیلات مناسبی برخوردار نباشند و همین امر یکی از دلایل اصلی غفلت زنبورداران از فرآورده‎های جانبی زنبور عسل محسوب می‎شود.

*ارائه تسهیلات برای ایجاد کارگاه فرآوری زنبورعسل در گلستان/  تولید ۱۵۰۰ تن عسل در استان

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص چگونگی نحوه حمایت از زنبورداران استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با وجود شرایط آب و هوایی و اقلیم مساعد در استان در رابطه با توسعه زنبورداری اقدامات نسبتأ خوبی انجام شده است.

عبدالغفار تخله تصریح کرد: طی یکی دو سال گذشته وقوع سیل و شرایط نامساعد جوی در استان خسارت‌ها‎ی را به صنعت زنبورداری وارد کرد اما با ورود سرمایه‌گذاران و افراد حرفه‎ای به این صنعت موجب شد تا تغییر نگرشی در زنبورداران قدیمی ایجاد شود و در حال حاضر تنوع تولید زیادی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تعداد کلونی‎های مستقر در استان و تعداد شاغلان در صنعت زنبورداری گفت: ۱۶۰ هزار کلونی در سطح استان مستقر هستند و تولید یک هزار و ۵۰۰ تنی را در گلستان شاهد هستیم، همچنین تعداد شاغلین در صنعت زنبورداری استان را ۳ هزار نفر تشکیل می‎دهند.

معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: گلستان ظرفیت تولید ۷۲ کیلوگرم ژل رویال را دارد اما در حال حاضر ۴۰ کیلوگرم از این محصول در استان تولید می‎شود این امر می‎تواند زنبورداری را از حالت سنتی خارج و برای شاغلان آن درآمدزا باشد.

تخله بیان کرد: در گذشته بحث جابه‌جایی زنبورداران مطرح بود از این رو چندان به تأسیسات و تجهیزاتی همچون اتاق عسل‌گیری  یا ایجاد کارگاه فرآوری محصولات زنبور عسل توجه نمی‎شد اما در حال حاضر تعاریف زنبورداری تغییر کرده است و اگر زنبورداری بخواهد کارگاهی ایجاد کند می‎تواند مجوزهای لازم را از مدیریت صنایع جهاد کشاورزی اخذ و تحت کارگاه فرآوری زنبور عسل از تسهیلات برخوردار شود.

*تقویت تشکل زنبورداران در گلستان/ فعالیت ۹ تعاونی فعال زنبورداری در استان

به گفته برخی کارشناسان در صورت وجود یک تشکل یا تعاونی قوی می‎توان شاهد رشد و درآمدزایی در صنعت زنبورداری بود.

معاون فنی و بازرگانی تعاونی روستایی گلستان در خصوص ایجاد تعاونی‎های زنبورداری در استان اظهار کرد:در خصوص تعاونی‎ها این دیدگاه جود دارد که باید در یک جا تشکیل شود اما نظر متخصصان تعاونی این است تعاونی باید براساس نیاز اعضا تشکیل شود یعنی در حوزه یا بخشی تعدادی اعضا باشند که نیازی را احساس کنند و براساس آن تقاضا، تشکیل تعاونی دهند.

وحید ملکی با بیان اینکه تعاونی نباید براساس نیاز دولتی تشکیل شود، افزود: از حدود پنج سال گذشته احساس کردیم که باید تشکل زنبورداران استان تقویت شود اگر در هر شهرستانی اعلام نیاز می‎شد بررسی‎های لازم در این رابطه که آیا این زنبورداران استعداد لازم برای تشکیل تعاونی را دارند انجام می‎دادیم و بعد از انجام ارزیابی‎های لازم با وجود ۷ نفر در یک شهرستان می‎توان تعاونی تشکیل داد در حال حاضر ۹ تعاونی فعال زنبورداری در سطح استان وجود دارد.

وی در رابطه با تولید محصولات جانبی زنبور عسل در گلستان گفت: براساس آمار میانگین عسل در سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ تن، موم ۴۰ تن،گرده گل یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و ژل رویال ۴۰ کیوگرم تولید شد در چند سال گذشته به دلیل زنبورداری سنتی این محصولات در استان تولید نمی‎شد اما با ایجاد تشکل‎ها و شرکت‎های تعاونی و برگزاری ۲۰ دوره آموزشی به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر توانسته‎ایم به این سمت برویم تا تولید عسل را تخصصی‎تر کنیم.

معاون فنی و بازرگانی تعاونی روستایی گلستان نبود امکانات و تجهیزات و بازار فروش محصول را از جمله مهمترین مشکلات زنبورداران عنوان کرد و گفت: برای فروش محصولات زنبورداران ۶ فروشگاه در سطح استان را تجهیز کردیم که علاوه بر ارائه خدمات به مردم به زنبورداران نیز خدماتی ارائه می‎شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول