اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هیأت‌های یزد در محرم چه کردند؟

حجت‌الاسلام مهدوی نژاد گفت: هیأت مردم نهادترین تشکل عالم است که بر پایه عشق و معرفت و حول محور سیدالشهدا علیه السلام و اهلبیت علیهم السلام کار می کند.

هیأت‌های یزد در محرم چه کردند؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی نژاد مسئول هیأت انصار ولایت از بزرگترین هیأت‌های یزد در برنامه روایت هیأت شبکه افق با اشاره به برگزاری مراسم‌های عزاداری دهه اول محرم اظهار کرد: هر شهری عزاداری سنتی و سبک خود را دارد. در یزد عزاداری به این صورت است که دسته‌جات در هیأت‌های مختلف حاضر شده و سینه‌زنی می‌کنند که این سبک با محافل ثابت تفاوت دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش آمده متأثر از همه‌گیری ویروس کرونا، هیأت‌های یزدی پس از اعلام ستاد ملی کرونا مبنی‌بر ممنوعیت حرکت دسته‌جات غافلگیر شدند و طبیعتاً دسته‌جات باید تعطیل می‌شد؛ لکن با توجه به سبک عزاداری یزدی‌ها که با محوریت حرکت دسته‌جات بود، دسته‌های عزاداری تعطیل شد، اما عزاداری تعطیل نشد.

مهدوی نژاد با تأکید بر اینکه عزاداری‌ها تعطیل نشد و فقط دسته‌های حرکت عزاداری تعطیل شد، ادامه داد: در فضای به وجود آمده بعضی از رسانه‌ها شیطنت کرده و اتفاقات را بد منعکس کردند. بعضی هم این موضوع را سیاسی کردند؛ با این حال، محافل عزاداری برپا بود و شاهد بودیم که هیأت‌ها در فضای باز مقابل حسینیه‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی عزاداری کردند.

مسئول هیأت انصار ولایت یزد گفت: خطاب به معاندین می‌گویم که دست به امام حسین(ع) نزنند که عظمتش بیشتر و بیشتر می‌شود؛ همانطور که در عزاداری‌های محرم امثال شاهد بوده و هستیم. 

وی در خصوص برگزاری مجالس سوگواری هیأت انصار ولایت عنوان کرد: در محرم امثال ۱۰ هزار متر در امامزاده سیدجعفر محمد فضاسازی انجام شد و ۲۰۰ نفر خواهر و برادر به عنوان خادم برای برگزاری هرچه بهتر مراسم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خدمت کردند.

مهدوی نژاد اضافه کرد: امسال در هیأت، کمیته سلامت اضافه شده بود و کار ویژه بهداشتی را برعهده داشت. قریب به ۵ هزار نفر در فضای باز امامزاده با رعایت فاصله‌گذاری‌ها حضور پیدا می‌کردند و شاهد استقبال عجیب از سوی عزاداران حسینی بودیم؛ به‌گونه‌ای که در شب سوم ناگزیر از اضافه کردن بخش دیگری از امامزاده و آماده‌سازی آن برای حضور خواهران شدیم.

مسئول هیأت انصار ولایت یزد با بیان اینکه هیأت مردم نهادترین تشکل عالم است که بر پایه عشق و معرفت و حول محور سیدالشهدا (ع) و اهل‌بیت(ع) کار می‌کند، افزود: معتقدیم که هیأت باید فرآوری شود، هیأت‌ دارای ظرفیت فوق العاده‌ای است که با حضور همه طیف‌ها در آن شاهد حضور بروز استعدادهای فراوانی است؛ بنابراین با این زمینه، ما در هیأت انصار ولایت چند موضوع را مورد توجه ویژه قرار داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به فعالیت‌هایی نظیر ۱۳۰ شب برنامه در طول سال، فعالیت کانون جوانان رضوی و اجتماع ۴۰ هزار نفری به عنوان بزرگترین اجتماع شهر یزد، هیأت علمی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه، مجتمع آموزشی با دو ادبستان و سه پیش دبستانی مبتنی بر آموزش هوش اخلاقی، خیمه الذاکرین تربیت مداحان نوجوان، مجموعه ادبی شعر مع الحسین، مدرسه هنر و رسانه برای تربیت هنرمندان ارزشی و انقلابی، گروه جهادی اشاره کرد.

وی با اشاره به عزم، همت و اهتمام هیأت‌های عزاداری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: هیأتی‌ها و مذهبی‌ها نشان دادند که از عقلانیت بالاتری برخوردارند؛ چرا که این دستورات بهداشتی را صرفاً یک مسئولیت اجتماعی نمی‌دانند، بلکه نگاه شرعی به آن دارند؛ لذا وقتی رهبری، مراجع و علما بر رعایت این موارد تأکید می‌کنند، شاهد هستیم که هیأتی‌ها و مذهبی‌ها فراتر از یک مسئولیت اجتماعی، به عنوان یک مسأله شرعی آن را رعایت می‌کنند. 

مهدوی نژاد در پایان با بیان اینکه مسئولان بهداشتی هم اذعان داشتند که هیأتی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی و دقیق رعایت کردند، گفت: مسئولان دیدند باتوجه به حساسیتی که روی محافل و مجالس عزاداری بود، مردم به بهترین شیوه و با رعایت اصول آن را برپا کردند؛ بنابراین از مسئولان می‌خواهیم در بقیه بخش‌های اجتماعی هم مدیریت شود که در مسأله سلامت دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول