اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

۴ محصول پارک فناوری پردیس رونمایی شد

در هجدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس از ۴ محصول تولید شده توسط شرکت‌های عضو پارک رونمایی شد.

۴ محصول پارک فناوری پردیس رونمایی شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هجدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس با حضور محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، مهدی صفاری‌نیا رئیس پارک فناوری پردیس ، سورنا ستاری معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری و اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

در زیر توضیحات مختصری در رابطه با محصولات رونمایی شده ارائه شده است.

ربات بازرس تونل‌های شبکه انتقال و فوق توزیع

این ربات به منظور بازرسی از داخل تونل‌های انتقال برق فشار قوی و تشخیص عیوب و موارد غیر مجاز، از جمله ریزش دیواره تونل، ریزش آب، حرارت بالا، انتشار گاز، آتش‌سوزی، حضور حیوانات موذی، حضور افراد غیر مجاز بدون نیاز به حضور نیروی انسانی ساخته شده است.

این ربات طی قرارداد پژوهشی با برق منطقه‌ای تهران ساخته شده است اما از این ربات جهت بازرسی انواع تونل‌های تاسیسات شهری، معادن و قابل استفاده خواهد بود. این ربات می‌تواند تونل را به صورت اتوماتیک بازرسی کرده و یا با استفاده از دستگاه کنترل پنل، توسط اپراتور جهت انجام بازرسی از نقاط خاص کنترل شود.

طی هر بازرسی، کلیه تصاویر دریافتی از تونل از طریق تکنولوژی پردازش تصویر، با تصاویر قبلی مقایسه شده و هرگونه تغییر در ظاهر تونل را به عنوان عیوب در نظر می‌گیرد. همچنین وضعیت حرارت کابل‌ها و آتش سوزی احتمالی از طریق پردازش تصاویر دریافتی از دوربین حرارتی نصب شده روی این ربات کنترل می‌شود. 

میزان انتشار انواع گازها، دود، درجه حرارت، رطوبت نیز توسط سنسورهای نصب شده روی ربات بررسی می‌شود. 

تصاویر تونل به همراه داده‌های به دست آمده از پردازش تصویر و سنسورها، به صورت آنلاین روی دستگاه کنترل پنل نمایش داده می‌شود. به محض مشاهده هر گونه عیب در تونل، ربات اپراتور را توسط آلارم مطلع می‌کند. در نهایت گزارش بازرسی به صورت اتوماتیک ارائه خواهد شد. 

از این طریق ضمن حذف خطر حضور نیروی انسانی در تونل، بازرسی در هر لحظه ممکن شده و خسارات احتمالی ناشی از خطا در بازرسی یا بازرسی دیر هنگام به شدت کاهش خواهد یافت. 

نمونه این ربات در تونل "سرن" مورد استفاده قرار گرفته است.

ربات‌های مشابهی که در سایر کشورها ساخته شده اند، در تونل‌های ایران قابل استفاده نیستند.

زیرا زیر ساخت‌ تونل‌ها در ایران استاندارد نبوده دارای پیچ و خم و شیب زیادی بوده، فضای آن کوچک و تجهیزات داخل آن به صورت مرتب نصب نشده اند. لذا عبور ربات‌های خارجی که برای تونل‌های بدون پیچ و شیب با قطر بزرگ طراحی شده اند، از داخل چنین تونل‌هایی امکان پذیر نیست.

هزینه ساخت و راه اندازی این ربات در داخل، حدود ۰.۱ قیمت نمونه چینی آن است در حالی که خدمات پس از فروش برای ربات‌های خارجی با توجه به تحریم ها یا غیر ممکن یا بسیار گران خواهد بود.

دستگاه ترریسی کارگاهی

این شرکت دانش بنیان نوع ۲ با طراحی و ساخت دستگاه ترریسی کارگاهی اقدام به تولید زخم‌پوش‎هایی کرده است که این زخم پوش‌ها دارای تأییدیه دانش‌بنیان است و از این دستگاه برای ساخت میکروالیاف پلیمری از محلول‌های پلیمری استفاده می‌شود.

این میکروالیاف می‌توانند به صورت بی بافت یا پس از فراورش با دستگاه‌های بافندگی به صورت بافته شده به عنوان پانسمان‌های پیشرفته برای درمان زخم‌های دیابتی، بستر استفاده شوند. 

علاوه بر این، الیاف تولیدی با روش ترریسی برای ساخت فرش، موکت، پوشاک، مواد غذایی و استحکام دهنده‌های لیفی استفاده می‌شوند. همچنین، الیاف تولیدی می‌توانند برای صنایع هوا-فضا و نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به فرایند بومی سازی شده، قیمت فروش پایین‌تر حتی نسبت به نمونه چینی، امکان تغییر در ادوات و قسمت‌های دستگاه با توجه به سفارش مشتری و مشاوره با تیم فنی شرکت داخلی به صورت مستمر اشاره کرد.

در حال حاضر، این دستگاه با هدف ساخت میکرو الیاف مورد استفاده در تجهیزات پزشکی (پانسمان‌های پیشرفته پزشکی) ساخته شده است. اما این توانمندی در تیم تحقیق و توسعه شرکت وجود دارد که در صورت نیاز سایر صنایع نیز، دستگاه مورد نظر با تغییرات مورد نظر مشتری ساخته و عرضه شود.

ردیاب پیگ چهار اینچ با قابلیت مانور بالا

این دستگاه قابلیت ردیابی انواع پیگ‌ها با قابلیت عبور از زانویی ۹۰ درجه لوله چهار اینچ را دارد. مشتریان این محصول شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت و نیرو  است.

این محصول دارای ابعاد بسیار کوچک با قابلیت ردیابی انواع پیگ چهار اینچ  گیر کرده در عمق ۶ متری مدفون در زیر خاک با قابلیت عبور از زانویی ۹۰ درجه را دارد همچنین این محصول تجاری سازی شده و نمونه های مشابه داخلی و خارجی محصول دارای ابعاد بسیار بزرگتر و در نتیجه قابلیت استفاده در خطوط تغذیه شهری چهار اینچ با قابلیت عبور از زانویی ۹۰ درجه را ندارند.

جک رباتیک رفع انسداد و ترمیم جداره چاه‌های عمیق آب

پایین رفتن سطح آب زیرزمینی در سال‌های گذشته و به دنبال آن نشست زمین، موجب می‌شود تا دیواره‌های چاه آسیب دیده و یا به دلیل ریزش، دچار دفرمگی یا انسداد شود. لذا به جهت حفظ چاه و پرهیز از تحمیل هزینه‌های گزاف ناشی از تخریب آن، ترمیم چاه از اهمیت بالایی برخوردار است. 

جک چاه هیدرولیک این شرکت با وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم، با ۴ فک باز شونده یکپارچه قادر است انواع و اشکال مختلف دفرمگی و انسداد دیواره چاه را با ضریب اطمینان بالا بر طرف کند. 

این جک با قرار گیری در محل دفرمگی، با فشار هیدرولیکی حدود ۲۰۰ بار، نیرو ۵۰ تنی به دیواره چاه وارد کرده و با به عقب راندن دیواره‌ها، دفرمگی یا انسداد دیواره چاه را ترمیم می‌کند. سپس بار دوم جک با حمل یک تکه ورق فلزی مواج به محل عملیات برگشته و مجددا با ایجاد فشار هیدرولیکی، ورقه فلزی را به دیواره پرس می‌کند تا از این طریق از ایجاد دفرمگی و ریزش مجدد در آن قسمت از چاه جلوگیری شود.

خریداران این محصول شرکت‎های آب و فاضلاب کشور و پیمانکاران آب و فاضلاب و حفاران و پیمانکاران چاه آب هستند. 

طراحی ۴ فک با توان پوشش دهی چاه های قطر ۱۰ تا ۱۶ ضریب اطمینان بالا در رفع انسداد و دفرمگی طراحی این جک به صورتی است که امکان گیر کردن آن در چاه بسیار کم است و چنانچه به هر دلیلی در چاه گیر کند، تمام اجزای آن به راحتی جدا شده و به صورت تکه تکه از چاه خارج می‌شود.

بازرسی حین عملیات توسط دوربین در این محصول پیش بینی شده است.

نمونه‌هایی از جک‌های رفع انسداد، در برخی کشورهای خارجی ساخته شده ولی به دلیل تحریم‌ها و نرخ ارز، واردات آن به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه پشتیبانی ربات توسط سازنده خارجی به دلیل تحریم‌ها امکان پذیر نیست.

ساخت این محصول در داخل، با هزینه حدود یک چهارم قیمت محصول خارجی امکان پذیر است. به علاوه با توجه به تحریم ها واردات لوازم یدکی نیز گران و با مشکلات زیادی روبرو بوده و عملا دریافت خدمات پس از فروش، ممکن نیست. همچنین هزینه پیمانکاری خارجی بسیار سنگین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول