اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

درآمد۱.۴ میلیارد دلاری کره جنوبی از «دینامیت»!/ایران کجای صنعت موسیقی دنیا ایستاده است؟

تک آهنگ «دینامیت» گروه بی‌تی‌اس ثروت ۱.۴ میلیارد دلاری برای کره جنوبی به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن میلیون ها دلار از محصولات مختلف از کالاهای لوکس گرفته تا لوازم آرایشی و مواد غذایی تولید شده در این کشور به خاطر موفقیت همین تک آهنگ به فروش می رسد.

درآمد۱.۴ میلیارد دلاری کره جنوبی از «دینامیت»!/ایران کجای صنعت موسیقی دنیا ایستاده است؟

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: دنیای امروز در چرخشی صد و هشتاد درجه ای به نقطه ای رسیده که تنها از صنعت به معنای سنتی آن به دنبال کسب درآمد نیست و هرچه را که کوچکترین پتانسیل سودآوری داشته باشد، به بهترین شیوه های اقتصاد مدرن از آن کسب درآمد می کند. در قرن های گذشته صنعت تنها شامل ساخت ماشین آلات و کالا و مواد غذایی و از این دست تولیدات می شد و هنر با وجودیکه بخشی نیز برای ارتزاق در خود داشت اما غایت نهایی از آن تولید زیبایی بود که در دوره های بعدی، هنر شکلی مفهومی تر (کانسپچوال آرت) به خود گرفت و با این وجود باز هم مساله خلق زیبایی و جنبه زیبایی شناختی آن همچنان در اولویت بود. اما امروزه مقوله «اقتصاد هنر» بیش از هر چیزی در دنیا مورد نظر قرار گرفته است.

 

کشورهای توسعه یافته چندین دهه در زمینه سودآوری از هنر از دیگر کشورهای در حال توسعه و کشورهای جهان سوم جلو هستند چراکه به این مهم پی برده اند که برای مثال زمانی که یک خواننده را به شهرت می رسانند، آن خواننده تنها منبع درآمد نخواهد بود بلکه به بهانه آن می توانند انواع کالاها و خدمات خود را به خورد مشتری بدهند که پیشتر او را با نخ و قلاب یک خواننده به بازار خود کشانده اند. به تمام این آورده ها می توان بخش عظیم توریسم را اضافه کرد که بعد از آثار تاریخی و اماکن تفریحی، هنر دومین دلیل استقبال گردشگران از یک کشور یا یک شهر خواهد بود.

کشورهای توسعه یافته در این زمینه بسیار کار کرده اند و سوگیری اقتصادی را در سطح گسترده ای نهادینه کرده اند. متاسفانه در کشور ما این مقوله هنوز راه به جایی نبرده است. با این وجود که موسیقی پاپ در داخل کشور به جایگاه خوبی در درآمدزایی رسیده اما در این مورد چند مشکل وجود دارد.

اول اینکه در دیگر بخش های موسیقی کلاسیک ایرانی و در مرتبه بعدی، موسیقی محلی به مراتب در شرایط نامساعدی از منظر درآمدزایی قرار دارند که توسعه کارکرد اقتصادی موسیقی مسلتزم همکاری و سرمایه گذاری دولتی و توسعه و تقویت بخش اسپانسری در موسیقی است. دوم اینکه موسیقی ما در بخش بین الملل حتی در نقطه شروع هم نیست و هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وزارت فرهنگ کره جنوبی ابراز تاسف کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا تاثیر موفقیت گروه بی‌تی‌اس در جذب گردشگران خارجی بسیار محدود خواهد شد وگرنه آورده ارزی ناشی از شهرت جهانی اثر دینامیت از ۱.۴ میلیارد دلار فراتر می‌رفت

این در حالی است که کشورهایی که از نظر موسیقی و پیشینه این هنر با ایران قابل مقایسه نیستند، امروزه میلیون ها دلار برای کشورشان ارزآوری دارند و هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم بخاطر تنها چند قطعه موسیقی که توانسته اند به گوش جهانیان برسانند، ایجاد کرده اند.

 

گوشه ای از حجم عظیم این آورده مالی در موسیقی بین المللی را می توان در نمونه یک گروه کم سابقه در کشور کره جنوبی مشاهده کرد که تنها با خلق یک آلبوم که از آن میان نیز تنها یک آهنگ از آن با استقبال جهانی مواجه شده، برآورد شده که نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار برای این کشور سودآوری به همراه خواهد داشت. 

در همین زمینه بررسی دولت کره جنوبی نشان می‌دهد که راهیابی تک آهنگ گروه بی‌تی‌اس با نام «دینامیت» (Dynamite) به صدر فهرست آثار محبوب بازار آمریکا می‌تواند برای این کشور حداقل ۱.۴ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد و موجب ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید شود.

شهرت جهانی تک آهنگ «دینامیت» افزون بر فروش مستقیم ۴۰۰ میلیارد وونی این اثر، فروش لوازم آرایشی تولید کره جنوبی را ۶۰۰ میلیارد وون و خرید مواد غذایی و نوشیدنی تولید شده در این کشور را نیز ۱۸۰ میلیارد وون افزایش خواهد داد

 

دینامیت نام نخستین اثر گروه موسیقی بی‌تی‌اس که ترانه آن به طور کامل به زبان انگلیسی و در سبک پاپ خوانده شده است. اجرای این گروه هفت نفره هفته گذشته توانست جایگاه نخست ۱۰۰ اثر داغ عرضه شده در بازار موسیقی ایالات متحده را که توسط نشریه بیلبورد ارزیابی می‌شود، از آن خود کند.

 

نتایج مطالعه مشترک وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری و موسسه گردشگری دولتی کره جنوبی که روز دوشنبه منتشر شده حاکی از این است که موفقیت اخیر گروه بی‌تی‌اس موجب تزریق ۱.۷ تریلیون وون (۱.۴۳ میلیارد دلار) به فعالیت‌های اقتصادی این کشور خواهد شد و نزدیک هشت هزار فرصت شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

 

بر پایه نتایج این بررسی، شهرت جهانی تک آهنگ «دینامیت» افزون بر فروش مستقیم ۴۰۰ میلیارد وونی این اثر، فروش لوازم آرایشی تولید کره جنوبی را ۶۰۰ میلیارد وون و خرید مواد غذایی و نوشیدنی تولید شده در این کشور را نیز ۱۸۰ میلیارد وون افزایش خواهد داد.

 

وزارت فرهنگ کره جنوبی ابراز تاسف کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا تاثیر موفقیت گروه بی‌تی‌اس در جذب گردشگران خارجی بسیار محدود خواهد شد وگرنه آورده ارزی ناشی از شهرت جهانی اثر دینامیت از ۱.۴ میلیارد دلار فراتر می‌رفت.

 

گروه «بی‌تی‌اس» که هر هفت عضو جوان آن اهل کره جنوبی هستند در سال ۲۰۱۳ کار حرفه ای خود را در سئول آغاز کرد. شهرت اعضای این گروه از حدود چهار سال پیش از مرزهای کره جنوبی فراتر رفت.

کره جنوبی طی سال‌‌های اخیر در به راه انداختن موج فروش جهانی آثار موسیقی پاپ(K-pop) و سریال‌های ملودرام تولید این کشور موفق بوده است. پیشتر و در پاییز سال ۲۰۱۲ نیز اثر «گَنگنَم استایل»(Gangnam Style) با اجرای رپر کره‌ای به نام سای(Psy) به مدت ۷ هفته توانسته بود جایگاه دوم آثار محبوب بازار آمریکا را در انحصار خود داشته باشد.


جدول بزرگترین مارکت های موسیقی جهان و درآمد مستقیم موسیقی این کشورها بر حسب میلیارد دلار

 

تک آهنگ «دینامیت» گروه بی‌تی‌اس ثروت ۱.۴ میلیارد دلاری برای کره جنوبی به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن میلیون ها دلار از محصولات مختلف از کالاهای لوکس گرفته تا لوازم آرایشی و مواد غذایی تولید شده در این کشور به خاطر موفقیت همین تک آهنگ به فروش می رسد.


«اِد شیرِن» پولسازترین خواننده بریتانیا

 

علیرغم پتانسیل های گسترده در حوزه ی موسیقی ایران، اقتصاد موسیقی کشور دارای نواقص و ضعف های کارکردی بسیاری است. به ویژه زمانی که وضعیت اقتصادی موسیقی ایران را با اقتصاد موسیقی جوامع توسعه یافته مقایسه می کنیم، این ضعفها، بیشتر نمایان می شود.


میزان تولیدات ضبط موسیقی از سال 2001 تا 2018 و مجموع درآمد حاصل از آن در جهان بر مبنای میلیارد دلار

 

ضعف شدید در ایجاد زیرساخت های لازم جهت شکل گیری بازار موسیقی، نبود جایگاه موسیقی در تصمیم گیری های مدیریت اقتصادی کشور، عدم شفافیت مقوله عرضه و تقاضا در بازار موسیقی کشور، نبود کپی رایت و عدم رعایت حق مولف که هیچ گونه چشم اندازی برای محقق شدن آن نیز حتی در بلند مدت وجود ندارد، ایراد اساسی در مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار هنر، عدم سوددهی در حوزه تولیدات موسیقی توسط تهیه کننده و اسپانسر صنعت موسیقی که در بسیاری موارد حتی نمی توانند مبلغ آورده و سرمایه اولیه را هم بازگردانند، ضعف کارکرد اقتصادی در بخش آموزش موسیقی و سهم ناچیز موسیقی ایرانی از پخش موسیقی در پلتفرم های جهانی نظیر «اسپاتیفای» «اپل موزیک» و ده ها پلتفرم پرمخاطب جهان از جمله مهم ترین مشکلات موسیقی ایران در بحث اقتصاد هنر و صنعتی شدن موسیقی به خصوص به هدف توسعه موسیقی ایرانی در سطح بین المللی محسوب می شوند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول