اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دریافت شهریه در مدارس دولتی! دستگاه‌های نظارتی کجای ماجرا هستند؟

موضوع عدم دریافت هرگونه وجه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی بارها از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش بیان شده است اما وقتی در فضای واقعی به مدارس مراجعه کرده و با اولیای دانش‌آموزان گفتگو می‌کنیم ماجرا چیز دیگری است؛چرا‌که به گفته برخی از والدین هنگام ثبت‌نام ملزم به پرداخت پول بابت ثبت‌نام فرزندشان هستند.

دریافت شهریه در مدارس دولتی! دستگاه‌های نظارتی کجای ماجرا هستند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بسیاری از اولیای دانش‌آموزان در یک ماه گذشته با مراجعه به یکی از مدارس شهر شیراز برای ثبت‌نام فرزندشان با شرط پرداخت وجه مواجه شدند که این شرط از مبلغ صد هزار تومان شروع و در برخی مدارس بیش از دو میلیون تومان می‌رسد.

حتی برخی خانواده‌های نیازمند که در این روزهای کرونایی در تنگنا بوده و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، از سوی مدیران برخی مدارس تحت فشار قرار گرفته و مجبور به پرداخت وجه ثبت‌نامی شده‌اند. 
در حالی که به گفته مسوولان، مدارس دولتی تنها می‌توانند در قالب کمک‌های مشارکتی و داوطلبانه اقدام به اخذ وجه کنند.

بررسی‌های خبرنگار خبرگزاری فارس طی یک بازدید میدانی از برخی مدارس شهر شیراز نشان‌ می‌دهد که با آغاز سال تحصیلی جدید، برخی مدیران مدارس به اولیا فشار می‌آورند که اگر پول ثبت‌نام را ندهید اجازه ورود به کلاس‌های مجازی را ندارید.

پول ندهید ثبت‌نام نمی‌کنیم

اولیای یکی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در جنوب شهر شیراز در این راستا گفت: از شهریورماه تا کنون بیش از شش بار با من تماس گرفتند که باید شهریه مدرسه را پرداخت کنید و اگر پرداخت نکنید فرزند شما را ثبت‌نام نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه او را ملزم به پرداخت حداقل ۲۰۰ هزار تومان کرده‌اند،افزود: به من گفته‌اند باید حداقل ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنید در حالی که من تحت پوشش بهزیستی هستم و پرداخت این مبلغ برایم میسر نیست.
وی که از بیان نامش خودداری کرد در ادامه گفت: هرچند با شروع سال تحصیلی جدید فرزندم از طریق نرم‌افزار شاد وارد کلاس شده است اما با من تماس گرفتند که اگر پول را پرداخت نکنی نمی‌گذاریم ادامه تحصیل دهد.

اگر پول داشتیم به سراغ مدارس غیرانتفاعی می‌رفتیم

یک اولیای دانش‌آموز دیگر نیز از طلب ۵۰۰ هزار تومان برای ثبت‌نام فرزندش خبر داد و گفت: وقتی مدرسه حضوری نیست دلیل اخذ این هزینه‌ها چیست؟
وی افزود: وقتی برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه رفته بودم معاون مدرسه کارت بانکی را به زور از دستم کشیده و مبلغ را خود وارد کرده است. 
این والد با تاکید بر اینکه همه جا اعلام می‌کنند که مدارس دولتی هزینه ثبت‌نام نمی‌گیرد اما هر سال زمان ثبت نام مبلغ زیادی از ما می‌گیرند و حق هیچ اعتراضی هم نداریم چراکه اگر حرفی بزنیم می‌گویند ظرفیت تکمیل شده و به مدارس دیگری مراجعه کنید. 
وی اضافه کرد: اگر پولی برای دادن به مدرسه داشتیم فرزند خود را به مدارس غیرانتفاعی می‌بردیم.

هیچ دستگاه نظارتی پاسخگوی اولیای دانش‌آموزان نیست

یکی دیگر از اولیای دانش‌ آموزان نیز در این باره گفت: برای ثبت‌نام فرزندم به مدرسه مراجعه کردم و مدیر مدرسه گفت باید دو میلیون تومان بابت ثبت‌نام پرداخت کنید.
وی افزود: با اصرار بنده که نمی‌توانم همه مبلغ را پرداخت کنم، مدیر مدرسه با جدیت تمام گفت کمتر از این مبلغ نمی‌توانم ثبت نام کنم و من مجبور به پرداخت یک میلیون تومان شدم و یک تعهد از من گرفتند که مابقی مبلغ را در اواسط سال تحصیلی پرداخت کنم.
این والد که نامش نزد خبرگزاری محفوظ است، گفت: نمی‌دانم چرا هیچ نهادی بر این مساله نظارت ندارد و هیچ‌کس پاسخگوی اولیای دانش‌آموزان نیست.

مردم تخلفات مدارس را گزارش دهند، پیگیری می‌کنیم

با پیگیری این موضوع از سوی مدیر روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس این تکنه عنوان شد که دریافت وجه در قالب شهریه در مدارس دولتی به جز مدارس شاهد، تیزهوشان و نمونه دولتی که شهریه مشخص‌ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش دارند در سایر مدارس دولتی ممنوع است.

حمیدرضا شعبانی افزود: آنچه که مدارس دولتی قابل دریافت است، مشارکت‌های داوطلبانه مردمی است و اگر مدارس دولتی طلب وجه کرده و ثبت‌نام را انجام ندهند و آن را را منوط به دریافت وجه کنند، اولیا می‌توانند به سامانه shekayat.medu.ir مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: همچنین اولیای دانش‌آموزان می‌توانند به صورت حضوری و یا با شماره تماسی که در سامانه اینترنتی قرار داده شده است تماس بگیرند و به صورت تلفنی شکایت خود را مطرح کنند.

وی تاکید کرد: بخش‌های پاسخگویی به شکایات قطعأ شکایت آنان را پیگیری کرده و با بررسی کامل موضوع پاسخگو خواهند بود.

انتظار است قبل از ورود و ثبت شکایت از سوی مردم، اداره‌کل آموزش و پروش استان فارس و سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله دستگاه قضایی و سازمان بازرسی استان به این مساله ورود پیدا کنند و مانع تداوم تخلفات اینچنینی شوند که در کنار استرس ناشی از کرونا فشار مدارس برای اخذ شهریه هم نارضایتی مردم را دو چندان کند.

انتهای پیام/ ن

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول