اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین، هند را به عبور از مرز و شلیک هشدار متهم کرد

بنا بر اعلام فرماندهی غربی ارتش چین، نیروهای هندی در «اقدامی تحریک‌آمیز» بعد از عبور از مرز مورد مناقشه در منطقه «لداخ»، به سمت پاسگاه مرزی چین به نشانه هشدار تیراندازی کردند.

چین، هند را به عبور از مرز و شلیک هشدار متهم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته پکن، نیروهای هندی در اقدامی که چین آن را «تحریک جدی نظامی» و نقض توافق‌نامه‌هایشان خوانده، بعد از عبور از مرز مورد مناقشه دو طرف، به طرف ایستگاه مرزبانی چین تیراندازی کردند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، دو طرف از ماه می در منطقه کویری «لداخ» در کشمکشی پرتنش درگیر هستند و وزرای دفاع دو کشور روز جمعه در نخستین دیدار مستقیم سطح بالا بین دو طرف از زمان آغاز تنش‌ها، در مسکو دیدار کردند.

فرماندهی غربی ارتش چین اعلام کرد این تهاجم روز دوشنبه در امتداد ساحل جنوبی دریاچه «پانگونگ» در منطقه‌ای که در چین با نام «شنپاوشان» شناخته می‌شود، رخ داده است. در این منطقه تاکنون فرماندهان محلی دو طرف چندین دور مذاکرات را برای کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند.

این فرماندهی افزود: بعد از تیراندازی‌ها، نیروهای چینی برای ایجاد ثبات و کنترل موقعیت اقدامات لازم را به کار بستند. در ادامه هم از نیروهای هندی خواسته شد به عقب برگردند و درباره این اقدام تحقیق شود.

این در حالی است که وزارت دفاع هند روز شنبه اعلام کرد با طرف چینی در خصوص کاهش تنش‌های مرزی به توافق رسیده است.

این وزارتخانه پس از دیدار وزرای دفاع هند و چین در بیانیه‌ای نوشت، دو طرف بر سر این‌که «هیچ کدام نباید اقدام دیگری انجام دهند که به پیچیده شدن اوضاع یا افزایش تنش در نواحی مرزی منجر شود» به توافق رسیدند.

از آنجا که دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو دارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

تنش‌های مرزی بین چین و هند از آخرین هفته آوریل در خط کنترل مرزی در شرق منطقه لداخ روابط دو کشور را به تیرگی کشانده و دو طرف شاهد شدیدترین نزاع بین دو کشور در حدود ۵۰ سال اخیر بودند. در درگیری‌های ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد)، ۲۰ سرباز هندی کشته شدند.

دوشنبه هفته گذشته ارتش هند از تنش‌های تازه بین نیروهای چینی و هندی در شب ۲۹/۳۰ آگوست (شنبه شب و یک‌شنبه) خبر داد و علت آن را تحرکات نظامی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در شرق منطقه لداخ اعلام کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول