اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

عطش دیده شدن کی تمام می شود؟/ بازیگران و ورزشکارانی که شهرت را دوست دارند

دیده نشدن در اجتماع مساوی است با اضطراب فراموشی و بی رحمی جهانی که در آن زندگی می کنیم؛ دیده شدن صرفا مشاهده از طریق حس بینایی، نیست بلکه دیده شدن معنای وسیع تری دارد که برخی حاضرند بهای گزافی برای آن بپردازند.

عطش دیده شدن کی تمام می شود؟/ بازیگران و ورزشکارانی که شهرت را دوست دارند

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، این روزها تب دیده شدن در فضای مجازی حسابی بالاست. از زنان خانه دار بگیر تا افرادی که صاحب مشاغل دیگری هستند. برخی در هر جایی که از زندگی که قرار دارند، دوست دارند دیده شوند. این موضوع حتی به چهره ها هم برمی گردد. چهره های معروف و شهیری که به واسطه سینما یا تلویزیون شناخته شده اند و این روزها با مواجهه شدن با پیشنهادات کم از ترس فراموشی و برخی هم از برای تامین معاش به فضای مجازی روی آورده اند. در این میان حتی ورزشکاران هم از این آسیب جدا نمانده اند و برخی از آنها به دلیل همین دیده شدن، فضای مجازی را دوست دارند!

 

دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، یکی از نیازهای اساسی انسان ها به شمار می رود و هر اندازه از میزان این نیاز کاسته شود، فرد دچار استرس و نگرانی خواهد شد. سلبریتی ها و افراد معروف از این قاعده مثتثنی نیستند.

 دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی

 پویان مقدم روان درمانگر تحلیلی و روانکاو معتقد است: دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی و بی رحمی جهانی که در آن زندگی می کنیم؛ دیده شدن صرفا به معنای انعکاس تصویر خود در شبکیه چشمان دیگری و مواجهه مستقیم با دیگری و مشاهده از طریق حس بینایی، نیست بلکه دیده شدن معنای وسیع تری دارد.

وی ادامه داد: یکی از انواع دیده شدن، معنای مرسوم و متعارف آن است و دیده شدن، به همه آن چه گفته می شود که موجب می گردد دیگری و یا دیگران، آدمی را در ذهن و ضمیر خود حاضر بیابند، در کانون توجه شان قرار گیرد و مستقیم و یا غیر مستقیم به او بیندیشند. همچنین دیده شدن، یعنی این که در روابط و مراودات روزمره به حساب این و آن بیاید.

این روانکاو بر این باور است:  اضطراب تنهایی، یعنی هراس از گم شدن در پهنه ی تاریخ و از دست رفتن در فراخنای زمان است. اضمحلال «خود»، و در افتادن به ورطه غمناکی است که نمی داند کیست و در کجا ایستاده است. در این حالت است که باید «من» را با نگاه های دیگران مساوی و برابر دانست. 

حرص ناتمام برای دیده شدن سلبریتی ها

گاهی اوقات در میان سلبریتی ها شاهد هستیم که با وجود آنکه در میان مردم محبوب هستند و از جایگاه ویژه ای برخوردارند، اما دوباره به فکر دیده شدن هستند، یعنی دچار یک حرص ناتمام برای دیده شدن اند؛ این گروه از افرد به نوعی به دیده شدن عادت کرده اند و زمانی که از درجه دیده شدن شان کم می شود، با نگرانی به هر جایی چنگ می زنند تا باز خود را به آن درجه بالای دیده شدن و مطرح شدن برسانند.

همین نگرانی از فراموش شدن و کاهش درجه شهرت و دیده شدن، سبب می شود تا خطای بزرگی را انجام دهند و انجام خطاهای بزرگ منجر به این می شود که از راه های اشتباهی خود را مطرح کنند و وارد حوزه هایی شوند که هیچ تخصصی ندارند.

هدف وسیله را توجیه می‌کند

سعید حاتمی فعال رسانه ای در توئیتی نوشته است:"سلبریتی که شدی به هر قیمتی باید تو را ببینند؛ دروغ، سیاه نمایی، حمایت از تروریست، فروختن وطن و شرف یا حتی عریان شدن، فرقی ندارد، هدف وسیله را توجیه می کند."

 

گاهی اوقات سلبریتی هایی که به اندازه کافی در نزد مردم مورد توجه قرار گرفته اند، به دلیل آن حرص ناتمامی که از دیده شدن دارند، سعی می کنند دست به هر کاری بزنند تا به نوعی خود را در معرض دید عموم قرار دهند. گاهی اوقات شاهد کارهای سخیفی از سوی آنها هستیم که نه تنها جایگاه آن ها را در میان مردم افزایش می دهد، بلکه به همان نسبت ارزش شان تنزل می یابد.

دیده شدن از راه اخلاقی اشکالی ندارد

 اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، با اشاره به این موضوع که دیده شدن موضوعی است که همه دوست دارند تا مورد توجه قرار بگیرند، اظهار داشت:  به هرحال دیده شدن موضوعی است که همه ما دوست داریم خود را عرضه کنیم، اما نکته مهم این است که بهای آن چه باشد و دیده شدن برای امنیت روحی و روانی مردم خدشه ای وارد نکند.

وی افزود: دیده شدن، شنیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، راه هایی دارد که اگر این راه ها منطقی و اخلاقی باشد و باعث ضرر و زیان دیگران نباشد، اشکالی ندارد. برای مثال اگر فردی توانمندی و قابلیتی داشته باشد که می تواند آن را عرضه کند، چه اشکالی دارد که خود را در معرض دید عموم بگذارد.

نصراللهی اظهار داشت: در دنیای جدید و مدرن افراد حقیقی و حقوقی نیاز به تبلیغات دارند تا خود را عرضه کنند، متأسفانه امروزه این عرضه کردن به شکلی بی حد و مرز، و بی حساب و کتاب و  بی اخلاقی در فضای مجازی و در برخی مواقع در رسانه های رسمی و شناخته شده اتفاق می افتد. بنظر می رسد افراد باید راه های درست دیده شدن و شنیده شدن و توانمندی خدادادی خود را تقویت کنند.

سلبریتی ها چه جایگاهی دارند؟

مسأله افراد مشهور و افرادی که در ایران به عنوان سلبریتی معروف هستند، به مرور تبدیل به یک مسأله فرهنگی شده اند و حتی گاهی اوقات بحران هایی را ایجاد می کنند که این بحران ها می توانند آسیب های روحی و روانی بسیاری را برای کاربران معمولی ایجاد کنند. همه این مباحث چنین سؤالی را به وجود می آورد که سلبریتی ها چه  جایگاهی دارند؟

زهرا ایرجی کارشناس رسانه با اشاره به این موضوع که اغلب سلبریتی ها طرفداران خاص خود را دارند، اظهار داشت: هنرمندان و سلبریتی ها جایگاه خود را دارند، اما گاهی اوقات دوست دارند که طرفداران بیشتری را به دست بیاورند، طرفدارانی که ممکن است حتی صدا و بازی آن ها را دوست نداشته باشند اما دوست دارند در جریان حاشیه های زندگی آنها قرار بگیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه در جامعه افرادی هستند که در رشته های تخصصی خود ورود نکرده اند و تحصیلات شان متفاوت با شغل شان است؛ این مسأله در بازیگران ما وجود دارد و بسیاری از بازیگران ما تحصیلات رشته تخصصی خود را ندارند.

 

این کارشناس رسانه تصریح کرد: زمانی که فرد در رشته ای مشغول به کار می شود که تحصیلات تخصصی آن را ندارد، ممکن است که در بسیاری از اوقات رفتارهای غیرحرفه ای و نادرستی داشته باشد.گاهی اوقات اگر افراد عادی در خصوص موضوعی اظهار نظر کنند، اتفاق خاصی نمی افتد، چون منشأ اثر نیستند، اما زمانی که افراد معروف در خصوص مسائلی که تخصص ندارند، صحبت می کنند، این امر به جامعه آسیب می زند؛ چراکه طرفداران فرد ممکن است به آن توصیه و عمل توجه کنند. این مسأله می تواند به عنوان یک مسأله آسیب زا مطرح باشد.

وی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که سلبریتی ها در موضوعاتی که به هیچ عنوان در تخصص شان نبود، صحبت می کردند. این موضوع یکی از موضوعاتی بوده که بسیار نگران کننده است.

شهرت به چه قیمتی؟

ایرجی با اشاره به این موضوع که در همه جای دنیا افراد معروف پس از مدتی درجه شهرت شان کمتر و یا دوره شهرت شان به پایان می رسد، گفت: دست و پا زدن و چنگ زدن به شهرت اتفاقی است که در این مواقع صورت می گیرد و افراد به هر چیزی متوسل می شوند تا جایگاه قبلی را حفظ کنند. در این کش و قوس های شخصی متأسفانه شاهد هستیم که این افراد به موضوعات سخیف و سطحی پناه می برند و یا از مسائلی حمایت می کنند که در مورد آن موضوع اطلاعی ندارند.

وی بیان کرد: سلبریتی های دنیا از معروفیت های شان جهت حمایت از کمپین ها، امور خیر و بحران ها استفاده می کنند تا به نوعی به جامعه و مسئولان شان هشدار دهند. هنرمندان بسیاری در دنیا همچون لئوناردو دی‌کاپریو سعی دارند تا در خصوص در خطر بودن محیط زیست به مردمش هشدار دهد و به نوعی از سبک زندگی اش برای مردم بگوید که برای مثال کمتر از پلاستیک و یا استفاده از خودروهای دودزا استفاده کنند. این موضوعات سبب می شود تا جایگاه فرهنگی هنرمندان را افزایش دهند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: گاهی اوقات هنرمندان کشور به تقلید از هنرمندان دنیا سعی می کنند به نوعی در کمپین ها و بحران های جامعه حضور داشته باشند، اما متأسفانه در حوزه هایی ورود می کنند که حتی حاضر نشده اند در مورد آن موضوع تحقیق کنند و یا مطلبی بخوانند.

وی بیان کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی از هنرمندان حمایت های کورکورانه ای از موضوعی دارند که حتی در مورد آن موضوع مطلبی نمی دانند. ای کاش یاد بگیریم در مورد موضوعی که از آن اطلاع نداریم، اظهارنظر نکنیم چراکه اظهار نظرهای غیرتخصصی از سوی سلبریتی ها به منظور دیده شدن می تواند به جامعه آسیب وارد کند.

فالوئرهای بالا راهی برای دیده شدن دوباره سلبریتی ها

یکی از موضوعاتی مهم در فضای مجازی این است که کاربران معمولی عده ای را فالو می کنند بدون آنکه بدانند با فالوکردن به آنها هویت و اعتبار می بخشند. درواقع کاربران به راحتی و ارزان خود را به فضای مجازی می فروشند؛ زمانی که تعداد فالوهای سلبریتی ها افزایش می یابد، به نوعی درآمد آنها و کسب و کارهای اقتصادی شان رونق می بخشد. درحالی که کاربران به واسطه علاقه و گاهی به دلیل اطلاع از حاشیه های زندگی شان، آنها را فالو می کنند.

نقش رسانه‌ها در پدیده سلبریتیسم

در بروز پدیده سلبریتیسم، رسانه‌ها نقش بسزایی داشته‌اند. رسانه‌هایی که همواره در موضوعات مختلف از هنرمندان درخواست کرده‌اند درباره موضوعی خارج از حیطه توان و تخصص و تجربه‌شان سخن بگویند، به‌وجودآورنده وضعیت نابسامان حال حاضر سلبریتی‌ها و موقعیت اجتماعی آن‌ها نزد افکار عمومی هستند. 

 

اگر رسانه‌ها با آگاهی کامل از مسائل مختلف، کمتر به پدیده سلبریتیسم دامن بزنند، شاید این موضوع هم با دانش بیشتر هنرمندان به بوته فراموشی سپرده شود و رفته رفته به حالت عادی بازگردد. نقشی که رسانه‌ها در این بخش باید به آن توجه کنند، این است که با احترام به هنرمندان، فقط در زمانی که پای مسائل هنری و صنفی در میان است، به آن‌ها رجوع کنند و برخی نوشته‌جات کم‌ارزش، بی‌پایه و نامعتبر آنان را ـ که اغلب در صفحات شخصی آنان منتشر می‌شود ـ بازتاب ندهند.

رقابت بین سلبریتی ها برای بهتر دیده شدن

مریم یوسفی جامعه شناس معتقد است: رقابتی بین چهره‌های شناخته شده برای بهتر دیده شدن آنها وجود دارد و مردم هم با توجه به فضاسازی و این فرهنگ غلط که هر که هرچه بگوید درست است را می‌پذیرند و بدون هیچ بررسی از گفته آنها پیروی می‌کنند.

وی افزود: وقتی در جامعه ای پول و پارتی قدرت اول به حساب آمده و موجب می شود که تعاریف، جایگاه مناسب خود را در بستری های اخلاقی از دست بدهد ما با این معضلات و چالش ها رو به رو هستیم که یک بازیگر دارویی را تبلیغ می کند که خود از عوارض آن بی اطلاع است. 

یوسفی اظهار داشت: ای کاش با اعمال قوانین مناسب برای پیشگیری و ساماندهی اینگونه حضور چهره ها در حوزه های غیر تخصصی تصمیم گیری منطقی شود. 

سلبریتی ها ظرفیتی برای فرهنگسازی در جامعه

سلبریتی ها یکی از ظرفیت هایی هستند که می توانند به ترویج برخی از فرهنگ های ایرانی - اسلامی کمک کنند؛ چراکه طرفدران بسیاری دارند و آنها از این ظرفیت می توانند بهره مند شوند.

همین امر می تواند جایگاه آنها را به مرور افزایش دهند و همیشه در جایگاه شهرت و معروفیت باقی بمانند و نیازی نیست که به هر چیزی چنگ بزنند تا معروفیت خود را حفظ کنند.

گذاشتن عکس از سالگرد ازدواج، تبلیغات بسیار برای آرایشگاه ها، حمایت از اعدامی ها و صدها موضوع دیگر، چه نفعی می تواند برای طرفداران شان باشد، طرفدارانی که با تمام وجود هنرمندان شان را دوست دارند. قدری جای تأمل دارد که هنرمندان کشور به این موضوع بیندیشند که به هر بهایی برای دیده شدنی که مردم آنها را به درجه معروفیت رسانده اند، تلاش نکنند.

همچنین اگر سلبریتی ها بتوانند در خصوص موضوعاتی که اظهار نظر می کنند و یا به حمایت از کمپین هایی می پردازند و یا از شخصیتی تمجید می کنند، یادشان باشد که همه این اقدامات بهایی دارد و توجه کنند که خود را به هر بهایی نفروشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول