اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سناریوی ادامه‌دار حذف نام شهدا؛ این بار حذف عنوان «شهید» از اپلیکیشن‌های مسافرتی

حذف نام یا عنوان شهدا از معابر و خیابان‌ها که مسئولان آن را اتفاقی سهوی عنوان کردند، به همین‌جا ختم نشده و اخیراً شاهد این اقدام در اپلیکیشن‌های مسافرتی هستیم که باید مشخص شود چه کسانی با چه هدفی به دنبال اجرای پروژه شهیدزدایی هستند؟

سناریوی ادامه‌دار حذف نام شهدا؛ این بار حذف عنوان «شهید» از اپلیکیشن‌های مسافرتی

خبرگزاری فارس، اراک - سال گذشته بود که انتشار اخباری مبنی بر حذف نام شهدا از برخی کوچه‌ها و معابر شهرهای مختلف کشور با حساسیت و واکنش مردم همراه شد و اعتراضاتی را در پی داشت، اقدامی که بعد از واکنش‌ها و اعتراضات مردمی گفته شد: «اشتباه در تهیه تابلوها باعث بروز این اتفاق شده و عمدی در کار نبوده است».

سناریوی پاک کردن عنوان شهید از تابلوی کوچه‌ها و خیابان‌ها از تهران آغاز و به دیگر شهرهای کشور کشیده شده و هر روز ابعاد تازه‌تری به خود گرفت به‌طوری که در یکی از شهرهای کشور نام شهیدی از یکی کوچه‌ها حذف و در کمال کج‌سلیقگی و تعجب نام مارکوپولو جایگزین آن شد!

حذف نام یا عنوان شهدا از معابر و خیابان‌ها که مسؤولان آن را اتفاقی سهوی عنوان کردند، به همین‌جا ختم نشد و اخیراً شاهد این اقدام در اپلیکیشن‌های مسافرتی هستیم که باید مشخص شود چه کسانی با چه هدفی به دنبال اجرای پروژه شهیدزدایی هستند؟!

شهدا رفتند تا این آب و خاک بماند، آنها جانشان را فدا کردند تا جان‌های دیگر آزادانه در هوای خاک وطن نفس بکشند و به دور از سلطه شیاطین و مستکبرین و زورگویان روزگار بگذرانند.

همه نیک می‌دانیم شهدا رفتند تا از اسلام پاسداری کنند، نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدا تداعی‌گر این است که شهدا رفتند تا ما بمانیم و بدانیم که سربلندی ایران مدیون خون پاک ۲۰۰ هزار شهیدی است که در راه انقلاب جان خود را فدا کردند و چه‌بسا اگر نبود جان‌فشانی و ایثارگری این جوانان غیور، از امنیت امروز ایران خبری نبود.

این بار پس از حذف نام شهدا از خیابان‌ها نوبت به حذف نام مبارک شهدا از اپلیکیشن‌‌های مسافرتی رسید که اقدام چه سهوی باشد و چه عمدی باید بلافاصله اصلاح شود.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اقدام ضد ارزشی به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: قداست نام شهید بسیار بالاست و نباید اجازه داد این قداست شکسته شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی می‌افزاید: این انقلاب به آسانی 200 هزار شهید نداده که عده‌ای بخواهند به‌راحتی عنوان مقدس شهید را پاک کند، این آب و خاک وامدار شهداست و ما هرچه داریم به برکت نام این عزیزان است.

وی تصریح می‌کند: نام خاک این کشور «جمهوری اسلامی ایران» است، اسلام بدون شهید و شهادت معنا ندارد متأسفانه مدتی است عده‌ای با توطئه‌ای رنگین و خاموش به دنبال حذف اسلام و نام شهید و شهادت هستند و بعد از اینکه به آنها اعتراض می‌شود می‌گویند عمدی نبوده و اشتباه شده است.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس می‌گوید: نباید اجازه داد حذف نام شهدا به یک جریان تبدیل شود، این اقدامات مرموزانه و خطرناک اگر با اهداف از پیش تعیین شده باشد، باید مقابل آن ایستاد و اجازه نداد عده‌ای غرب‌زده با نفوذ در لایه‌های مختلف جامعه اهداف خود را پیش ببرند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی نیز می‌گوید: شهدا چشم و چراغ این ملت و چراغ راه هستند، نظام اسلامی ایران به برکت خون شهدا حاصل شده و با گوشت و پوست و استخوان شهدا عجین شده است.

مرتضی انصاری‌فر با بیان اینکه ایران، نظامی اسلامی است و اسلام منهای شهید و شهادت معنایی ندارد، اظهار می‌کند: بهای اسلام شهادت است، شهادت به اسلام طراوت و بالندگی می‌دهند، همان‌طور که خون سیدالشهدا (ع) اسلام را احیا و زنده کرد.

 

وی بیان می‌کند: در کشورهایی که اعتقادی به اسلام ندارند به کسانی که در راه حفظ کشورشان جان خود را از دست می‌دهند، احترام می‌گذارند و جایگاه آنان را رفیع می‌شمارند، در دین مبین اسلام نیز به شهید و شهادت اهمیت ویژه‌ای قائل شده و در آیات قرآن بارها و بارها به آن پرداخته شده که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه رفیع شهدا است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با بیان اینکه کسانی که در طراحی اپلیکیشن‌های مسافرتی سهواً و یا عمداً اقدام به حذف نام شهید کرده‌اند، باید بلافاصله رفتار خود را اصلاح کنند، می‌افزاید: شهدا با نیت خالص و بدون چشم‌داشت پا در راه شهادت گذاشتند و جان شیرین خود را فدا کردند، آنها با خدا معامله کردند و به بهای خون خود بهشت را خریدند، کسی نمی‌تواند نام شهید را کمرنگ کند.

انصاری‌فر با تأکید بر اینکه هویت این آب و خاک وابسته به این شهدا است، اظهار می‌کند: ما باید به این افتخار کنیم که کوچه و خیابان‌های شهرمان مزین و متبرک به واژه مقدس شهید باشد، شهدا نماد و پرچم ایستادگی و مقاومت هستند و نباید تلاش در راستای حذف نام شهدا راه به جایی ببرد.

وی تأکید می‌کند: موضوع حذف نام شهدا از اپلیکیشن‌ها توسط گروه بازرسی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی دنبال و تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز در واکنش به حذف نام شهدا در نقشه‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌های مسافرتی اظهار می‌کند: بدون شک شهیدان تاریخ انقلاب اسلامی نه‌تنها در تاریخ ۲۵۰۰ ساله این کشور، بلکه در جای‌جای جریان ۱۴۰۰ ساله دین مبین اسلام نیز به عنوان نگینی درخشان و معرفی بر هنر مردان این مرز و بوم اسلامی شناخته می‌شوند.

سردار محسن کریمی می‌گوید: شهیدان بهترین الگوها در راستای ایستادگی و مقاومت در راه ارزش‌ها و پایمردی و جان‌فشانی در حفظ این مرزوبوم هستند، الگوهایی که نسل حاضر فاصله زمانی و مکانی چندانی با آن ندارد و از سویی در شرایط حال حاضر بیش از پیش برای فتح قله‌های پیش رو به آن نیازمند است.

وی بیان می‌کند: بدون شک تلاش در راستای فهم عمیق نسبت به سبک زندگی شهدا با محوریت خداشناسی، وطن‌دوستی، زندگی عزت‌مندانه، رعایت اخلاق فردی و اجتماعی و ... یکی از اصلی‌ترین وظایف نسل حاضر بالأخص در بین مسؤولین است، به همین دلیل لازم است که در راستای ایجاد این فهم عمیق از مسلک شهیدان، فعالیت‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در عرصه‌های مختلف اجتماعی بر این محور استوار باشد و این مهم در تار و پود تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های مسؤولین به عنوان اصلی اساسی مورد توجه قرار گیرد، چراکه لازمه تبدیل شدن فرهنگ ایثار و شهادت به گفتمانی عمومی تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و بروز رفتارهای اجرایی دقیق و اصولی است، باید گفت باطنی شدن فرهنگی که از سبک زندگی شهدا نشأت می‌گیرد از ظواهر می‌گذرد و تأثیر ظاهر بر باطن به عنوان اصلی تربیتی و فرهنگی قابل تأمل است که باید در عرصه فردی و اجتماعی در راستای فرهنگ‌سازی به آن توجه ویژه‌ای شود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان می‌کند: متأسفانه طی سالیان گذشته تلاش برخی سهواً یا عمداً به سمت حذف نام شهدا به عنوان ظواهر و شعائری از فرهنگ ایثار و شهادت از جامعه رفته است، در بازه‌ای از زمان حذف پیشوند شهید از تابلوهای کوچه‌های مزین بنام شهدا آغاز و در مواردی نیز نام‌گذاری‌های جریانی و سیاسی جایگزین نام شهدا شد، اما آنچه در حال حاضر قابل تأمل است حذف نام شهید در نقشه‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌های مسافرتی است، به شکلی که به کلی نام شهید از پیشوند همه کوچه‌‌ها و خیابان‌ها حذف شده است و به‌نوعی با توجه به افزایش کارایی این دست اپلیکیشن‌ها در جامعه می‌توان گفت آرام‌آرام با عادی‌سازی حذف نام شهید روبه رو هستیم که باید با پیگیری موضوع در مراکز ملی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی مانع این اقدام شد.

شهید رجایی، شهید آنجفی، شهید شیرودی و شهید جهان‌پناه از جمله شهدای شاخص در نامگذاری معابر و خیابان‌های استان مرکزی هستند که نام آنها از اپلیکیشن‌های مسافرتی حذف شده است.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول