اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ریزش ۳۷ هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات امروز به ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 37 هزار و 145 واحد کاهش یافت.

ریزش ۳۷ هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات امروز به ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه 37 هزار و 145 واحد دیگر ریزش کرده و به رقم یک میلیون و 570 هزار و 49 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن 4 هزار و 588 واحد افت کرده و به رقم 432 هزار و 254 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 5 میلیون و 881 هزار میلیارد تومان رسید. در حالی که در هفته‌های قبل این رقم به نزدیک 8 میلیون میلیارد تومان رسیده بود.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 222 هزار نوبت معامله و به ارزش 1905 میلیارد تومان دادوستد کردند. این رقم از معاملات به رقم واقعی یعنی فعالان سنتی بورس رسیده است، در حالی که در روزهای هیجانی بازار ارزش معاملات یک روز بورس به 25 هزار میلیارد تومان هم می‌رسید.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را هم در نظر بگیریم که به بیش از 5519 میلیارد تومان رسیده است، امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بیش از 7400 میلیارد تومان داد و ستد کردند، در حالی که این رقم در روزهای اوج بورس به حدود 32 هزار میلیارد تومان هم یعنی 4 برابر این رقم رسیده بود.

امروز هم عمده شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده و کاهش یافت که روند اصلاحی همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که شاخص کل بورس امروز 2.3 درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 2.3 درصد افت کرد، شاخص کل بورس با معیار هموزن یک درصد و شاخص قیمت با معیار هموزن یک درصد کاهش یافت. شاخص آزاد شناور 2.2 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.7 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.6 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای مهم بورس که قبلا شاخص‌ساز بودند همگی در افت شاخص مؤثر بودند، به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل گهر، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس شامل ملی مس، فولاد مبارکه، بانک تجارت، سایپا، بانک صادرات، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری شاهد بودند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع آن چنان تعریفی نداشت و شاخص کل بازار در پایان معاملات 305 واحد افت کرده و به رقم 16 هزار و 667 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 92 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران امروز بیش از 625 میلیون اوراق بهادار و سهام در قالب 326 هزار نوبت معامله و به ارزش 5519 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، پلیمر آریاساسول، سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، مدیریت انرژی امید تابان هور، پتروشیمی تندگویان و گروه توسعه مالی مهر آیندگان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل آریا ساسول، بانک دی، ذوب‌آهن، پتروشیمی ارومیه، نیروی برق دماوند، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و پتروشیمی تندگویان، بوده‌اند.

به گزارش فارس، رئیس سازمان بورس و برخی کارشناسان می‌گویند، دولت می‌خواهد در اقدامی غیراصولی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی که قرار بود برای سرمایه گذاری کارآفرینان در نظر گرفته شود را در اختیار صندوق تثبیت بازار در بورس قرار دهد تا به صورت مصنوعی جلوی ریزش شاخص بازار را بگیرند.

در حالی که روند یک ساله شاخص بورس نشان می‌دهد با وجود ریزش‌های پیاپی هفته‌های جاری هنوز روند یکساله شاخص بورس حاکی از رشد بیش از 400 درصدی دارد، در حالی که واقعیت اقتصاد چنین رشدی به خود ندیده است.

به نظر می‌رسد عمده رشد شاخص و ارزش بازار به خاطر تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بورس است که بعد از جهش نرخ ارز بدون این که ریالی به سرمایه در گردش شرکت‌ها اضافه شود، فقط در صورت‌های مالی شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی رقم‌های خیره‌کننده قرار داده شد.

همچنین کارشناسان می‌گویند زمانی رشد شاخص بورس می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند که معاملات انجام شده در بورس جذب بازار اولیه یعنی سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی بورسی شود، اما در روزهای رونق بورس در برخی از روزها بیش از 32 هزار میلیارد تومان معامله انجام می‌شد و حتی روزانه 3 هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس می‌شد، اما این پول‌ها صرف تزریق به خطوط تولید شرکت‌ها و کارخانه‌ها نمی‌شد و این جای نگرانی داشت و اکنون که شاخص بازار مرتب ریزش می‌کند، در واقع همان حباب و توهمی بوده که خالی می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران تازه وارد فکر می‌کردند همیشه می‌توان از محل سرمایه گذاری در بورس سود کسب کرد.

در حالی که بازار بورس همراه با ریسک یعنی خطر و همراه با سود و زیان است و سرمایه گذاری در بازار بورس اولا باید از محل پس‌انداز اضافی باشد، ثانیا پول‌های حاضر در بورس برای آنکه به حباب بازار منجر نشوند، باید صرف سرمایه‌گذاری در خطوط تولید شرکت‌ها شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول