اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

/از منظر فرهنگی ـ ۱/ همدان دهمین شهر جهانی خواهد شد؟!

با ثبت جهانی شهر همدان در فهرست یونسکو، تعداد شهرهای تاریخی ثبت جهانی‌شده جهان به عدد ۱۰ خواهد رسید، حال باید منتظر ماند و دید این اتفاق رخ خواهد داد؟

/از منظر فرهنگی ـ ۱/ همدان دهمین شهر جهانی خواهد شد؟!

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ با ثبت جهانی شهر همدان در فهرست یونسکو، تعداد شهرهای تاریخی ثبت جهانی‌شده جهان به عدد ۱۰ خواهد رسید. مسئولان کشوری وزارتخانه میراث فرهنگی حالا عزم خود را جزم کرده‌اند تا همدان را با منظر شهری جهانی کنند.

پرونده تکمیل ثبت جهانی منظر شهری تاریخی از هگمتانه تا همدان دربرگیرنده محوطه تاریخی هگمتانه و سیر تاریخی شهر همدان است که بر اساس مستندات ارائه شده توسط میراث فرهنگی همدان پس از سال‌ها وارد فاز اجرایی می‌شود.

همدان با پیشینه‌ تاریخی چند هزار ساله و در جایگاه یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران دارای بافت‌های تاریخی فراوانی بوده که متأسفانه حجم زیادی از آن در طول قرن‌ها از بین رفته یا دستخوش آسیب شده اما هنوز هم می‌توان رد پای تاریخ را در این شهر دید.

از آنجا که بافت‌های واجد ارزش میراث‌فرهنگی، به نوعی نشاندهنده هویت تاریخی همدان هستند حفظ آن‌ها یک ضرورت به نظر می‌رسد که از جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است.

اگر همه برنامه‌های مدون شده درست پیش رود و اگر متولیان امور شهری و میراثی در همدان دست به دست هم شوند در آینده‌ای نه چندان دور به جای هگمتانه‌ای ۴۰ هکتاری یک منظر شهری در همدان میراث جهانی خواهد شد.

*همدان میراث جهانی می‌شود؟

میراث جهانی یونسکو عبارتی است که به گوش همه ما آشناست و به مکان یا چشم‌اندازی گفته می‌شود که توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عنوان مکانی دارای ارزش تاریخی، علمی و فرهنگی قلمداد شده و از طریق معاهدات بین‌المللی مورد محافظت قرار می گیرد. این مکان‌ها به طور معمول برای منافع جمعی بشری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.

یک مکان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو باید در وهله اول یک مکان طبقه‌بندی شده بوده و به عنوان مکانی دارای ارزش تاریخی یا فیزیکی، از بعد جغرافیایی یا تاریخی نیز منحصر به فرد باشد؛ برای نمونه می توان به ویرانه های تاریخی یا بناهای فرهنگی، شهر، مجموعه، بیابان، جنگل، جزیره، دریاچه، بنای یادبود، کوه‌ها و حیات وحش اشاره کرد. این مکان‌ها می‌توانند انعکاس‌دهنده یک دستاورد مهم بشری بوده و شاهدی بر تاریخ معنوی بشر بر روی کره زمین باشند.

یکی از دلایل محافظت از این مکان ها حفظ آنها برای آیندگان است در غیر این صورت در معرض تهدیدهای انسانی، حیوانی یا طبیعی قرار می‌گیرند. باید بدانید که این لیست توسط بخشی از یونسکو با عنوان برنامه میراث جهانی یونسکو که در اختیار کمیته‌ای با همین نام است، حفاظت می شود. گفته می شود که در این کمیته ۲۱ نماینده از ۲۱ کشور جهان عضویت دارند که توسط مجمع جهانی انتخاب می‌شوند.

میراث جهانی یونسکو مجموعه مکان‌های فرهنگی یا طبیعی هستند که در سازمان جهانی یونسکو توسط کمیته‌‌ای به همین نام (کمیته میراث جهانی یونسکو) ثبت می‌شوند. بر پایه این کنوانسیون، کشورهای عضو یونسکو می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی خود را نامزد ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو کنند حفاظت از این آثار بعد از ثبت در این لیست در حیطه حاکمین کشور مربوطه به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

*شهرهای جهانی

به جز یزد ایران و احمدآباد هند که در سال‌های اخیر وارد فهرست یونسکو شده‌اند، هفت شهر دیگر پیش از این در لیست یونسکو قرار گرفته‌اند. شهر تاریخی سوکره متعلق به قرن شانزدهم در بولیوی که پایتخت قانونی این کشور است اما دولت در شهر لاپاز قرار دارد؛ شهر تروگیر در کرواسی که از سال ۱۹۹۷ به‌ عنوان یک مرکز تاریخی در فهرست مکان‌های ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته؛ شهرهای مکناس که از چهار شهر سلطنتی مراکش است و در قرن یازدهم میلادی بنا شده است؛ شهر رباط در مراکش که پایتخت فعلی آن است؛ شهر ویگان در فیلیپین که متعلق به قرن شانزدهم است؛ شهر تولدو در اسپانیا که قدمتی بیش از ۲ هزار سال دارد و در نهایت شهر آیوتایای تایلند که قدمت آن به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا ثبت جهانی منظر فرهنگی شهر همدان به نتیجه مطلوبی ختم خواهد شد؟ اگر ثبت جهانی منظر فرهنگی همدان محقق شود دریچه‌ امید جدیدی برای میزبانی بیشتر شهر و ورود گردشگران خارجی به آن گشوده خواهد شد.

این رویداد می‌تواند علاوه‌ بر اینکه از نظر اقتصادی نیز وضعیت شهر را بهبود بخشد، برای ایران نیز درآمدزایی و توسعه وجهه فرهنگی را در پی داشته باشد و به‌ عنوان نوعی تبلیغ برای سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های تاریخی فراوان کشور تلقی شود.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول