اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بهره‌برداری از ۵۸۰هزار دام از ۹۱۸هزار هکتار/ مرتع‌داری ایجاد تعادل بین دام و مرتع است

رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به مدیریت مراتع در راستای حفظ و نگه داری گفت: مرتع‌داری در حقیقت ایجاد تعادل بین دام و چراگاه است.

بهره‌برداری از ۵۸۰هزار دام از ۹۱۸هزار هکتار/ مرتع‌داری ایجاد تعادل بین دام و مرتع است

ایرج قاسمی رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفتگو با خبرنگار فارس درباره مرتع داری و حفاظت از آن اظهار داشت: مرتع داری در حقیقت ایجاد تعادل بین دام و مرتع، و سایر نهادهای پرورش دام و همچنین تولید و استفاده بهینه از منابع طبیعی بدون  آسیب به پوشش گیاهی میباشد.

وی در ادامه افزود: کلیه مراتع استان تهران شامل ۹۱۸ هزار هکتار بوده که این مساحت به مراتع قشلاقی با ۳۸۶ هزار هکتار، مراتع میان بند ۵۴۹ هزار هکتار و مراتع درجه یک و ییلاقی ۲۲۵ هزار هکتار تقسیم بندی می‌شود.

رئیس امور مراتع  تعداد بهره برداران از مراتع استان را که عمدتاً شامل دامداران و عشایر بوده را ۵۵۸۲ نفر دانست و گفت:  بر اساس ظرفیت این مراتع، حدود ۵۸۵ هزار دام مجاز به استفاده و چرا در این پهنه و حدود ۱۷۶ زنبوردار با ۴۰ هزار کندو در سطح مراتع در حال تولید و بهره برداری مشغول می‌باشند.

قاسمی به کنترل فشار بر مراتع با استفاده از طرح های تلفیقی اشاره کرد و گفت: وجود اکوکمپ ها و طرح‌های اقتصادی ازقبیل زنبورداری و توسعه و تولید گیاهان دارویی فشار کمتری را بر مراتع وارد و از طرفی معیشت دامدار و بهره.بردار را بالا برده که هم به صرفه تر و اقتصادی تر و هم از سود بیشتری کسب می‌کنند.

وی تعداد کل سامانه‌هایی که مجاز به تهیه طرح مرتع داری نیستند ۴۹۸ مورد عنوان کرد و گفت: اینها عمدتاً در مناطق پادگان ها و مناطق ۴ گانه محیط زیست بوده که از گردونه تهیه طرح خارج  و تعداد کل سامانه های مجاز به تهیه طرح ۴۴۹ مورد هست، از این تعداد ۲۰۶ طرح تهیه و واگذار و یا در حال ارسال به دفتر اسناد رسمی و مابقی به صورت پروانه هستند.

رئیس امور مراتع شناسایی کانال های بحران و حریق را به منظور پیش آگاهی و پیشگیری حوادث عنوان کرد و گفت: یکی از پیشگیری ها در بحث مرتع قبل از شروع فصل حریق، پیرایش و چرای علوفه های زیراسکوب‌های پارک‌های جنگلی و مناطق حساس به حریق، توسط بهره برداران و دامداران بوده که درصد رخداد حریق را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قاسمی به مشارکت بخش خصوصی و ان‌جی‌او‌های مردم‌نهاد در بحث نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: برلی این مهم مشارکت مردم اجتناب ناپذیر بوده که در این راستا از هموطنان میخواهیم تا هر گونه تخلف و تعرض به منابع طبیعی را با پل ارتباطی رایگان 1504 ثبت کرده تا در اسرع وقت رسیدگی و تحت پیگرد قرار بگیرد.

انتهای پیام/پ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول