اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

از دستفروشی تا اختراع/ گفت‌و‌گو با جوان مخترع، مبتکر و حافظ کل قرآن تبریزی

شاید بارها ضرب‌المثل عدو شود سبب خیر، اگر خدا بخواهد را شنیده‌ و مصداق‌های روشنی از آن را در زندگی دیده‌اید. امروز گفت‌وگویی با یک جوان تبریزی انجام دادیم که مصداق بارز این ضرب‌المثل بوده، او فعل خواستن، توانستن را در عمل صرف کرده است.

از دستفروشی تا اختراع/ گفت‌و‌گو با جوان مخترع، مبتکر  و حافظ کل قرآن تبریزی

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: «با مدرک دیپلم به عنوان نگهبان یکی از مراکز روستایی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استخدام شدم، همزمان با نگهبانی به تحصیل هم ادامه دادم و مطب روانشناسی باز کردم، حتی یکبار یکی از مراجعه‌کنندگان به اداره من را شناخت و بسیار تعجب کرد که من مطب دارم ولی نگهبانم!».

 خودش که می‌گوید، انجیرفروشی، طالبی‌فروشی، خاک‌شیر فروشی، کار در کارگاه لباس‌دوزی، کارگری در پارک تفریحی، کفاشی، شاگرد عکاسخانه، فیلمبرداری، دستفروشی و ... هم انجام داده و به همه این‌ها افتخار می‌کند و هیچ وقت از مطرح کردنش خجالت نمی‌کشد.

 حالا سال‌ها از آن روزهای سخت می‌گذرد و او اکنون از نخبگان و مخترعان استان، حافظ کل قرآن و مولف چندین کتاب در حوزه روانشناسی است.
 

صحبت از جواد شادی، دکترای روانشناسی، عضو انجمن روانشناسی ایران، عضو بنیاد نخبگان کشور، مخترع و مشاور آموزشی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

او متولد ۱۳۶۰ و اهل تبریز است. 4 برادر و یک خواهر دارد و پدرش نیز کارگر است. به گفته خودش در خانواده‌ای نسبتاً فقیر بزرگ شده و با کمترین امکانات، تحصیل کرده است. او توانسته چندین اختراع را به نام خودش ثبت کند.

فارس: کمی از کودکی‌تان و اینکه چه شد حافظ قرآن کریم شدید برایمان بگویید؟

من از کودکی علاقه شدیدی به قرآن کریم داشتم و این علاقه از زمان مدرسه دو چندان شد. یک روز معلم ما در کلاس از ساخت دارو توسط صهیونیست‌ها با بهره گیری از قرآن برایمان گفت، یادم هست با اینکه بچه بودم، خیلی ناراحت شدم که چرا به عنوان یک مسلمان نه تنها به نکات برجسته قرآن پی‌ نبرده‌ام، حتی توان خواندن و معنا کردن آن را هم ندارم، از این‌رو از سن 10 سالگی شروع به حفظ قرآن با معانی کردم که در این راستا مدتی هم در کلاس‌های استاد طباطبایی، پدر بزرگوار آقا سیدمحمدحسین طباطبایی شرکت کردم. البته معمولاً دورادور از راهنمائی های ایشان استفاده می کردم و نهایتاً با حمایت پدر و مادرم در سن ۱۲ سالگی افتخار حفظ کل قرآن کریم نصیبم شد.

*اصرار صهیونیست‌ها بر قرآن باعث شد تا حافظ کل قرآن کریم شوم

فارس: یعنی حرف معلم‌تان، جرقه‌ای در شما ایجاد کرد تا حافظ کل قرآن کریم شوید؟

بله، چون اگر به رفتار یهود دقت کنید، متوجه خواهید شد که آنها فسق و فجور را برای سایر مردم می‌خواهند و هر چه خوبی است برای خودشان، حتی آنها در خصوص حکم قرآن مبنی بر حرام بودن گوشت خوک، حالت تدافعی نگرفتند زیرا معتقدند که اگر مطلبی را قرآن کریم گفته است پس باید تحقیقات زیادی روی آن انجام گیرد از این‌رو اصرار من به حفظ قرآن نیز به همین خاطر بود که چرا یهود اینقدر بر اهمیت قرآن اصرار دارد.

اصلا خود انیشتین کل قرآن کریم را بصورت پژوهشی مطالعه کرده بود و فرمول نظریه نسبیت خودش رو با آیه 4 سوره مبارکه مجادله مطابقت داده بود که در نهایت این جمله را گفته است که " قرآن کریم را بیشتر دانشمندان عالم، نفهمیدند و مردند"؛ البته روایت‌های زیادی هم وجود دارد که انیشتین توسط آیت‌الله بروجردی مسلمانِ شیعه شده، ولی تقیّه کرده است.

*از طالبی ‌فروشی تا ثبت اختراع و مطب

فارس: از دوران تحصیل خود هم تعریف کنید؟

همان‌طور که گفتم در خانواده‌ای نسبتاً فقیر بزرگ شده‌ام و در طول زندگی، کسی از من حمایت مالی نکرده، حتی در تمام دوران زندگی‌ام، انواع و اقسام کارها از جمله انجیرفروشی، طالبی‌فروشی، خاک‌شیر فروشی، کار در کارگاه لباس‌دوزی، کارگری در پارک تفریحی، کفاشی، شاگرد عکاسخانه، فیلمبرداری، دستفروشی و ... انجام داده‌ام و به همه اینها افتخار می‌کنم و هیچ وقت از گفتن آنها، خجالت نکشیده و نمی‌کشم.

با هر سختی که بود، دیپلمم را گرفته و در رشته جامعه‌شناسی وارد دانشگاه شدم البته چون اعتقادم بر این بود که یک روانشناس خوب باید سررشته ای هم از جامعه شناسی داشته باشد به همین خاطر تصمیم گرفتم اول بمدت 4 سال در مقطع کارشناسی جامعه شناسی تحصیل کرده و سپس وارد رشته مورد علاقه و هدفم که همان روانشناسی است، شوم. از این‌رو بعد از اتمام آن، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته روانشناسی ادامه دادم و در مقطع دکترا به کشور آرژانتین بورس شدم ولی به علت تاهل، نتوانستم به خارج بروم بنابراین در مهین عزیزم به ادامه تحصیل پرداختم.

 

 

تالیف 10 عنوان کتاب

فارس: تاکنون چند کتاب را تألیف کرده‌اید؟

مفاتیح القرآن که نام دیگر آن، داروخانه قرآن می باشد و همچنین، مجموعه ازدواج‌نامه (که ۷ سال برای نوشتن آنها وقت گذاشته‌ام)، پرسش و پاسخ زناشویی، طلاق و عدّه، ترفندهای همسرداری، شماره‌های تماس با قلب آقایان، شماره‌های تماس با قلب خانم‌ها، فلسفه ازدواج های پیامبر خاتم (ص)، جوانان سلام، دیکته غرب از اسلام از جمله کتاب‌هایی هستند که در طی این سال‌ها نوشته‌ام.
 

ثبت 3 اختراع در زمینه خودرو

فارس: چند اختراع دارید؟

سه اختراع در حوزه خودرو داشتم، طراحی خودروی دفع تصادف توسط بنده انجام گرفته است و همچنین اختراع جَک چرخدار و ناجی لاستیک از دیگر اختراع هایی است که توسط گروه‌ ما به ثبت رسیده‌اند.

فارس: رشته تحصیلی‌تان، حفظ کل قرآن کریم، کار فعلی‌تان و اختراع هیچ تناسبی با هم ندارد، همه این کارها را به علت اینکه نخبه بودید انجام دادید یا همه مردم می‌توانند انجام دهند؟

من اسم نخبه را روی خود نمی‌گذارم زیرا نخبه نیستم و فقط پشتکار خوبی دارم و کم نمی‌آورم. همه کارهایی که انجام داده ام نیز از روی استعداد و علاقه ذاتی بود چراکه معتقدم در هر کاری باید استعداد و علاقه با هم وجود داشته باشد.

نگهبانی نقطه عطف زندگی

فارس: در مورد شغل اصلی‌تان در سازمان فنی و حرفه‌ای هم توضیح دهید؟

با مدرک دیپلم به عنوان نگهبان در سازمان فنی و حرفه‌ای استخدام شدم و به خسروشاه رفتم، در آنجا نگهبان یک مرکز کوچک بودم...

با اینکه نگهبان بودم ولی تحصیلاتم را ادامه دادم، حتی در نگهبانی هم کارهای ابتکاری زیادی انجام دادم که یکی از این کارها برگه‌های ترخیص کارآموزان و تحویل آن در نگهبانی بود که باعث شد تا ساعت خروج یک دختر فراری را بفهمیم. بعدها بخاطر این نوآوری از من تجلیل هم کردند و بخاطر همین نوآوری، کارشناس اسناد محرمانه شدم. شاید باور نکنید ولی کار نگهبانی نقطه عطف زندگی من بود زیرا من خیلی چیزها در آن دوران یاد گرفتم. چراکه از دیپلم تا دکترا و همچنین تالیفات و اختراعات و عضویت در بنیاد نخبگان و انجمن روانشناسی ایران، در همان دوران نگهبانی به اوج خود رسیدند.

فارس: چند سال به عنوان نگهبان مشغول بودید و بعد از اتمام تحصیلات خود به چه سمت‌هایی در اداره دست یافتید؟

بعد از اینکه بخش اسناد محرمانه را تحویل گرفتم، رئیس مستقیم بنده عوض شد. و بدلیل اینکه سلیقه کاری بنده با ایشان دقیقاً نقطه مقابل هم بود از این‌رو دوباره به کار قبلی‌ام در نگهبانی برگشتم، ولی واقعاً برای من مهم نبود زیرا من اهداف خود را دنبال می‌کردم و حتی وقتی نگهبان بودم، مطب روانشناسی هم داشتم به طوریکه یکبار یکی از مراجعه‌کنندگانِ به اداره، مرا شناخت و بسیار تعجب کرد با اینکه مطب دارم ولی به نگهبانی مشغولم، ولی من فقط به آن فرد گفتم که درکش برای او سخت است و بعداً متوجه می‌شود.
 

فارس: شما خالق چندین پکیج تربیتی، آموزشی هستید، کمی هم در مورد آنها صحبت کنید؟

من در مطب با افراد زیادی روبرو شدم که دردهای متفاوتی داشتند و ریشه اغلب آنها را در اشتغال، ازدواج و تربیت فرزند می دیدیم. به عقیده من هر کس در این دنیا بگوید؛ در جامعه بیکاری وجود دارد، باید به توانائی های آن فرد شک کرد زیرا باید کمی خلاقانه برخورد کرد تا صاحب کاری شد و نباید زیاد چشم به میز و صندلی کارمندی دوخت، البته باید قبول کنیم که صرفاً شغل، پول‌سازی نمی‌کند بلکه هر کسی با استعداد خودش در یک شغل می‌تواند پول به دست بیاورد که الزاماً باید استعدادهای ذاتی با ابزارهای مختلف، شناسائی شده تا آن را به مرحله ظهور و عمل رساند.

با شناسایی انواع دردهای مردمی، اقدام به مطالعه و طراحی پَک مخصوص تربیت فرزند کردم که یک پک بسیار قوی است چراکه ۷۰ درصد شخصیت یک انسان در مقطع زیر ۷ سال (7 ساله اول) تشکیل می‌شود و این پک، در راستای کسب همان 70 درصد شخصیت است.
 

مجموعه تست‌های تخصصی استعدادسنج فنی-مهارتی(J.SH) توسط متخصصان ایرانی

فارس:در مورد مجموعه تست‌های تخصصی استعدادسنج فنی و مهارتی ‌j.sh توضیحی بدهید؟

یکی از افتخاراتم همین پَک است که به خاطر همین عضو بنیاد نخبگان هم شدم؛  استارت تهیه این پک تقریبا از آبان ماه سال 1395 کلید خورد به طوریکه ماه‌ها به اتفاق همکاران خبره و متخصص‌ام روی استانداردهای شغلی، فرصت‌های شغلی استان و کشور بررسی انجام دادیم و در نهایت ۵ هزار شغل غیرپزشکی جمع‌آوری کردیم.

حتی برای تهیه قسمتی از این پک، همکارانم مدت‌ها در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان اقامت داشتند و شغل‌هایی مثل کشتی‌رانی، توربافی، ماهیگیری و... را نیز مورد بررسی قرار دادند.

متاسفانه مشکل اصلی نوجوانان و جوانان ما در عدم شناسایی استعدادهاست و البته مشاور خوب نیز یک زنجیره مغفول در کشور ماست. ولی قطعاً نوجوانان و جوانان با انجام این تست‌ها می‌توانند علایق و استعدادهای ذاتی خود را شناخته و سردرگم نمانند و یا سال‌ها عمر خود را در رشته و تخصصی که هیچ استعداد و علاقه‌ای به آن ندارند، تلف نکنند.

این مجموعه در ۵ بخش بوده یعنی از 5 نوع تست تشکیل شده است که علاوه بر بنده، سه متخصص دیگر نیز در تهیه آن دخیل هستند و همچنین تست روی ۸۷ نفر انجام گرفته و برای اولین بار در دنیاست که وزارت آموزش و پرورش یکی از مشتری‌های این مجموعه برای تعیین استعداد دانش‌آموزان است.

فارس: از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید و به سؤالاتمان پاسخ دادید، سپاسگزاریم.

من نیز از شما و خبرگزاری فارس که به‌عنوان یک رسانه به دنبال کشف و معرفی استعدادها و ظرفیت‌های دیده نشده است، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول