اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در 18 شهریور/ از افتتاحیه اولین جشنواره «علمدار» تا ساماندهی املاک آموزشی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: مکتب شهید سلیمانی را با برگزاری جشنواره «علمدار» به دل خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌بریم.

آموزش و پرورش در 18 شهریور/ از افتتاحیه اولین جشنواره «علمدار» تا ساماندهی املاک آموزشی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تصمیم گرفتیم از این به بعد در ابتدا و انتهای هر روز، اخبار حوزه آموزش و پرورش را در قالب یک بسته خبری تقدیم کنیم. 

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه اولین جشنواره فرهنگی هنری علمدار، یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: خدا را شاکریم توانستیم در آستانه هفته دفاع مقدس لحظاتی را با شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی باشیم. امیدوارم با برگزاری این جشنواره بتوانیم حداقل کار را مقابل شهدا انجام دهیم.

وی افزود: آموزش و پرورش از اولین روزهای شهادت سردار سلیمانی بعد از فرمایشات مقام ‌معظم رهبری که از شهادت ایشان و حضور باشکوه مردم به یوم الله یاد کردند، کارهای خوبی انجام داد و سیاست‌های توسعه و ترویج فرهنگ سردار را به استان‌ها ابلاغ کرد؛ در این راستا پویش‌ها، دلنوشته‌ها، خاطرات و تولید محتواهای مختلفی ارائه شد. از سال گذشته یکی از سیاست‌های مهم ما در حوزه تحقق سند تحول بنیادین، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود که یادواره لاله‌های روشن را با ۴۰ هزار یادواره در ۴۰ هزار مدرسه با ۴۰ هزار شهید شاخص برگزار کردیم؛ توسعه و گسترش اردوهای راهیان نور با کمک قرارگاه راهیان نور از جمله دستاوردهای آموزش و پرورش در این حوزه بود همچنین برنامه ریزی برای اردوهای یک روزه شمیم نور از جمله برنامه‌های ما است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال تجلیل از تمام رزمندگان و ایثارگران آموزش و پرورش در دستور کار است و دستورالعمل آن در آینده ابلاغ می‌شود، گفت: جشنواره علمدار نیز مهم‌ترین اقدام آموزش و پرورش بود که با همت همکاران در کرمان برگزار می‌شود با برگزاری این جشنواره می‌توانیم مکتب شهید سلیمانی را به دل خانواده‌ها و دانش‌ آموزان ببریم و گام‌های موثری در ایجاد پیوند عمیق دانش‌آموزان با همه شهدا برقرار کنیم.

وی گفت: یکی از بهترین الگوهای تربیتی زنده جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از اسناد، رفتارها، مکاتبات و دست نوشته‌هاست که می‌تواند این مکتب را بسط و نشر دهد. شهید سلیمانی یک انسان موفق در عرصه مبارزه با اسکتبار و پرچم دار آزادی بود مجاهدی به معنای واقعی یک مجاهد همه جانبه.

کاظمی عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم با برگزاری این جشنواره و با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی هنری، جلوه‌ای ناب از سیره شهید سلیمانی و مکتب او را ترسیم و به جامعه عرضه کنیم. از تمام معاونان پرورشی، مدیران فرهنگی و هنری، معلمان و مربیان انتظار دارم پیام این جشنواره را به دانش‌آموزان منتقل و خانواده‌ها و معلمان را به این جشنواره دعوت کنند.

* بازدید معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش از روند بازگشایی مدارس در تهران

در چهارمین روز از آغاز سال تحصیلی،  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در دبستان مرحوم  دکتر حافظی در منطقه ۱۰ شهر تهران با مدیر، معلمان و کارکنان آموزشی این مدرسه دیدار کردند و در جریان روند بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی قرار گرفتند.

در این دیدار، تعدادی از معلمان نکاتی را در خصوص آموزش‌های حضوری، نیمه حضوری و مجازی بازگو و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه دادند.

* تدوین برنامه ۵ ساله ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین

علیرضا حاجیان زاده دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش در نشست تخصصی کارگروه‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر ارتباطات دو نهاد دوسویه ازلحاظ ساختاری قوام و دوامش بستگی به نگاه مسؤولین دو دستگاه دارد؛ همه اجزای ستاد آموزش‌ و پرورش و همه اجزای حوزه علمیه ارکان اصلی ستاد همکاری‌ها هستند.

 وی با اشاره به این نکته که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر همکاری‌ بین آموزش‌ و پرورش و حوزه‌های علمیه کشور همواره تأکید کردند، از راه‌اندازی هیأت‌های اندیشه‌ورز و تقویت مشارکت حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: این ستاد بعد از ۱۴سال سابقه، امروز با استفاده از تجارب موفق به تدوین برنامه ۵ساله در راستای تحقق تحولات در راستای سند تحول بنیادین شده است.

مشاور عالی وزیر آموزش‌ و پرورش، برنامه ۵ساله را نسخه اجرای سند تحول برشمرد و خاطرنشان کرد: جامعیت از دیگر ویژگی‌های برنامه ۵ساله است لذا صاحب‌نظرانی از حوزه‌های علمیه برای تعامل با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی معرفی شدند.

وی افزود: ۴۵۰۰مدرسه مجری طرح امین هستند که در آن‌یک روحانی در مدرسه حضور می‌یابد و با انس گرفتن بادانش آموز به کار تربیتی می‌پردازند؛ ۳۰هزار مبلغ را در یک سال به مدارس اعزام می‌کنیم تا توانمندی‌های دینی دانش آموزان را ارتقا دهیم؛ در کشور ۲۰۰مدرسه معارف اسلامی داریم که نسبت به درخواست ۲۵ هزار دانش‌آموز برای تحصیل در این مدارس، این آمار بسیار کم است و حداکثر می‌توانیم ۵ هزار دانش‌آموز را جذب کنیم.

دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش ‌و پرورش با اشاره به روش‌های مختلف تأمین نیروی انسانی در آموزش‌ و پرورش گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند بخشی از نیروهای خرید خدمت را تأمین کنند.

* همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، راهبردی، استراتژیک و شرط موفقیت است

  محسن حاجی میرزایی در نشست تخصصی کمیسیون‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش نیز که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: در پیوند آموزش و پرورش با حوزه علمیه باید هم علم داد و هم تزکیه کرد؛ لذا در این زمینه الگوی موثری برای کارکردن می‌خواهیم و باید به گونه باهم ترکیب شویم که عملکرد خوبی را داشته باشیم.

وی انسان‌های موحد و انسان‌های مادی‌گرا را محصول آگاهی خواند و ادامه داد: برای پیشرفت و تعالی یک جامعه نیاز است روش‌های یادگیری اصلاح شود و همه نهادهای اجتماعی محصول آگاهی‌های انسان‌های به وجود آورنده آنهاست؛ یادگیری فردی است که یادگیری جمعی را می‌سازد و یادگیری جمعی است که نهادها را می‌سازد و یادگیری نهادهاست که کارآمدی نهادها را می‌سازد و کارآمدی نهادها، کارآمدی جامعه را می‌سازد؛ لذا اگر جامعه‌ای به اهدافش رسیده نشان از جریان خوب آگاهی بخشی در آن جامعه است.

وی ادامه داد: ما یک ماموریت مشترک داریم و آن تربیت انسان‌هایی در تراز جمهوری اسلامی است؛ لذا همکاری‌ها باید ساختارمند و سازمان یافته باشد. هدف همه ما از جمله آموزش و پرورش، حوزه علمیه، صداوسیما، خانواده، مسجد و ... تربیت افراد است اما گاهی ممکن است عملکرد هریک از نهادهای موثر در تضاد عملکرد دیگری باشد یا تعارض نداشته باشد، اما مکمل و همسو با یکدیگر نیز نباشند. بنابراین ما، حوزه، خانواده و صداوسیما شرکای راهبردی در امور فرهنگی هستیم به این معنی که هریک بدون دیگری کارش ناتمام است.

وی اضافه کرد: بدون همکاری با حوزه علمیه، صداوسیما و خانواده مأموریت آموزش و پرورش به خوبی انجام نمی‌شود اینکه چگونه می‌توان الگویی را در خصوص همکاری‌ها ایجاد کرد، باید محصولش تربیت انسانی در تراز قرآن باشد که برای سعادت آخرت و توسعه کشورش تلاش کند؛ در حوزه تربیتی باید عمیق‌تر بیندیشیم بنابراین باید دید حوزه علمیه در تولید محتوا و تربیت نیروی انسانی چه کاری می‌تواند انجام دهد. در پنج حوزه قصد تحول داریم لذا باید در این پنج مورد با خانواده و با حوزه علمیه به توافق ذهنی و علمی برسیم.

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: اولین حوزه تحولی، تحول در محتواست؛ چه چیز را باید به افراد آموزش دهیم سندتحول بنیادین چارچوب‌هایی را تعیین کرده است؛ دوم معلم است، تحقق بیش از 50 درصد از اهداف سند تحول به معلم بستگی دارد حوزه باید ببیند چه کاری در این زمینه می‌تواند انجام دهد و باید در این زمینه به وحدت نظر برسیم.

وی افزود: آثار حرکت ما باید در رفتار دانش آموز مشخص شود و مدرسه ما باید یک مدرسه متمایز باشد به طوری که مشهود باشد این نهادها باهم هماهنگ هستند. نظام ارزشیابی نیز بسیار مهم است. باید بررسی کنیم که ما چه قدر به اهدافمان در ستاد همکاری‌ها نزدیک شدیم، منظور تولید محتوا و کتاب، برگزاری مراسم، همایش‌های متعدد و ... نیست، بلکه اتفاق واقعی که در درون مدرسه و در ذهن دانش آموز می‌افتد مهم است باید دید الان که همکاری می‌کنیم شرایط چگونه است و اگر همکاری نمی‌شد شرایط چگونه می‌بود.

حاجی میرزایی گفت: همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، راهبردی، استراتژیک و شرط موفقیت است؛ لذا بدون این همکاری‌ها کار پیش نخواهد نرفت اما همکاری‌ها باید به اثر بخشی اقدامات معطوف شود و کارهای انجام شده باید هرساله مورد سنجش قرار گیرد تا میزان پیشرفت مشخص شود؛ اگر بخواهیم ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش فعال باشد باید ارزش‌مندی فعالیت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و عملکردش قابل اندازه گیری بوده و پیشرفت آن مشهود باشد.

وی تصریح کرد: عمیقا اعتقاد دارم در تمام هستی هیچ کاری ارزش کار فرهنگی را ندارد و اگر نمی‌توانیم ارزش کار فرهنگی را نشان دهیم پس این ضعف ما خواهد بود؛ حضرت امام خمینی(ره) در دنیای طاغوت زده، نفس حقی را گفت تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد لذا کدام کار عمرانی و فیزیکی می‌تواند تاثیری به این میزان در جهان داشته باشد و تحول را در یک جامعه‌ای به نمایش بگذارد؛ گاهی رفتار یک فرد، جامعه را متحول می‌کند؛ بنابراین کار درست باقی و پایدار است و نتایجش حفاظت می‌کند. معمولا کارهای سطحی کیفیت کارهای زیربنایی را ندارد، لذا اگر می‌خواهیم کارها اثر بیشتری داشته باشند کمی از ظواهر آن بکاهیم و به غنای آن بیفزاییم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدوارم از برکت همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش همه ملت ایران بهره مند شوند، لذا در این راستا آموزش و پرورش همگام با حوزویان خواهد بود چنانکه حوزه نیز نشان داده است اهداف و انگیزه‌های مشترکی با ما دارد و دراین زمینه باید به راه حل‌های مشترک هم برسیم.

* تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه  به استان ها ابلاغ شد

تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه به استان ها ابلاغ شد. لذا تمام حوزه‌های صف و ستادی  باید متناسب با ماموریت‌های تکلیف محور و توسعه گرای مندرج در تفاهم نامه، ضمن احصای تعهدات، برنامه‌ریزی مدونی را برای تحقق موفقیت آمیز تفاهم نامه ارائه دهند.

در این ابلاغیه با هدف هم‌افزایی بیشتر، مسؤولیت هر یک از حوزه‌های ستادی در تفاهم نامه همکاری بین دو دستگاه تعیین و به تفکیک برای هماهنگی بیشتر به استان‌ها ابلاغ و از حوزه‌های مختلف خواسته شده ضمن برنامه‌ریزی و تسلط بر گزاره‌های تعهد آفرین و همچنین آسیب شناسی از چرخه همکاری، گزارشی از پیشرفت اجرای تفاهم نامه به دو معاونت حقوقی و امور مجلس و پرورشی و فرهنگی ارسال کنند.

ظرفیت آفرینی برای آموزش و پرورش، در راستای تحقق بازآفرینی و بهسازی املاک بار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، تعیین تکلیف اسناد پیچیده، برون رفت از بازدارنده‌ها از بهره‌مندی از املاک، تقویت و توسعه فضاهای آموزشی، تقویت فرایض دینی، رویکرد فناورانه و دوجانبه همکاری و موضوعات مرتبط با ساز و کارهای سازمانی مدون، انتظاری است که از استان‌ها در خصوص تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش با سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد.

متن تفاهم‌نامه را می‌توانید دانلود کنید:  تفاهم نامه  آموزش و پرورش با سازمان اوقاف و امور خیریه تفاهم نامه آموزش و پرورش با سازمان اوقاف و امور خیریه  

* جدول برنامه درسی برنامه تلویزیونی ایران در روز چهارشنبه  ١٩ شهریور 

شبکه ‌آموزش:

فنی و حرفه ای و کاردانش :

ساعت ٨  تا ٨:٣  آشنایی با مکاتب نقاشی پایه ١٢ رشته نقاشی و هنر  
ساعت ٨:٣٠ تا ٩  نرم افزار افترافکت پایه١٢ رشته رایانه  
ساعت ٩ تا ٩:٣٠ عکاسی دیجیتال پایه ١٠ رشته عکاسی  
ساعت ٢٠:۵٠ تا٢١:١۵مدیریت تولید 
ساعت ٢١:١۵ تا٢١:۵٠ دانش فنی 

ابتدایی:

ساعت ١٠:۴۵ تا ١١:١٠ بازی و ریاضی پایه اول
ساعت ١١:١٠ تا١١:٣۵ فارسی و‌نگارش پایه دوم  
ساعت ١١:٣۵ تا١٢ فارسی ونگارش پایه سوم 
ساعت ١٢ تا ١٢:٢۵ بازی و ریاضی پایه چهارم 
ساعت ١٢:٢۵ تا ١٢:۵٠بازی و ریاضی   پایه پنجم 
ساعت ١٣:١۵ تا ١٣:۴۵بازی و ریاضی  پایه ششم 

متوسطه اول:

ساعت ١۴:٣٠  تا١۵:٠٠ ادبیات فارسی پایه هفتم ( زنگ آفرینش ) 
ساعت ١۵:٠٠ تا١۵:٣٠ ادبیات فارسی پایه هشتم (  پیش از اینها ) 
ساعت ١۵:٣٠ تا ١۶ ادبیات فارسی پایه نهم (آفرینش همه تنبیه خداوند دل است)

دوره آموزش مجازی متوسطه:

ساعت ١۶ تا ١۶:٣٠ دوره آموزش مجازی توسعه مهارتهای حرفه ای دبیران 
موضوع : اسنگیت ٢( فیلمبرداری و تصویربرداری از صفحه نمایش)

متوسطه دوم :

 ساعت ١۶:٣٠ تا١٧شیمی٢  پایه یازدهم  رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی 
 ساعت ١٧ تا ١٧:٣٠فیزیک ٢ پایه یازدهم رشته علوم تجربی 
 ساعت ١٧:٣٠ تا١٨ شیمی١  پایه دهم  رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی  
ساعت٢٠  تا٢٠:٢۵  درس فیزیک٣ پایه دوازدهم  رشته علوم تجربی
ساعت٢٠:٢۵ تا٢٠:۵٠  درس شیمی٣ پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی

* ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی

با توجه به جلب مشارکت نهادهای سهیم و مؤثر و استفاده‌ حداکثری از ظرفیت‌های قانونی در تحقق اهداف موردنظر و اجرای مقررات قانونی، از سوی وزارت آموزش‌وپرورش آیین‌نامه‌ اجرایی سامان‌دهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی به ادارات کل استان ابلاغ ‌شد.

بر اساس این دستورالعمل، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تدوین دستورالعمل‌های موردنیاز در حدود مفاد قانون و آیین‌نامه - ارزیابی و نظارت بر عملکرد کمیته‌های استانی، اخذ گزارش و جمع‌بندی عملکرد آن‌ها و ارائه بازخورد مناسب - بررسی و اتخاذ تصمیم برای سامان‌دهی و بهینه‌سازی کاربردی و یا تبدیل به احسن نمودن املاک حوزه ستادی و تهیه گزارش عملکرد در مقاطع زمانی شش‌ماهه جهت انعکاس به سازمان برنامه‌وبودجه کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی، در حیطه وظایف و اختیارات کارگروه مرکزی عنوان‌شده است.

همچنین در این دستورالعمل، ترکیب و اعضای کارگروه استانی شامل مدیرکل آموزش‌وپرورش استان (رئیس)، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یا معاون ذی‌ربط ایشان، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع (دبیر)، معاون پرورشی و فرهنگی، رئیس اداره حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان، رئیس اداره بودجه و مدیریت منابع، ذی‌حساب اداره کل استان، رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و رئیس واحد حراست است.

این دستورالعمل را می‌توانید دانلود کنید:  دستورالعمل ساماندهی فضاهای آموزشی دستورالعمل ساماندهی فضاهای آموزشی  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول