اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

مردی که ۳ ساله دخل ‌و ‌خرج مملکت را جفت و جور کرد

20 محرم سال 1268 هجری قمری ناصرالدین قاجار امضایی کرد که لکه ننگی شد برای سلطنت 50 ساله‌اش؛ حکم عزل امیرکبیر به حکم قتلش منتهی شد. تاریخ می‌گوید شاه قاجار خودش هم پشیمان بود و بعدها هر گاه یاد امیرکبیر می‌افتاد، غمگین می‌شد.

مردی که ۳ ساله دخل ‌و ‌خرج مملکت را جفت و جور کرد

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: قضاوت تاریخ چیست؟ تاریخ قرابت عجیبی دارد با مردم؛ مردم امیرکبیر را دوست دارند، تاریخ هم. امیرکبیر در میانه حکومت قاجار نگینی بوده گران‌بها بر انگشتری کم‌ارزش انگار. در گذر زمان درباره‌اش زیاد گفته‌اند و زیاد از او یاد کرده‌اند و زیاد او را مثال آورده‌اند و از وی نقل قول کرده‌اند و حتی زیاد فیلم و سریال درباره‌اش ساخته‌اند. ولی وقتی بود جز تهمت و بدگویی درباره‌اش نبود و وقتی رفت تازه همه دانستند که چه امیری بود که ایران را دوست داشت و ایران هم او را.

شاه قاجار جایی نوشته است:«اگر اولِ دولت تجربه حالا را داشتیم، هرگز میرزا تقی خان امیرنظام عزل نمی‌شد؛ بلکه الی حال زنده بود و خدمت می‌کرد.»

نظر خود امیرکبیر درباره عاقبتش چه بود؟ امیری که در مقابل شاهزادگان قجر طرف مردم را می‌گرفت، لابد پیه این دردسرها را هم به تن مالیده بود. به ویژه آنکه وی بهتر از هر کسی قواعد بازی خونبار قدرت در دربار قجر را می‌دانست و با این حال طرف مردم را گرفته بود و نگاهی هم به تاریخ داشته لابد. هر چه بود عاقبت امیرکبیر، عاقبت‌به‌خیر شد.

نقاشی «محمد ابراهیم نقاش‌باشی» از امیرکبیر. در سال‌های اخیر عکس‌های مختلفی به امیرکبیر منسوب شده که در صحت آنها تردیدهای جدی وجود دارد 

مهلت خدمت کوتاه بود

تاریخ که معلوم است درباره میرزا محمد تقی خان فراهانی چه قضاوتی کرده، ولی نگاه امیرکبیر به تاریخ چگونه بود؟ وقتی دارالفنون را می‌ساخت که اولین دانشگاه مدرن ایران باشد و مهندس و پزشک و دانشمند تربیت کند، وقتی سیاست داخلی و خارجی را با تکیه بر استقلال ایران بنا نهاد و به کشوری باج و امتیاز نداد، وقتی سفارتخانه و کنسولگری دائمی در کشورهای مهم آن روزگار راه‌اندازی کرد تا پرچم ایران در آن ممالک برافراشته باشد، وقتی «چنان نظم و نسقی داد که هیچ قادر مطلقی بر بیچاره فقیری نمی‌توانست تعدی کند»، وقتی طرحی نو برای اقتصاد ایران درانداخت و برای استخراج معادن و تاسیس کارخانه‌ها صنعتگر تربیت کرد، وقتی امور مالیه را نظم بخشید و دخل و خرج مملکت را جور کرد، وقتی پل و سد ساخت، وقتی کشاورزی را رونق داد، وقتی کارخانه‌های بلورسازی و ماهوت بافی و چلواربافی تاسیس کرد، وقتی رسم اوباشگری را برانداخت و امنیت را تامین کرد، وقتی واردات کالای فرنگی از انگلیس و روسیه را کاهش داد و بر صادرات افزود، وقتی بازار و بازارچه ساخت، وقتی بیمارستان تاسیس کرد و پزشک به سراسر ایران فرستاد، وقتی گدایان را جمع‌آوری کرد، وقتی هرزگی و میگساری را منع کرد، وقتی رشوه را با هر عنوان و به هر مناسبتی ممنوع کرد، وقتی مهمات‌سازی و توپ‌ریزی و باروت‌سازی را رونق داد تا سلاح و ابزار جنگی را ایرانی‌ها خود بسازند و وابسته نباشند و وقتی ارتش را بازسازی کرد و به سربازان الزام کرد که لباس ایرانی بپوشند، لابد نگاهی عمیق‌تر و ژرف‌تر به تاریخ داشته است.

یادمان نرفته که القاب و عناوین تشریفاتی و مناصب بی‌شغل فلان‌الدوله‌ها و فلان‌السلطنه‌ها را باطل کرد؛ ولی این آخرین کاری بود که کرد! کارهای مهم‌تری کرده بود برای ایران. و هر چه کرد در ۳ سال کرد که در دربار قاجار مهلت برای خدمت، کوتاه بود و یک روز هم یک روز بود.

در حمام فین کاشان به «علی خان فراش» هم که حکم را آورده بود تا «میرزا تقی خان فراهانی را راحت نماید» و به باقی ماموران و به آن کسی که رگ‌ها را گشود هم نگاه نکرد لابد، به تاریخ نگاه کرد.

آخرسر پیکرش به همت همسر باوفایش که خواهر ناصرالدین شاه قاجار بود به کربلا رسید و در بارگاه باشکوه سیدالشهدا (ع) آرام گرفت.

دارالفنون، مهم‌ترین یادگار امیرکبیر برای آینده ایران در حالی افتتاح شد که امیرکبیر در کاشان در تبعید بود 

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۹ شهریور مصادف با ۹ سپتامبر میلادی و ۲۰ محرم هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز «لئون تولستوی» نویسنده روس در سال ۱۸۲۸ میلادی
ـ درگذشت «آلفرد وینی» شاعر و نویسنده فرانسوی در سال ۱۸۶۳ میلادی
ـ روز ملی و استقلال کره شمالی در سال ۱۹۴۸ میلادی
ـ درگذشت «استفان مالارمه» ادیب معروف فرانسوی در سال ۱۸۹۸ میلادی
ـ روز ملی و استقلال تاجیکستان از شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی
ـ وفات آیت‌الله «سید محمود طالقانی» روحانی مبارز در سال ۱۳۵۸ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول