اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

بیشتر 400 نشانه غیرحتمی ظهور مُحقّق شده است

استاد حوزه علمیه قم از حدود 400 علامت غیرحتمی برای ظهور امام زمان (عج) در روایات خبر داد که البته اکثر قریب به اتفاق آنان مُحقّق شده است.

بیشتر 400 نشانه غیرحتمی ظهور مُحقّق شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر قائمی در آخرین جلسه مراسم عزاداری عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در دهه دوم محرم الحرام در مسجد امیرالمؤمنین (ع) قم با بیان این که ظهور حضرت بقیت الله الاعظم (عج) در متون دینی دارای نشانه های غیرحتمی و حتمی است اظهار کرد: بسیاری از این نشانه ها در کتاب ارزشمند «مُنتَهی الآمال» مرحوم  مُحدِّث قمی معروف به شیخ عباس قمی مورد اشاره قرار گرفته که البته حدود 400 علامت غیرحتمی برای ظهور تقریبا اتفاق افتاده و تنها 5 نشانه حتمی باقی مانده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس روایات، زمان وقوع این 5 نشانه حتمی در کمتر از یکسال است که «خروج و قیام یَمانی از یمن» به عنوان یک قیام به حق و «خروج سُفیانی از شام» به عنوان یک قیام باطل که فقط 6 ماه به طول می انجامد از جمله این نشانه های حتمی است.

نویسنده کتاب «اصول اعتقادات در 40 درس» با اشاره به این که در زبان این روایات به محدوده سوریه، لبنان، فلسطین و اُردن امروزی شام گفته می شود تصریح کرد: «صیحه آسمانی» یکی دیگر از نشانه های حتمی ظهور است که طبق روایات در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضانِ سال ظهور و توسط حضرت جبرئیل با ندای «الحقُّ مع علیّ و شیعته» سر داده می شود و همه این صیحه را می شنوند.
وی اضافه کرد: چهارمین نشانه حتمی ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج) «خَسفِ بَیداء» نام دارد که نام منطقه ای در ابتدای جاده مدینه به مکّه است که لشکر سفیانی در آن جا به زمین فرو رفته و نابود می شوند.

مُدرّس اخلاق و علوم تربیتی در حوزه علمیه قم در عین حال آخرین نشانه حتمی ظهور را «قتل نفس زکیّه» خواند و گفت: نقل است که این نفس زکیّه، نماینده امام زمان (عج) است که در کنار کعبه به شهادت می رسد و در بیان برخی روایات از وی به عنوان همان «سید خُراسانی» یا «سید حَسَنی» یاد می شود.

 

313 نفر، فرماندهان برگزیده سپاه امام زمان (عج)

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی این شبهه را مطرح می کنند که آیا واقعا در بین عُلما و بزرگان امروزی 313 نفر آدم خوب وجود ندارد که قیام حضرت مهدی (عج) اتفاق بیفتد که در این باره باید چنین پاسخ گفت که این 313 نفر در تعبیر روایات، فرماندهان برگزیده سپاه حضرت اند که باید در یک چشم به هم زدن خود را به ایشان برسانند، پس قاعدتا این افراد انسان های معمولی و یاوران عادی حضرت نیستند که بخواهیم این شبهه را مطرح کنیم. 

حجت الاسلام قائمی همچنین عنوان کرد: یکی از توصیه های دینی به ما این است که 40 صبح موفق به خواندن دعای عهد شویم، عملی که فواید و نتایج مهمی دارد و یکی از این فواید آن است که این فرد حتی در صورت مرگ هم می تواند برگردد و جزو یاوران حضرت حجت (عج) باشد.

 

مؤمنان در زمان غیبت امام زمان (ع) به یکدیگر اُمید دهند

وی سپس با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در زمان غیبت و امید دادن مؤمنان به یکدیگر درباره ظهور حضرت مهدی (عج) و مأیوس نشدن در این زمینه گفت: اساس آفرینش بر شناخت و معرفت است و همین معرفت است که عبادت و بندگی را به دنبال خواهد داشت و از این رو به ما توصیه شده تا همه چیز را به عنوان آیه و نشانه ای از آیات خدا بدانیم و در آن تأمل کنیم.

قائمی ادامه داد: یکی از برترین آیات الهی، وجود مبارک حُجج الهی یا همان معصومین (ع) است، به همین دلیل است که امام زمان (عج) را  در یکی از تعابیر دعای ندبه با عنوان «یَاابنَ الآیاتِ و البَیّنات» می خوانیم و همچنین خطاب به معصومین (ع) عرضه می داریم که به دلیل وجود شماست که عالَم آفرینش پابرجا می مانَد.

وی سپس با بیان روایتی از امام صادق (ع) درباره عِلم و دانش گفت: حضرت در این روایت تمام علم مردم را در 4 چیز می بینند که این چهار مورد «خداشناسی»، «خودشناسی»، «آفرینش و شناخت هدف آن» و همچنین «نشانه های خروج از دین»  است.

انتهای پیام/78027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول