اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

قابلیت صدور نسخه الکترونیکی در ۵۰ درصد از داروخانه‌های کشور

مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان از قابلیت انجام نسخه الکترونیکی در ۵۰ درصد از داروخانه‌های کشور خبر داد.

قابلیت صدور نسخه الکترونیکی در ۵۰ درصد از داروخانه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مهرداد کمانگری صبح امروز در رزمایش سایبری سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: پنل بیمه به همراه سرویس به داروخانه‌ها ارائه شده است، بر این اساس داروخانه‌ها می‌توانند از سامانه‌های خود برای ارائه خدمات استفاده کنند.

وی با اشاره به کیفی‌سازی خدمات بیمه‌ای سلامت تصریح کرد: از سامانه تایید دارو در گذشته برای تایید داروهای گران‌قیمت استفاده می‌کردند که در حال حاضر سرویس‌های آن در نسخه الکترونیکی وجود دارد.

*تشریح عملکرد بیمه سلامت درهمه‌گیری کرونا

مدیرکل بیمه سلامت استان گلستان با بیان اینکه سرویس تایید دارو و نسخه الکترونیکی به داروخانه‌ها ارائه شده است، افزود: بر این اساس نیازی به استفاده داروخانه‌ها از پنل بیمه استفاده وجود ندارد و آنها به راحتی می‌توانند با سامانه‌های خود مبادرت به ارائه خدمات کنند.

کمانگری از اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمان همه گیری کووید – 19 خبر داد و گفت: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد، در بیمار کرونایی دوره بستری برخی 6 الی 14 روز و حتی کوتاه تر از زمان ارزیابی وسع بود، در نتیجه حمایت و صیانت مالی نصیب او نمی‌شد، از طرفی بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود پس ما باید بین شرایط خاص کشور «اپیدمی کووید-19» و قوانین و خط قرمز بیمه راهی را انتخاب می‌کردیم.

وی ادامه داد: با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه کردن زمان، ارزیابی وسع فرد مورد نظر و با کمک وزارت رفاه «رساندن آن به یک روز» شرایط خاص را انتخاب کردیم، برای این مهم راهکار قانونی هم پیدا کردیم «مواردی از این دست را مشابه مصادیق اورژانس تلقی کردیم».

کمانگری افزود: هر فردی که روی تخت بیمارستان تشخیص کرونا برای او داده می‌شد بر روی تخت بیمارستان بیمه می‌شد «با این کار خط قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد».

وی از بیمه کردن حدود 48 هزار نفر از شروع کرونا تا کنون بر اساس سیاست یاد شده در سطح کشور خبر داد و گفت: تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن وPCR، CBC، ICU و ... را می‌توان نام برد.

کمانگری از پرداخت 90 درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی در بستری و 70 درصد سرپایی هزینه‌های آزمایشگاهی «که بیشتر آنها در بخش دولتی بودند» خبر داد.

به گفته وی؛ برداشتن برخی گایدلاین‌های مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها «به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن 180 روز است، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیت‌ها را حذف کنیم.

از دیگر خدمات بیمه سلامت ایران در زمان همه‌گیری کووید – 19 به شرح ذیل است

ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل (homecare) به شورای عالی بیمه نظر به صرف هزینه بسیار پایین‌تر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان «با توجه به تجربه مواردی بسیار موفق در این زمینه بگونه‌ای که مراقبت از فرد بیمار در منزل با تمام امکانات مراقبتی از جمله مراقبت پزشک و پرستار در قالب یک بسته انجام شود».

ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ای مراقبت در منزل (homecare) بیماران نیازمند به ICU در چارچوب گایدلاین‌ها و استاندارد‌ها «از فواید این کار می‌توان به کم شدن هزینه‌های بستری، آزاد شدن تخت‌های ICU و بالا بردن ظرفیت بیمارستان‌ها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار نام برد».

تمدید دفترچه بیمه‌های که برگه سفید داشت اما اعتبار آن پایان یافته بود «در دو نوبت» تا تاریخ 31 خرداد ؛ 1399  ، راه اندازی نسخه الکترونیکی در 235 شهر کوچک با عمق 50 درصد «از سال قبل» به هدف پایلوت اجتماعی «در شهر‌های کوچک با 10 الی 15 پزشک برای پایلوت ورود کردیم این امر به دلیل مواجه و مقابله پزشکان در اهمیت تغییر رفتار است ما با این هدف در شهر‌های کوچک تغییر رفتار را تست کردیم لازم به ذکر است پایلوت فنی قبل تر در کرمان موفق عمل کرده است».

حمایت از نقاهتگاه‌ها؛ حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مرداد
اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت «با کد ملی» از ابتدای تیر ماه «با اینکار دیگر نیاز به کنترل دفترچه بیمه برای داشتن و یا نداشتن اعتبار نبود همچنین مشخص می‌شود فرد بیمه شده سازمان است و همپوشانی با سایر بیمه‌ها ندارد»

حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مرداد ماه سال جاری در بخش سرپایی «هر استانی که قادر به راه‌اندازی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی شود می‌تواند اقدام به حذف دفترچه بیمه کاغذی کند برای موفقیت در این طرح مشوق‌هایی در نحوه پرداخت برای این استان‌ها قرار داده‌ایم و اما استان‌هایی که در حال حاضر قادر به پیاده‌سازی طرح به طور کامل نیستند ملزم به نسخه نویسی الکترونیکی همزمان با نسخه نویسی کاغذی خواهند بود».

استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستان‌های کشور «به غیر از 20 بیمارستان» با استفاده از سامانه رز.

تمدید زمان پروتکل‌های مرتبط به داروهای پرونده‌ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا «در مواقع عادی پروتکل ویژه برای دریافت این دسته از داروها وجود دارد، بیمار هر 3 ماه یکبار برای بررسی بهبود بیماری و مصرف و یا عدم مصرف دارو، موثر بودن داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی باید مراجعه کند اما در دوران شیوع کرونا این ضوابط سهل‌تر گردید تا بیماران نیاز به مراجعه نداشته باشند».

اعمال پروتکل‌های بهداشتی برای کارمندان سازمان در کل کشور و استفاده از امکانات حفاظتی همچون ماسک، کنترل تب، مه پاش و ... از همان ابتدا «گزارش روزانه از وضعیت سلامت کارکنان دریافت می‌شد در نتیجه این مراقبت‌ها تعداد اندکی از پرسنل سازمان بیمه سلامت دچار بیماری کرونا شدند که با رعایت اصول مراقبتی در پیگیری های انجام شده بهبود حاصل کردند»؛ متاسفانه سه نفر از مدیران و یک نفر از کارشناسان عزیز به رحمت ایزدی پیوستند.

فعال کردن سامانه پاسخ گویی 1666 «بر اساس گزارش‌های اولیه از چین واگیری کرونا در اوایل شیوع بیماری تا 40 درصد متوجه بیمارستان ها بوده لذا مشاوره های تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بخش بیمارستانی و درمانی همچنین آگاهی و آرامش دادن به آنها و کاهش استرس بسیار نقش مهمی داشت».

اضافه کردن130 خط جدید به سامانه پاسخگوی 1666 در ابتدای شیوه بیماری کرونا در کشور و به کار گیری 30 پرستار متخصص و 10 پزشک عمومی در 3 شیفت «طی یک ماه 400 هزار تماس داشتیم به عبارتی با راه اندازی این سامانه از مراجعه بیشتر این افراد به مراکز درمانی و مواجه آنها با محیط آلوده به ویروس تا حد زیادی جلوگیری کردیم».

تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه 1666 برای راهنمایی بهتر و دقیق‌تر مردم.

نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم «در بسیاری از موارد مدیران ارشد شخصا از تلفن‌های مختلف با کارشناسان تماس گرفته تا واکنش کارشناسان را در قبال برخوردهای ناصحیح بسنجند، تقریبا در بیشتر موارد کارشناسان با سعه صدر و در کمال ادب و متانت پاسخگو بودند».

راه‌اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان بیمه سلامت

ارسال 120 میلیون پیامک‌های آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری «پس از مدتی اطلاعات مردم به روز شد و دیگر ارسال پیامک منطق نداشت».

ساخت کلیپ‌های آموزشی و ارائه آن در رسانه از جمله تلویزیون و فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان افراد «اینکه مردم اوقات فراغت خود را در دوران کرونا با توجه به سیاست "# در خانه بمانیم" چگونه مدیریت کنند».

پیشنهاد راه‌اندازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای مبحث دورا پزشکی در کشور به مقام محترم وزارت «نسخه الکترونیک تضمین اجرای تله مدیسن و تله هلس است، با راه‌اندازی این امکان در پاییز برای موضوع مشاوره و ویزیت با مشکلی مواجه نخواهیم بود».

خرید تضمینی 90 درصدی از بیمارستان‌ها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده «با وجود بالا رفتن هزینه‌ها در بخش‌های ICU، سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاه به علت بسته شدن سایر بخش‌ها در بیمارستان‌ها شاهد کاهش بار مراجعه و در پی آن کاهش درآمد 40 درصدی در اسفند ماه 1398 و 40 تا ۵۰ درصدی در فروردین 1399 بودیم «مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت».

برای جبران این موضوع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت خدمات برای سازمان خرید تضمینی 90 درصدی مشروط به ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده نظر به فعالیت1200 مرکز خدمات جامع سلامت 16 و 24ساعته انجام شده است».

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول