اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

برخورد با پروژه‌های غیرقانونی آب، مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از رئیس دستگاه قضا

مهم‌ترین مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از دستگاه قضایی برخورد قاطع با مجریان پروژه‌های غیرقانونی انتقال آب است.

برخورد با پروژه‌های غیرقانونی آب، مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از رئیس دستگاه قضا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، اجرای پروژه‌های انتقال آب از قطب تولید آب شیرین کشور چندسالی است که در دستور کار وزرات‌ نیرو قرار گرفته است. 

در این میان، مبانی علمی و مجوزهای زیست محیطی این پروژه‌های بیش از هر مسئله‌ای جای تأمل و بررسی دارد. 

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین مزیت چهارمحال و بختیاری منابع آب است اما بزرگترین چالش آن نیز پروژه‌های انتقال آب است، گفت: ما بالاترین شاخص بیکاری را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌ایم و در فقر و فلاکت حرف نخست کشور را می‌زنیم.

وی افزود: اجرای دو پروژه انتقال آب بهشت‌آباد و گلاب سبب خشکی چهارمحال و بختیاری می‌شود، استانی که خود روزی تولیدکننده آب بود حال باید حتی برای آب شرب نیازمند استان‌های دیگر باشد.

90 درصد از دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه یا بحرانی است!

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری با بیان اینکه نیمی از مردم استان مشکل آب شرب دارند و بیش از 90 درصد از دشت‌های ما ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی است، عنوان کرد: پروژه‌های انتقال آب دارای مشکل است چون حقوق مردم چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا باید با بی‌عدالتی‌ و تبعیض در حوزه آب برخورد کند، گفت: مبارزه با حجم بالای قانون گریزی و قانون‌شکنی در حوزه آب مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از رئیس قوه قضائیه است.

وی با تأکید بر اینکه در هر پروژه انتقال آب باید حق آبه شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست نقطه مبدأ لحاظ شود و اگر آبی اضافه بود انتقال یاید، اضافه کرد: پروژه انتقال آب گلاب با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور کاملا غیرقانونی و فاقد مجوز است. 

جعفری با بیان اینکه این پروژه ظلم بزرگی در حق مردم چهارمحال و بختیاری و باعث کویر شدن روستاهای اطراف زاینده‌رود و دو شهرستان سامان و بن خواهد شد، افزود:  همچنین پروژه بهشت‌آباد دارای مشکلات عدیده‌ و فاقد مجوزات لازم است.

وی ادامه داد: پروژه بهشت‌آباد شهرستان‌های اردل، کیار، شهرکرد و بروجن را به کویر تبدیل خواهد کرد و هیچ توجیه علمی و منطقی پشت آن وجود ندارد و اساسا تبعیض‌گونه است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در پروژه انتقال آب بهشت‌آباد حق آبه‌های مردم استان چهارمحال و بختیاری لحاظ شود اصلا آبی برای انتقال وجود ندارد و اگر هم در هر جای کشور آب مازادی وجود داشته باشد صرفا باید برای مصرف شرب انتقال یابد.

وی ادامه داد: صنعت و کشاورزی فلات مرکزی نمی‌تواند توجیه منطقی برای انتقال آب از حوزه بهشت‌آباد باشد.

جعفری با بیان اینکه بزرگترین مطالبه مردم چهارمحال و بختیاری از دستگاه قضا مبارزه با حجم گسترده قانون‌گریزی و قانون‌شکنی در پروژه‌های انتقال آب گلاب، بهشت‌آباد و تونل سوم کوهرنگ است که مطالبات چندین ساله مردم در آن پرداخت نشده است، گفت: پروژه انتقال آب بن به بروجن که مصوب دو دولت است با کارشکنی عده‌ای نیمه کاره رها شده است و این نشان‌دهنده این است که کسانی در پروژه‌های آب استان غیرقانونی دخالت می‌کنند.

مردم استان از قوه قضائیه استدعا دارند به این موضوعات ورود کند و با سیاست‌هایی که استان ما را به کویر تبدیل می‌کند برخورد کند

وی افزود: مردم استان از قوه قضائیه استدعا دارند به این موضوعات ورود کند و با سیاست‌هایی که استان ما را به کویر تبدیل می‌کند برخورد کند.

باید گفت، آن چه مسلم است کمبود آب در حوزه بهشت‌آباد برای شرب، صنعت و کشاورزی چهارمحال و بختیاری است و این درحالی است که  آب صنعت و شرب نیمی از مردم استان از این حوزه تأمین می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مشکلات کمبود کمی و کیفی آب شرب در سفیددشت، فرخشهر، شهرکرد و بروجن جدی است.

حق آبه مردم استان باید در پروژه‌های انتقال آب لحاظ شود/ گفت‌وگوهای پشت‌پرده باید تعطیل شود

رئیس شورای شهر فرخ‌شهر با بیان اینکه پروژه انتقال آب بهشت‌آباد سبب زه‌کشی آب‌های زیرزمینی شده و آسیب فراوانی به محیط‌زیست وارد می‌کند، گفت: حق آبه مردم استان باید در پروژه‌های انتقال آب لحاظ شود.

وی افزود: مشکلات پروژه‌های انتقال آب استان باید از طریق گفت‌وگو بین طرفین حل شود اما نه گفت‌وگویی که در پس پرده باشد بلکه باید برای مردم شفاف باشد.

الگوی‌های نامناسب کشت باید کنار گذاشته شوند/ صنایع آب‌بر گسترش نیابد

محمدرضا سمیع با اشاره به  الگوهای نامناسب کشت در  برخی از مناطق مانند کشت برنج، کاشت چمن، اضافه کرد: صنایع آب‌بر مانند ذوب‌آهن و فولاد نباید گسترش پیدا کند تا نیازی به انتقال پروژه‌های آب نباشد.

منابع آبی چهارمحال و بختیاری به کمترین حد خود رسیده است

رئیس شورای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آن‌چه در استان ما مسلم است این است که منابع آب خود مدیریت نداریم و به جای حفظ و صیانت از آن اجازه اجرای طرح‌های انتقال آب را داده‌ایم، گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر منابع آبی چهارمحال و بختیاری به کمترین حد خود رسیده است.

وی با اشاره با اینکه وقتی ما مشکل آب شرب داریم انتقال آب برای کشت برنج، ذوب آهن و فولاد چه توجیهی دارد، افزود: سیاست‌های حاکمیتی کشور دستخوش لابی‌های سیاسی است.

رئیسی اضافه کرد: هیچ منطق علمی و تخصصی پشت طرح‌های انتقال آب وجود ندارد و رویکردهای سیاسی بر این پروژه‌ها حاکم است.

رئیس شورای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حرف ما قانونی است و ما مخالف انتقال آب نیستیم، ادامه داد: اما باید حقوق مردم استان‌ چهارمحال و بختیاری رعایت شود.

وی توضیح داد: همه این‌ها درحالی است که پروژه انتقال آب بن به بروجن که آب شرب نیمی از مردم استان را تأمین می‌کند به دلیل برخی کارشکنی‌ها معطل مانده است.

رئیسی با بیان اینکه رئیس قوه‌قضائیه باید از مجاری قانونی حقوق حقه مردم چهارمحال و بختیاری را پیگیری کند، درخواست کرد: رئیس قوه قضائیه باید با مشی عدالت‌خواهی به پروژه‌های انتقال آب استان ما ورود کند.

درحال حاضر پروژه‌های انتقال آب گلاب و بهشت‌آباد به شکل کاملا غیرقانونی در حال انجام است و این در حالی است مردم چهارمحال و بختیاری خود مشکل آب شرب دارند و ده‌ها روستای استان با تانکر آب‌رسانی می‌شود و کیفت آب شرب در بسیاری از شهرها از مرز هشدار گذشته است.

چشم امید مردم چهارمحال و بختیاری به سفر رئیس دستگاه قضا

سفر رئیس قوه قضائیه به چهارمحال و بختیاری می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای مسؤولان باشد تا از این طریق مشکلات مردم استان را به گوش رئیس دستگاه قضا برسانند که بلکه مشی عدالت‌خواهی ایشان به  داد مردم مظلوم و بی‌پناه چهارمحال و بختیاری برسد و این سفر فرصت مناسبی برای مطالبه‌گری مسؤولان است.

انتهای پیام/68024/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول