اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس من| تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت غیرقانونی است/ دولت پرداخت حقوق کامل به بازنشستگان را تضمین کند

سخنگوی پویش بازنشستگان نفت گفت: تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت غیرقانونی است. در این راستا احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی نفت تحت تاثیر تصمیمات غیرکارشناسی وجود دارد. دولت پرداخت حقوق کامل به بازنشستگان را تضمین کند

فارس من| تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت غیرقانونی است/ دولت پرداخت حقوق کامل به بازنشستگان را تضمین کند

عبدالصاحب غالبی سخنگوی کمپین (پویش) بازنشستگان نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به بی‌توجهی نسبت به مطالبات بازنشستگان و تجمع بازنشستگان مقابل ساختمان وزارت نفت گفت: مطالبات بازنشستگان صنعت نفت به طرق مختلف در چندین سال گذشته پیگیری شده است. موضوع اصلی این است که رفاهیات ما به مرور در حال کاهش است و این موضوع باعث شده نارضایتی سراسری در بین بازنشستگان ایجاد شود. کانون‌های بازنشستگی نیز در حوزه صنعت و نفت فعال نیستند زیرا وابستگی‌های مالی که این کانون‌ها به صندوق‌های بازنشستگی نفت دارند باعث شده است به صورت مستقل و مستمر مطالبات بازنشستگان را پیگیری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر کانون‌های بازنشستگی نفت به عنوان نهاد صنفی بازنشستگان هیچ جایگاه قانونی برای اعمال اراده، ارائه پیشنهاد و نظارت بر عملکرد صندوق بازنشستگی نفت ندارند. طبق اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت، کانون‌ها نهادهایی صوری و ظاهری هستند و در واقع بیشتر به عاملی بازدارنده برای جلوگیری از پیگیری مطالبات بازنشستگان تبدیل شده‌اند.

*27 هزار نفر از بازنشستگان نفت نصف حقوق ماهیانه خود را دریافت می‌کنند

غالبی گفت: اعتراض ما نسبت به کاهش مستمری و رفاهیات بازنشستگان و عدم اولویت فرزندان بازنشستگان در آزمون‌های استخدامی وزارت نفت و همچنین اجرای ناقص کد 23 و تأثیر آن بر حقوق بازنشستگان است. در گذشته حدود 27 هزار نفر از بازنشستگان ذیل کد 23 و در سن‌هایی کمتر از 30 سال بازنشسته شدند و حقوقشان با در نظر گرفتن 15 الی 20 روز کار پرداخت می‌شد. اکنون نیز که این بازنشستگان به حدود 60 سالگی رسیدند باز هم حقوقشان با در نظر گرفتن 15 روز کار پرداخت می‌شود که این موضوع عادلانه نیست و وزارت نفت باید تعهد پرداخت حقوق کامل به این کارکنان را برعهده بگیرد.

سخنگوی کمپین بازنشستگان نفت گفت: صندوق‌های بازنشستگی نفت در زمان دکتر مصدق برای پرداخت حقوق به کارکنان صنعت نفت بعد از بازنشستگی ایجاد شدند. در این راستا 6 درصد از حقوق توسط کارکنان و 19 درصد حقوق توسط کارفرما به صندوق بازنشستگی نفت واریز می‌شد تا در سال‌های پس از بازنشستگی، مستمری بازنشستگان از این محل پرداخت شود.

وی اظهار داشت: بدین ترتیب صندوق‌های بازنشستگی تعهداتی را در قبال بازنشستگان برعهده دارند برای مثال بهداشت و درمان بازنشستگان و خانواده‌های آنها تا بیست و پنج سال باید به صورت رایگان تأمین شود و پرداخت هزینه سرانه بهداشت در زمان اشغال نیز برعهده این صندوق‌هاست.

*تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت غیرقانونی است

غالبی گفت: تا قبل از آذرماه سال 98 و تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت همه اعضای هیأت امنای صندوق، نفتی بودند یعنی وزیر نفت در رأس هیئت امنای صندوق و هیئت مدیره شرکت‌های چهارگانه وزارت نفت نیز به عنوان اعضای عادی هیأت امنا حضور داشتند. اما آذرماه 98 اساسنامه هفتاد ساله صندوق باطل شد و براساس یک قانون مبهم هیأت امنای صندوق از طریق هیأت دولت انتخاب شود.

سخنگوی کمپین بازنشستگان نفت گفت: تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت یک اقدام غیرقانونی است زیرا صاحبان صندوق ما بازنشستگان نفت هستیم یعنی بودجه این صندوق از محل کسورات قانونی ما جمع شده است. چگونه ممکن است بدون مشارکت و نظارت و اخذ نظر از ما سه وزیر از دولت اختیار مطلق بر منابع صندوق پیدا کنند و بر این اساس امکان دارد استفاده‌هایی از این صندوق شود که مورد رضایت ما نیست.

وی تاکید کرد: براساس فتوای امام خمینی صاحبان صندوق های بازنشستگی خود بازنشستگان هستند و دولت نمی‌تواند بدون اجازه ما از منابع این صندوق به نهادها و ارگان‌های مختلف وام بدهد. در حال حاضر هیأت امنای صندوق بازنشستگی نفت از طریق دولت بر منابع صندوق مسلط شدند و حتی می‌توانند این صندوق را به تأمین اجتماعی واگذار کنند.

*احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی نفت/ دولت پرداخت حقوق کامل به بازنشستگان را تضمین کند

غالبی گفت: طبق اختیاراتی که به دولت داده شده است آنها حتی می‌توانند وارد معاملاتی شوند که منجر به زیان‌دهی صندوق شده و صندوق بازنشستگی نفت را شبیه صندوق فولاد به ورشکستگی بکشانند. نکته جالب توجه اینکه دولت علی‌رغم دخالت در صندوق بازنشستگی نفت هیچ تعهدی در عملکرد این صندوق ندارد یعنی تضمینی نیست اگر با تصمیمات دولتی صندوق بازنشستگی نفت به ضرر و زیان برسد حقوق بازنشستگان نفت همچنان کامل پرداخت شود.

سخنگوی کمپین بازنشستگان نفت افزود: همچنین دولت اصلا پولی در صندوق بازنشستگی نفت ندارد که به بهانه این موضوع بر عملکرد صندوق نظارت کند و بر امور مربوط به صندوق بازنشستگی نفت دخالت کند.  این اقدام دولت خلاف شرع است. اگر دولت همانند صندوق تأمین اجتماعی به صندوق ما نیز کمک مالی می‌کرد حداقل توجیهی برای این کار وجود داشت اما تاکنون دولت یک ریال به ما کمک مالی نکرده است پس نمی‌تواند خارج از تصمیمات و اراده و رضایت بازنشستگان نفت از این منابع این صندوق در حوزه‌های دیگر استفاده کند.

وی گفت: برای پیگیری مطالبات بازنشستگان ما تجمعی را مقابل ساختمان وزارت نفت برگزار کردیم. این تجمع که روز دوشنبه برگزار شد صرفا برای پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان بود. در این راستا ما توانستیم با آقای فرزین مینو معاونت منابع انسانی وزارت نفت جلسه‌ای داشته باشیم و تمامی نکاتمان را به سمع و نظر ایشان برسانیم. در این راستا ایشان نیز قول‌هایی برای پیگیری کار ما دادند که مهمترین آن ناظر بر کد 23 و تشکیل گروهی برای پرداخت حقوق ضایع شده 27 هزار نفر از بازنشستگان نفت بود.

تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه «به داد بازنشستگان نفت و سرمایه‌های صندوق آنان برسید» در بخش فارس من خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول