اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

خسارت گرمازدگی به 50 درصد محصول پسته رفسنجان/خرده‌مالکی بزرگترین مشکل بعد از آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: گرمای بالای 37 درجه مردادماه به 50 درصد محصول امسال خسارت وارد کرد.

خسارت گرمازدگی به 50 درصد محصول پسته رفسنجان/خرده‌مالکی بزرگترین مشکل بعد از آب

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، عباس حاج‌عبداللهی در نشست خبری با اشاره به اینکه افزایش سطح علمی فعالیت‌های کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی و...جزو اولویت‌های جهاد کشاورزی‌ست، اظهار داشت: سال ۹۷ محصول پسته ۳۵ کیلوگرم و سال ۹۸ حدود ۲۶۰ کیلوگرم در هکتار برداشت شد و امسال گرمازدگی مرداد با توجه به دمای بالای 37 درجه به ۵۰ درصد محصول خسارت زد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیان داشت: بیشترین خسارت گرمازدگی در کشکوئیه و بخش فردوس و بعد از آن حومه شامل شده و بیشترین رقمی که خسارت دیده کله‌قوچی است.

وی با بیان اینکه برداشت پسته از بیستم شهریور آغاز می‌شود و روزانه ۲۵ هزار نفر کارگر پسته را برداشت می‌کنند که بیش از ۴۵ روز طول می‌کشد، ادامه داد: برداشت پسته در زمان خود و هرچه زودتر برداشت شود برای درخت بهتر است.

حاج‌عبداللهی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان رفسنجان 8۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته است که حومه ۳۱ هزارهکتار، نوق با ۲۸ هزار هکتار و بعد کشکوییه و کبوترخان بیشترین سطح را دارند، افزود: ارقام اوحدی، احمدآقایی، کله‌قوچی و اکبری بیشترین ارقام این شهرستان را شامل می‌‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استفاده از اسید در باغات پسته اظهار کرد: نکته حائز اهمیتی که هست این است که اسید خیلی از صنایع ممکن است دارای عناصر سنگین باشد و به خاک آسیب بزند و موجب آلودگی خاک شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه در سال جاری تا کنون 15 واحد سم‌فروشی غیرمجاز و دارای تخلف پلمب شد، ادامه داد: برخورد با سم‌فروشی‌های متخلف در دستور کار بوده و در هفته جاری نیز تعدادی سم‌فروشی متخلف پلمب خواهد شد.

وی از ظرفیت این شهرستان در زمینه پرورش ماهی یاد کرد و افزود: حدود 50 مزرعه پرورش ماهی در شهرستان فعال است که ماهی قزل‌آلا پرورش می‌دهند و استخرهای زیادی در رفسنجان در حال ساخت است.

حاج‌عبداللهی نسبت به کشت زعفران هم گفت: 15 هکتار در شهرستان زیر کشت زعفران است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از آبیاری قطره‌ای تقریبا در بین عمده‌مالکان ترویج یافته عنوان کرد: هر هکتار 17 میلیون و 500 هزار تومان بلاعوض برای آبیاری قطره‌ای و زیرسطحی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه تقاضای آبیاری زیرسطحی در حال افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان مشکل خرده‌مالکی را مطرح کرد که بعد از مشکل آب بزرگترین مشکل کشاورزی در شهرستان است و افزود: امسال 180 موتورپمپ شناسایی شده که تعداد مالکان آن کمتر از 50 نفر است که ساماندهی این موتورپمپ‌ها و مدیریت یکپارچه باغات پسته در دستور کار است.

انتهای پیام/80016/ب

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول