اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نیروهای صنعاء در آستانه «مأرب»؛ جبهه جنوبی مأرب تحت کنترل ارتش یمن در آمد

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از تسلط بر ده منطقه در استان مأرب به دروازه‌های شهر رسیده‌اند.

نیروهای صنعاء در آستانه «مأرب»؛ جبهه جنوبی مأرب تحت کنترل ارتش یمن در آمد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای خط مقدم ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (نیروهای صنعاء) روز سه‌شنبه (دیروز) با پشتیبانی نیروهای قبایلی به دروازه‌های شهر «الجوبه» مرکز منطقه «حریب» به عنوان آخرین منطقه مأرب جنوبی رسیدند و به نظر می‌رسد صنعاء در صدد محاصره شهر به منظور تحویل آن بدون درگیری است.

پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حالی است که این نیروها روز دوشنبه موفق شدند منطقه استراتژیک الصداره به عنوان مهم‌ترین نقطه عبور به سمت شهر الجوبه را به کنترل خود درآورند و پس از آن با میانجی‌گری قبایل توافقی بین جنبش انصارالله و برخی قبایل منطقه رحبه واقع در جنوب شهر مأرب حاصل شد.  

روزنامه لبنانی «الأخبار» به نقل از برخی منابع محلی نوشت که درگیری شدیدی بین نیروهای صنعاء با پشتیبانی شمار زیادی از افراد قبایل با نیروهای طرفدار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در منطقه المناقل واقع در نزدیکی الجوبه رخ داده است و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند نبرد را به منطقه السائله واقع در فاصله هشت کیلومتری الجوبه به سمت منطقه حید حریز و منطقه الضبعیه در نزدیکی شهر الجوبه منتقل کنند.

ناظران نظامی معتقدند که پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی به فراتر از منطقه الصداره زمینه را برای تحرک به سمت شهر مأرب از جنوب و از طریق منطقه جبل مراد فراهم می‌سازد و به گفته آن‌ها نبرد آزادسازی شهر مأرب با سقوط الصداره به عنوان نخستین خط دفاعی شهر از جبهه جنوبی، آغاز شده است.

از سوی دیگر طی دو روز گذشته درگیری بین ارتش و کمیته‌های مردمی از یک سو و نیروهای هادی از سوی دیگر در دو جبهه العلم و الصبایغ واقع در شمال منطقه نفتی صافر و جنوب منطقه وادی عبیده شدت گرفت و نیروهای هادی و شبه‌نظامیان «الاصلاح» در جبهه‌های شرق منطقه نفتی صافر متمرکز شده‌اند تا جلوی پیشروی نیروهای صنعاء و سقوط میادین نفتی را بگیرند اما پس از شکست در اهداف خود، نیروهای سعودی روز دوشنبه مجبور شدند از ترس سقوط اردوگاه الرویک واقع در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب منطقه صافر، توپخانه‌های خود را از این اردوگاه خارج کرده و به گذرگاه الودیعه منتقل کنند.   

توافق انصارالله با قبایل یمن

پس از آنکه مناطق جنوب مأرب به کنترل نیروهای صنعاء درآمد، نیروهای هادی قبایل یمن را بدون پشتیبان رها کرده و از آنجا گریختند و به دنبال آن جنبش انصارالله میانجی‌گری برای امضای توافقنامه صلح با قبایل دو منطقه رحبه و الجوبه را آغاز کرد و به گفته منابع قبایلی سه قبیله از منطقه رحبه شنبه گذشته با فرماندهان نظامی صنعاء توافقنامه‌ای امضا کردند مبنی بر اینکه مناطق آن‌ها از درگیری‌ها دور باشد.

بر اساس این گزارش، تلاش‌ها و میانجی‌گری صنعاء و مأرب با رهبران قبایل شهر الجوبه و قبیله مراد به منظور دستیابی به توافقنامه‌های مشابه ادامه دارد و مذاکرات جاری سرنوشت مرکز دینی وابسته به «یحیی الحجوری» مبلغ وهابی واقع در بین شهر الجوبه و جبل مراد را که به توصیه‌های سعودی و با حمایت رهبران قبیله مراد تأسیس شد، دربرمی‌گیرد.

نیروهای هادی که از این توافق نیروهای صنعاء با قبایل مناطق الرحبه اعم از آل ابوعشه، آل مسلی، آل جناح و آل اصلاحی به خشم آمده‌اند، این قبایل را به غارت سلاح سنگین متهم و دستور بازداشت رهبران این قبایل را صادر کرده و حتی قبایل مراد را به فرار از جبهه‌های جنگ متهم کردند.

در همین رابطه «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت صنعاء از دستیابی به توافقی با بیش از ۳۰ شیخ از شیوخ قبایل مأرب در خصوص تشکیل دو تیپ نظامی برای جنگ در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی، خبر داد.

دولت هادی نیز تماس‌های خود با تعدادی از کشورها از جمله قطر را به منظور میانجی‌گری جهت جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی به سمت شهر مأرب، آغاز کرده و حضور ۱.۵ میلیون آواره در ۱۲ اردوگاه در اطراف این شهر را بهانه خود قرار داده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول