اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اجرای پروژه تصفیه‌خانه در نطنز به نظر مردم به صلاح شهر نیست

از سال ۸۸ عملیات ساخت تصفیه‌خانه جزن برای انتقال فاضلاب نطنز اجرایی شد که پس از اجرایی شدن اعتراضات مردمی را در پی داشته است، مردم به دلائل مختلف معتقدند ضرورتی به اجرای پروژه انتقال فاضلاب نطنز با آن هزینه‌های کلان نیست.

اجرای پروژه تصفیه‌خانه در نطنز به نظر مردم به صلاح شهر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، از سال ۸۸ عملیات ساخت تصفیه‌خانه جزن برای انتقال فاضلاب نطنز اجرایی شد که پس از اجرایی شدن اعتراضات مردمی را در پی داشته است، مردم معتقدند با توجه به وسعت جغرافیایی نطنز نسبت به تراکم ساختمان‌ها و پراکندگی نقاط پرجمعیت شهری و اینکه نوع خاک شهر نطنز به لحاظ نفوذپذیری فاضلاب واحدهای مسکونی به گونه‌ای است که هیچ‌گونه آلودگی زیستی حاد به وجود نیامده و نخواهد آمد ضرورتی به اجرای پروژه انتقال فاضلاب نطنز با آن هزینه‌های کلان نیست.

طرح دارای مشکلات فنی است

آن‌ها نیز می‌گویند کد ارتفاعی نقاط مختلف نطنز بسیار متفاوت بوده و در واقع این باغشهر به لحاظ ارتفاعی بالا و پایین بسیار دارد، یکی از مشکلات فنی در انتقال فاضلاب شیب زیاد مناطق است که به آن در اصطلاح دونگی فاضلاب گفته می‌شود، این موضوع در مدت‌زمان بسیار کمی به‌ صورت گذر روان آب‌ها و ته‌نشین شدن فاضلاب سنگین باعث انسداد خطوط انتقال و انباشت و پس‌زدگی فاضلاب و طبعاً بروز مشکلات فنی و زیست‌محیطی جبران‌ناپذیر خواهد شد.

معترضین اذعان می‌کنند که محل قرارگیری تصفیه‌خانه جزن نسبت به خروجی نطنز حداقل ۴۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد، این موضوع از طرفی هزینه‌های گزافی برای تعبیه تأسیسات و حوضچه‌های فشارشکن (تثبیت) را در پی خواهد داشت و اجرای چنین پروژه‌ای به‌ هیچ‌ عنوان مقرون‌ به‌ صرفه نخواهد بود از طرف دیگر برگشت پساب این تصفیه‌خانه نیاز به تأسیسات معظم و بسیار گران‌قیمت دارد که عملاً چنین بازگشتی منتفی خواهد بود.

قنوات نطنز از بین خواهند رفت

نظر برخی‌ها هم این است که هرچند قنوات مناطق بالادستی شهر نطنز مستقیماً از کوهپایه کرکس تأمین می‌شود، ولی بخش اعظم محل تأمین آب قنوات مناطق میانی نطنز به سمت پایین، فاضلاب مناطق بالادستی است که پس از گذر از لایه‌های مختلف خاک تصفیه‌شده و جای دیگر سر از خاک برمی‌آورند.

در صورت خروج فاضلاب شهر توسط خطوط انتقال، به‌ مرور زمان سطح سفره‌های آب زیرزمینی افت کرد و طبق برآوردهای کارشناسی در کمتر از دو دهه تمامی قنوات پایین‌شهر و روستاهای زیردست نطنز به‌کلی خشک خواهند شد.

جمعی نیز گفتند که سال گذشته ساخت تصفیه‌خانه مسکن مهر نطنز به پایان رسید و این تصفیه‌خانه وارد فاز عملیاتی شد، با توجه به اینکه این تصفیه‌خانه به‌ عنوان پایلوت اجرا و همگان به مثبت بودن اجرای آن معترف‌اند، می‌طلبد که اگر مسؤولان به دنبال راه‌حل تصفیه فاضلاب هستند از این الگو بهره برده و با انجام تحقیقات مفصل ۶-۷ نقطه را برای احداث چنین پکیج‌هایی جانمایی کرده و بودجه‌ای را که می‌خواهند صرف اجرای پروژه‌ای غیر کارشناسی و باطل کنند برای ساخت چنین پکیج‌هایی استفاده کنند.

اجرای طرح به لحاظ کیفیت منابع آب اهمیت دارد

سید حسن واقفی مدیر آب فای نطنز در این خصوص اظهار کرد: اجرای طرح فاضلاب نطنز قطعاً به لحاظ کیفیت منابع آب‌های زیرزمینی و همچنین بهداشت عمومی و زیست‌محیطی اهالی نطنز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: محل تصفیه‌خانه با فاصله حدود هزار متر از آخرین روستا و با رعایت کلیه استانداردهای زیست‌محیطی تعیین‌شده است.

طبق طرح پیشنهادی آب و فاضلاب ،مجوز زیست محیطی صادر شده است

اکبر عسگریان‌زاده مهابادی سرپرست اداره حفاظت از محیط‌زیست نطنز نیز اظهار کرد: طبق استعلام اداره آب و فاضلاب شهرستان نطنز از اداره حفاظت محیط‌زیست نطنز مبنی بر احداث تصفیه‌خانه در جزن در سال ۸۸ موضوع بررسی و مجوز آن از طریق اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان صادر شده است.

وی افزود: مجدداً با اعتراضات صورت گرفته توسط مردم در سال ۹۸، مکاتبات اعتراضی مردمی انجام شد که پاسخ اداره کل بدین شرح جواب داده‌شده که پیرو شکوائیه برخی از اهالی شهر نطنز در خصوص احداث تصفیه‌خانه فاضلاب نطنز به استحضار می‌رساند تصفیه‌خانه مذکور توسط شرکت آب و فاضلاب پیشنهاد شده و با توجه به اینکه نوع تصفیه‌خانه از نوع پیشرفته لجن فعال و با کد ضابطه استقرار رده دو مناسب با مناطق مسکونی و نیز قنوات موجود است، این اداره کل با احداث تصفیه‌خانه یادشده موافقت کرده است.

عسگریان‌زاده مهابادی گفت: در خاتمه نامه اداره کل قید کرده است چنانچه شرکت آب و فاضلاب نسبت به تعیین محل دیگری اقدام کند، اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان آمادگی بررسی محل پیشنهادی جدید را در اسرع وقت دارد.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول