اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

دریاچه ارومیه تا سال 1406 به تراز اکولوژیک می‌رسد

معاون سازمان محیط زیست و مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تاپایان سال 1406 دریاچه ارومیه به صورت کامل احیا شده و به تراز اکولوژیک می‌رسد.

دریاچه ارومیه تا سال 1406 به تراز اکولوژیک می‌رسد

به گزارش خبرگراری فارس از ارومیه، مسعود تجریشی در جریان بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه دی ماه امسال طرح‌های سازه‌ای ستاد احیا  و طرح انتقال آب از سد کانی سیب به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود و با ادامه روند فعلی و نیز عنایت خداوند و بارش های مناسب دریاچه تا سال ۱۴۰۶ به صورت کامل احیا می‌شود.

وی هدف از سفر و بازدید امروز از حوزه بخش کشاورزی استان را اطلاع از آخرین وضعیت طرح‌هایی که سال گذشته در این بخش تأمین اعتبار شده است عنوان کرد و افزود: پروژه‌هایی به صورت بسته‌هایی با هدف کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی از سوی ستاد احیا تعریف شده امروز مورد بازدید قرار می‌دهیم.

تجریشی با تاکید بر اینکه با کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی در نظر داریم به اقتصاد کشاورزی استان، منطقه و حتی سایر استان‌های کشور کمک کنیم، افزود: احیای دریاچه ارومیه و فرآیندهای انجام شده برای احیا طرح ملی است و باید دستاوردهای آن نیز به کل کشور منعکس و منتقل شود تا سایر استان‌ها نیز بتوانند از این دستاوردها در حوزه بهره مند شوند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در این بازدیدها ضمن مطالعه و بررسی روند پیشرفت طرح‌ها با چالش‌های پیش رو آشنا شده و طی نشست‌هایی برای رفع این مشکلات همفکری می‌شود، گفت: در حوزه کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام شده با توجه به لایروبی رودخانه علی رغم بارش های شدید طی سه سال گذشته کشاورزان هیچ خسارتی متحمل نشدند که نشان دهنده به ثمر رسیدن طرح‌های ستاد از سه الی چهار سال گذشته است.

تجریشی از اتمام طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه دیماه امسال خبر داد و اضافه کرد: با وجود کاهش ۲۷ درصدی نزولات آسمانی طی سال جاری تراز دریاچه ارومیه کاهش پیدا نکرده و با اتمام طرح‌های سازه‌ای که ۷۵ درصد اعتبارات را به خود اختصاص دادند آب صرفه جویی شده حاصل از بخش کشاورزی امسال به سمت دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

وی کمک به اقتصاد کشاورزی، جلوگیری از ضرردهی این بخش، کمک به معیشت کشاورزان را از مهمترین دغدغه‌های دولت و ستاد احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: تمام دغدغه ما در ستاد و نیز دولت این است که صرفه جویی آب در بخش کشاورزی به معیشت کشاورزان آسیب نرساند که در این زمینه با توجه به پیشرفت طرح‌های بخش کشاورزی شاهد هستیم نه تنها تولید در بخش کشاورزی افزایش یافته بلکه کیفیت محصولات نیز ارتقا پیدا کرده است.

تجریشی با اشاره به بسته پروژه‌های بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: در قالب این پروژه‌ها شاهد هستیم با وجود صرفه جویی ۳۰ درصدی آب میزان تولید ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ضمن کاهش هزینه‌های تولید کیفیت محصولات نیز افزایش یافته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه باید به سمت استفاده از تکنولوژی و آبیاری نوین در بخش کشاورزی حرکت کنیم، گفت: با استفاده از تکنولوژی روز نه تنها هزینه‌های تولید کاهش و کیفیت افزایش می‌یابد بلکه درآمد و معیشت کشاورزان نیز تضمین می‌شود.

تجریشی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه در کنار بهبود آب دریاچه خلاقیت و نوآوری و نیز استفاده از فناوری در حوزه‌های مختلف به خصوص کشاورزی در کشور را موجب شد، بیان کرد: با احیای دریاچه ارومیه ظرفیت‌های ملی احیا و زمینه بروز و ظهور توانمندی صنعتگران نیز فراهم شد و با احیای کامل دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به مدل موفقی در این حوزه در کشور و حتی بین الملل تبدیل می‌شویم.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول