اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

همسر شهید حاتمی: پشتیبان جدی نداشتیم که حقوقمان را پیگیری کنیم

همسر شهید حاتمی گفت: در دنیا اتفاق کوچکی رخ می‌دهد همه پیگیری می‌کنند مثل قتل قاشقچی، ولی ما پشتیبان جدی نداشتیم که بتوانیم پیگیری کنیم.

همسر شهید حاتمی: پشتیبان جدی نداشتیم که حقوقمان را پیگیری کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، همسر شهید احمد حاتمی دانشمند صنعت فضایی کشور در برنامه صبحگاهی شبکه پنج به نقد عملکرد وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت در پیگیری حقوق مادی و معنوی شهدای منا و حادثه جرثقیل پرداخت.

فرشته روح‌افزا گفت: هنوز هم از مسئولین مطالبه خاص دارم و می‌خواهم بدانم همسرم چطوری به شهادت رسید. در سال 1394 دو حادثه اتفاق افتاد باید بدانیم مسبب واقعی که بوده است. وقتی بدن همسرم را از مکه آوردند لهیدگی و شکستگی نداشت یعنی در حادثه جرثقیل اتفاقی برایشان نیفتاده بود. ایشان دو روز بعد از حادثه جرثقیل و 700 کیلومتر دورتر از مکه پیدا می‌شود اینها ابهاماتی است که باید پاسخ داده شود. طرح فرستادن میمون به فضا کار همسرم بود، دو تا فوق‌دکترا در رشته‌های مکاترونیک و مکانیک داشتند و اختراع و اکتشاف بسیاری داشت و سرمایه خوبی برای کشور بود. وقتی موقع بازدهی برای کشور رسید به راحتی هر کار خواستند کردند و ایشان شهید شد. در کشور خودمان حتی اجازه ندادند ایشان کالبدشکافی بشود. همیشه سوال است که آیا پشت پرده این ماجرا که با عربستان سعودی تعاملاتی شد و یا... .

وی افزود: در این مدت هر بار سوال کردیم پاسخی نشنیدیم. بالاخره 7 هزار نفر در منا و 700 نفر هم در مسجدالحرام در سال 94 شهید شدند؛ شکایت کردم خودم به کمیسیون حقوق بشر ژنو هم رفتم، در ان‌جی‌او حقوق بشر موضوع را پیگیری کردم اما هیچ‌کس نه در داخل و نه خارج ماجرا را پیگیری نکرد. چرا باید اینطوری بشود؟ هر چند ما از پا نمی‌نشینیم و ادامه می‌دهیم همانطور که مقام معظم رهبری گفتند ماجرا باید پیگیری شود.

روح‌افزا درباره غرامت مادی عربستان به خانواده شهدا و مجروحین که صحبت‌های ضد و نقیض زیادی را هم به همراه دارد گفت: خلاصه بگویم اینطور شد که اول گفتند به شما تعلق می‌گیرد و بعد گفتند نمی‌شود. با پیگیری وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت چک در وجه مجروحین و شهدا صادر شد و به نماینده ما در سازمان ملل دادند. چکی با مهلت 6 ماهه بود که وقتی به ایران آمد 5 ماه آن گذشته بود. چک را به خانواده‌ها دادند! خانواده‌ها نمی‌توانستند آن را وصول کنند چون به دلار بود و برای شعبه سیتی‌بانک امریکا بود. هنوز که هنوز است اتفاقی نیفتاده آنها کاغذ دادند و گفتند غرامت دادیم.

وی افزود: خیلی از خانواده‌ها برای وصول چک به دبی و کشورهای اطراف رفتند و نتوانستند چک را زنده کنند. بالاخره نه وزارت امور خارجه و نه سازمان حج و زیارت هیچ کاری برای اینها نکرد. من می‌گویم مطالبه مادی ندارم چون بالاتر از اینها؛ فردی که در زمینه‌های مختلف علمی کار کرده را از دست دادم. همسرم اختراعی داشت که تا موقعی که زنده بود ناسا دنبالش بود اما خانواده‌های دیگر بالاخره باید بگیرند، این غرامتی است که سعودی‌ها پذیرفته‌اند و برای دولت و سازمان حج و زیارت کاری نداشت گرفتن این وجه اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

روح‌افزا ادامه داد: برای پیگیری ماجرا ایران وکیل گرفت. کلی هزینه کردند ولی پشت میز مذاکرات هم به جایی نرسیدند، در مجامع بین‌المللی و کمیسیون‌های حقوق بشری می‌شود کاری کرد همین الان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه باید اقدام کند چراکه مردم رفته بودند عبادت کنند این اتفاق افتاد. در دنیا اتفاق کوچکی رخ می‌دهد همه پیگیری می‌کنند مثل قتل قاشقچی، ولی ما پشتیبان جدی نداشتیم که بتوانیم پیگیری کنیم.

برنامه یه روز تازه کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج که از ابتدای هفته تا چهارشنبه هر روز صبح از ساعت ۷ تا ۹ و به مدت ۱۲۰ میهمان خانه‌های مردم است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول