اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تدوین نظام نوین ترویج کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: نظام نوین ترویج کشاورزی با محوریت « یک روستا یک کارشناس» تدوین شده است، نظام نوین ترویج کشاورزی بر این باور است اگر کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گیرند، انتقال یافته های نوین و جدید کشاورزی به مزرعه مطلوب تر و مفید تر انجام خواهد شد.

تدوین نظام نوین ترویج کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی  امروز در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج کشاورزی استان اظهار داشت: کارشناسان پهنه، مدیریت انتقال یافته‌های جدید کشاورزی به مزرعه را برعهده دارند بازار محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران کشاورزی قرار دارد، فعالان این عرصه باید به توصیه‌های کارشناسان پهنه و متخصصان کشاورزی در راستای افزایش تولید و تولید محصولات اقتصادی به دقت عمل کنند.

 وی ادامه داد: تولید محصولات اقتصادی و محصولات استراتژیک اعم از گندم و دانه روغنی کلزا در اولویت کاری وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی استانها قرار دارد، کشاورزان با تولید این محصولات می توانند از ضرر و زیان اقتصادی خود جلوگیری کرده، نیازهای بازار مصرف را تامین کنند.

فتحی با بیان اینکه مدیران بخش کشاورزی دارای 2 نگرش فرآیند گرا و نتیجه گرا هستند، اظهار کرد: فرآیندهای زراعی باید منجر به نتیجه شوند کشاورزان با کاشت بذر مناسب، تغذیه گیاهی، مبارزه به موقع با آفات و بیماریها و علف های هرز؛ فرآیند مطلوب و برنامه ریزی شده توسط مدیران و کارشناسان کشاورزی را بدست خواهند آورد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: حرف اول و آخر تمام فعالیت ها اقتصاد است، خوشبختانه نسل جدید کشاورزان و فعالان عرصه کشاورزی با مقوله اقتصاد کشاورزی آشنایی کامل دارند الگوی کشت زارعین باید الگویی اقتصادی باشد تا هم منافع کشاورزان تامین شود و هم در سطح کلان نیازهای جمعیت رو به رشد کشور تامین گردد.

وی تاکید کرد: باید نظام بهره برداری مناسبی تدوین و به کشاورزان ابلاغ گردد، کشاورزان نیز ملزم به رعایت و بکارگیری اصول فنی و علمی توصیه شده توسط مدیران و کارشناسان پهنه اراضی کشاورزی شوند تا بتوانیم به اهداف و برنامه های کشاورزی خود دست یابیم.

فتحی با خاطرنشان ساختن این نکته که در فرآیندها، توصیه های کشاورزی برعهده کارشناسان پهنه قرار دارد، ادامه داد: نظام نوین ترویج کشاورزی با محوریت « یک روستا یک کارشناس» تدوین شده است، نظام نوین ترویج کشاورزی بر این باور است اگر کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان قرار گیرند، انتقال یافته های نوین و جدید کشاورزی به مزرعه مطلوب تر و مفید تر انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیران جهادکشاورزی شهرستانها توصیه کرد تا با در نظر گرفتن نیازهای زراعی، باغی و دامی دهستانها، کارشناسان کشاورزی را بصورت اصولی و منطقی در دهستانها مستقر کنند مدیریت دانش در زمین های کشاورزی برعهده کارشناسان پهنه قرار داده شده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، تاکید کرد: کارشناسان پهنه در بهره گیری از امکانات در اولویت کاری مدیریت های سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارند و در اکثر مواقع توزیع امکانات و تشکیلات اداری اعم از سیستم های کامپیوتری، خودرویی، لپ تاب و سایر ملزومات در بین کارشناسان پهنه قبل از مدیران و کارشناسان ستادی انجام می گیرد.

وی گفت: اولویت اصلی نظام نوین کشاورزی و کارشناسان پهنه اراضی زراعی، مسائل کشاورزی است و موارد مدیریتی در مراحل بعدی قرار دارند اگر اولویت های کشاورزی قربانی مسائل مدیریتی شوند در این صورت نمی توانیم به نحو احسن مشکلات و معضلات بخش کشاورزی را در راستای افزایش تولید محصولات زراعی مدیریت کنیم.

انتهای پیام/60001

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول