اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

الزام کسب و کارها به فروش آنلاین در شرایط کرونایی/ ترسیم افق روشن در ۶ ماهه آینده بازار سرمایه

کارشناسان در یک برنامه تلویزیونی عنوان کردند: کسب و کارها تکلیف دارند برای بقای خود در شرایط کرونایی به حوزه فروش آنلاین ورود کنند. افق روشن در ۶ ماهه آینده بازار سرمایه وجود دارد و مردم صبور باشند.

الزام کسب و کارها به فروش آنلاین در شرایط کرونایی/ ترسیم افق روشن در ۶ ماهه آینده بازار سرمایه

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی پایش در بخش اول به بایدها و نبایدهای کسب و کارها در شرایط کرونایی و لزوم ورود به بازارگاه‌های اینترنتی و فروش آنلاین و در بخش دوم به تحلیل رفتارهای اخیر بازار سرمایه و رفتار مردم نسبت به این بازار پرداخت.

برنامه پایش کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما امشب با اجرا سعید توکلی و حضور روح الله رحمانی و فرید محمدی به عنوان کارشناسان برنامه به روی آنتن رفت.

در قسمت اول برنامه با حضور روح الله رحمانی دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه واشنگتن آمریکا، استاد دانشگاه و کارشناس کسب و کارهای نوپا در خصوص بایدها و نبایدهای کسب و کارهای نوپا و بهره مندی از ظرفیت فروش اینترنتی گفت‌وگو شد.

روح الله رحمانی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به تجربه‌های کار در شرکت‌های بزرگ دنیا اظهار داشت: سبک کار در خارج از کشور و شرکت‌های بین‌المللی با داخل کشور متفاوت است که البته در داخل کشور چیز کمتری نسبت به آن‌جا وجود ندارد، اما بر اساس تجربه به مواردی دست یافته‌اند که کمتر در کشور شاهد پیاده شدن آن بوده‌ایم.

وی افزود: معتقدم که از تمام دنیا باید برای اقدامات خوب و مفید الگوبرداری کرد و تلاش شود که بهتر از آن ارائه شود و می‌توانیم در ایران محصولاتی تولید کنیم که بهتر از آمریکا باشد که در این راه تنها باور کافی نیست و باید از تجربه اقصی نقاط دنیا استفاده کنیم.

این کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به تاثیر و مشکلات ویروس کرونا بر کسب و کارها در دنیا بیان داشت: این مسائل و مشکلات فرصت است و تجربه من از کار در مایکروسافت این بود که هیچ چیزی به نام مشکل وجود ندارد که به نوعی به دور از شعار یک باور بود.

رحمانی گفت: هر مشکل یک چالش و هر چالش یک فرصت است و تفاوت مشکل و چالش آنجاست که در صورت مشکل دیدن موضوع ما قربانی آن هستیم اما همان موضوع به چشم چالش دیده شود ما قهرمان آن چالش هستیم و علاوه بر خود به دیگران نیز برای عبور از این چالش کمک کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های فعلی کسب و کارها ادامه داد: ۳ سال پیش برخی زیرساخت‌ها در حوزه کسب و کار در کشور وجود نداشت اما امروز در سال ۱۳۹۹ این زیرساخت‌ها وجود دارد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در شرایط سخت امروز با ۲ موضوع همزمان ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا مواجه هستیم که نبایستی انتظار کاهش و رها کردن آن‌ها را داشته باشیم که این ۲ موضوع مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف برای کسب و کارها به وجود آورده است.

رحمانی گفت: خوشبختانه امروز در ایران تعدادی از سکوها و بازارگاه‌هایی وجود دارد که از کارخانجات بزرگ تا تولیدی‌های کوچک می‌توانند در آن فروشنده باشند و چالشی است که باید برای برخی به صورت فوری به آن پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من برای صاحبان این کسب و کارها آن است که در یک یا چند بازارگاه ثبت نام کنند و در این سکوها مدل‌های متفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود، در عرض چند روز محصولات به نمایش آنلاین گذاشته شده و با ایجاد فرصتی واقعی بازار فروش به سراسر کشور خواهد بود.

کارشناس کسب و کارهای نوپا خاطرنشان کرد: نکته موضوع اینجاست که در شرایط کرونایی فعلا مشتری حضوری گذشته هنوز به محصول موردنظر نیاز دارد و باید این نیاز تبدیل به فرصت شود.

رحمانی با اشاره به انتخاب نوع سکو یا بازارگاه برای ارائه محصولات خود گفت: پیش از کرونا انگیزه‌ زیادی برای حضور در این عرصه‌ها وجود نداشت اما امروز به نوعی برای کسب و کارها واجب است تا موفقیت خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: کسب و کارهای آنلاین و بازارگاه‌ها باعث تغییر سبک خرید در کشور شده است که مهم‌ترین موضوع خدمات پس از فروش محصول است.

این کارشناس کسب و کار با اشاره به اتفاقات پس از ورود به حوزه فروش آنلاین بیان کرد: بسیاری از فروشگاه‌هایی که قدم در حوزه آنلاین گذاشته بودند نمی‌توانستند خدمات باکیفیت به مشتری ارائه نکنند و الا مشتری خود را از دست می‌داد.

رحمانی با اشاره به مراحل ورود کسب و کارها به بازارگاه‌ها و فروش آنلاین گفت: در مرحله اول باید در سامانه موردنظر سکوها و بازارگاه‌ها ثبت نام کنیم و در مرحله بعدی بایستی ضمن ارائه تصاویر باکیفیت توضیحات کامل و جامعی نیز در مورد محصول موردنظر جهت بازدید آنلاین مشتری‌ها ارائه شود.

این کارشناس کسب و کار در خاتمه و در توصیه به جوانان و کسب و کارها اذعان کرد: در کسب و کار مهم‌ترین بخش مربوط به خدمات پس از فروش است که در صورت عملکرد مطلوب در این حوزه باعث رشد نمایی کسب و کار می‌شود.

در ادامه برنامه پایش و حوزه بازار مربوط سرمایه با فرید محمدی کارشناس این بازار گفت‌وگو شد.

اتفاقات اخیر بازار سرمایه اصلاحی است

محمدی با اشاره به اتفاقات بازار سرمایه اظهار داشت:  اصلاح بازار سرمایه تا عدد امروز شاخص کل ۲۱ درصد بود و در کل به دلیل وجود اعتبار در سیستم‌های مالی و به تبع  ماهیت چرخه‌ای ایجاد می‌شود.

وی افزود: دلیل دیگر به دلیل ماهیت ذره‌ای بازار سرمایه است که یعنی مالکیت سهام مورد معامله از شرکت‌های حقوقی به اشخاص حقیقی انتقال پیدا می‌کند و این روند باعث اشباع خرید و فروش می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اصلاحی بودن یا حباب بودن اتفاقات اخیر بیان داشت: اتفاقات اخیر اصلاح بازار سرمایه است، لازم به ذکر است که از زمانی به بعد دولت ما تصمیم بر این گرفت تامین مالی کشور از بانک محور به بورس محور تغییر کند که تامین مالی بانک محور فسادزا و ناکارآمد است.

بازار سرمایه باید جذاب‌تر شود

محمدی گفت: حجم اعتبارات فعلی که ۷۵ درصد آن به دوش سیستم بانکی است به سمت بورس بیاید که تامین مالی بورس محور چندین ملزم و مستلزم دارد که بایستی بازار بورس جذاب‌تر شود و نسبت‌های قیمت به دارایی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به کارکرد تامین مالی بورس محور ادامه داد: کارکرد تامین مالی بورس محور بدین معناست که روز به روز بورس بزرگتر شود و شرکت‌های بیشتری وارد شوند که عوائدی خواهد داشت و وقتی شرکتی وارد بورس می‌شود سهمی از سرمایه را وارد می‌کند  که با توجه به متغیرهای مالی مستحق جذب آن است و مردم در خصوص آن قضاوت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال ترسیم افق ۶ ماهه بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دارایی‌های مالی در بورس حساسیت‌های بالایی به رفتارهای آنی و تکانشگری‌ها دارند و نوسانات موجود به همین دلایل از جمله اخبار سیاسی و وقایع پیش رو است.

محمدی گفت: توصیه کلی من این است که مردم در بازار سرمایه بمانند و افق بازار سرمایه ما مثبت است و نکته مهم آن است که صحبت‌های مرتبط با حباب بازار موضوعیت ندارد و فرض غلطی که میان برخی اقتصاد دانان وجود دارد آن است که می‌گویند قیمت سهم از ارزش خالص دارایی‌های آن بالاتر است در نتیجه حباب است.

وی ادامه داد: قیمت دارایی‌های مالی جلوه پولی ما به ازا دارایی‌های فیزیکی نیست و لزومی ندارد که قیمت دارایی مالی مساوی جمع ارزش خالص دارایی‌ها باشد و دارایی‌ مالی یک تعهد است و به گفته اقتصاددانان بزرگ این بدان معنی است که شرکت موردنظر توانسته است بهره‌برداری بیشتری از دارایی‌های خود کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فرض دوم آن است که دارایی‌های مالی در سناریوهای مختلف در آینده می‌تواند رشد درآمد داشته باشد و ممکن است شرکتی رفتارهای گذشته نشان از آن دارد که روند سودسازی خوبی ندارد ولی ممکن است تحت تدابیر مشخص به سودسازی مشخصی برسد.

محمدی با توصیه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه گفت: باید پذیرفت که بازار سرمایه همانند اقتصاد ماهیت چرخه‌ای دارد و این فراز و فرودها به این معنی است که ریزش سهم ادامه دارد و تمام سرمایه گذاران باید صبر کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال قیمت زمین در منطقه ۱ تهران از سال ۷۰ تا سال ۹۸، ۵۸۰ برابر شده است و به این معنی که بازار ملک بازار شفافی نیست ولی مردم به لحاظ فرهنگی نسبت به ملک رفتار صبورانه‌تری را دارند بایستی این رفتار را در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی نیز داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه با توصیه به مردم تصریح داشت: مردم تنها بر اساس حقیقت شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در این مسیر مشاوره را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول