اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خورشید چادر عشایر را روشن کرد/ تولید 11هزار تن گوشت قرمز و 32 هزار تن شیر خام توسط عشایر آذربایجان

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان‌شرقی، گفت: در بخش تولیدات عشایر استان حدود 11هزار تن گوشت قرمز، 32 هزار تن شیر خام، 16.5 هزار تن قالی و قالیچه و ورنی تولید می‌شود.

خورشید چادر عشایر را روشن کرد/ تولید 11هزار تن گوشت قرمز و  32 هزار تن شیر خام توسط عشایر آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید محمدحسن آل‌هاشم  امروز در مراسم شکرگزاری و برداشت پسته در مناطق عشایری از مزرعه 4 هکتاری باغ پسته شرکت تعاونی عشایری شهید راعی شهرستان مرند، اظهار داشت: مهم‌ترین ایلات عشایر کشور در استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد به‌طوریکه ایل قره‌داغ مختص آذربایجان‌شرقی و شاهسون برای اردبیل و آذربایجان‌شرقی است که در کشور شناخته شده می‌باشد.

وی گفت: اکثر شهرهای استان عشایرنشین هست که مرند جزو یکی از قطب‌های عشایری محسوب می‌شود سالیان سال عشایر به همراه دامداران براساس برنامه‌ریزی سازمان امور عشایر کشور و ادارات‌کل استان به جهت ارتقاء معیشت و کسب درآمد نسبت به ایجاد باغ، زراعت، پرورش ماهی و زنبور عسل و صنایع‌دستی اقدامات لازم را انجام داده است که یکی از مهم‌ترین این اقدامات توسعه صنایع‌دستی در منطقه ارسباران ورنی می‌باشد.

 آل‌هاشم با بیان اینکه کار عشایر در منطقه مرند بیشتر بافت تابلو‌فرش بوده و بقیه به باغداری مشغول می‌باشند، گفت: در کنار وظایف اداره امور عشایر استان بخش تشکل‌های عشایری وجود دارد که از شرکت‌های تعاونی عشایری که در راس آن اتحادیه تعاونی‌های عشایری قرار دارد، تشکیل شده و مشغول فعالیت می‌باشند که اعضای این شرکت‌ها خود عشایر بوده و وظیفه اداره‌کل هدایت، حمایت و نظارت بر کار و فعالیت تشکل‌هاست.

مدیرکل امور عشایر استان، یادآور شد: در قالب این ساختار اداره دیگری به‌نام امور تعاونی‌ها و مشارکت‌های مردمی وجود دارد که ناظر بر فعالیت شرکت‌ها می‌باشد و وظایف شرکت‌ها شامل تامین و تدارک نهاده‌های دامی، ایجاد باغ و فروش محصولات و تولید کنسانتره می‌باشد، شرکت‌های تعاونی همچنین به توزیع گاز مایع، تامین اقلام  مصرفی خانوارها، جمع‌آوری شیر و توزیع شیردوش‌های گوسفندی، پشم‌چین برقی و اخیراَ نیز با ورود در بخش انرژی‌های نو با استفاده از پنل‌های خورشیدی به تهیه حمام خورشیدی، روشنایی خورشیدی و البته نیروگاه خورشیدی برای ایلات زیر 20 خانوار مشغول هستند.

 آل‌هاشم تصریح کرد: برای ایلاتی که چشمه‌های آب قابل دسترس نیست از پمپ آب خورشیدی استفاده می‌کنیم که با مشکل دسترسی به آب مواجه نشوند، اداره‌کل در راستای تصدی‌گری که همان تشکیل این شرکت‌هاست، وظایف خطیر و مهمی دارد که با توجه به نیازهای تشکل‌ها به آنها خدمات می‌دهد.

وی اذعان داشت: اصلاح ساختار و تعیین مدیرعامل، هیات مدیره و بازرس جزو وظایف ماست و ملاک براساس میزان سواد و تجربه افراد می‌باشد برای شرکت‌ها و اتحادیه‌ها تسهیلات بانکی وجود دارد که با توجه به نوع و میزان خدمات در اختیارشان قرار می‌گیرد تا در اجرای امور مربوطه در تنگنا قرار نگیرند.

آل‌هاشم در بازرسی از باغ پسته شرکت تعاونی شهید راعی که در شهرستان مرند واقع شده، عنوان کرد: در این باغ بالغ بر 30 رقم انواع درخت پسته وجود دارد و این امر نشان می‌دهد که عشایر علاوه بر کارهای تخصصی خود در بخش باغداری نیز فعالیت گسترده‌ای دارند.

وی در خصوص فعالیت عشایر در شهرستان‌های دیگر نیز گفت: عشایر علاوه بر فعالیت‌های معیشتی و دامداری در بخش زراعت و باغداری نیز فعالیت دارند و حدود یک‌هزار و 500 هکتار فقط در شهرستان کلیبر، یک‌هزار و 50 هکتار در خداآفرین و حدود 4 هکتار در شهرستان مرند زیرکشت می‌باشد و در بقیه شهرستان‌ها متناسب با تجمع ایلات عشایر زمین‌های کشاورزی در اختیار عشایر قرار داده شده است.

آل‌هاشم با بیان اینکه جمعیت دو درصدی عشایر استان، 20 درصد مواد پروتئینی مورد نیاز آذربایجان‌شرقی را تامین می‌‌کنند، خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات عشایر حدود 11 هزار تن گوشت قرمز، 32 هزار تن شیر خام، 16.5 هزار تن قالی و قالیچه و ورنی تولید می‌شود که ورنی از صنایع‌دستی نقش پررنگی در اقتصاد عشایر ایفا می‌کند و البته نقش زنان عشایر در این تولیدات بی‌بدیل است.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول