اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

همه چیز در مورد درخت مقدس جنوبی‌ها/ اسامی مختلف سوغات شیرین بوشهری

میوه درخت نخل از زمان جوانه زدن تا تبدیل شدن به خرما اسامی مختلفی دارد که بیانگر مدت زمان سپری شدن میوه از کال تا رسیده آن است.

همه چیز در مورد درخت مقدس جنوبی‌ها/ اسامی مختلف سوغات شیرین بوشهری

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، این روزها فصل برداست خرما در مناطق جنوبی کشور است، خرما که یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی به‌ویژه در استان های جنوبی است با اشتغال‌زایی و ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور جایگاه با ارزشی دارد.

خرمای استان بوشهر از بیش از چهار میلیون اصله نخل تولید می‌شود که  از لحاظ کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان بسیاری دارد و سالانه به کشورهای مختلف صادر می‌شود که روند آن با ارتقاء وضعیت فرآوری آنها رو به افزایش است.

تولید محصولات جانبی خرما از جمله شیره، شهد، عسل ، قند مایع ، سرکه، عصاره نوشابه، حلوا، شکلات صبحانه و لواشک خرما ظرفیت مهم و بازار پسندی را در بازارهای مختلف داخلی و خارجی فراهم کرده است.

حامد آبزن، کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر در گفت و گو با خبرنگار فارس در مورد برداشت این محصول به عنوان یکی از سوغاتی های اصلی بوشهر گفت: معمولاً برداشت خرما در استان بوشهر از مردادماه شروع می شود و تا آخر شهریور ادامه دارد.

وی افزود: برخی از این خرماها «خارک» نام دارند، میوه های زرد و قرمزی که هنوز رطب نشده اند اما شیرین هستند و خاصیت زیادی دارند.

آبزن با بیان اینکه نخل درخت مقدسی برای جنوبی هاست، گفت: این تقدس از آنجایی آغاز می‌شود که واحد شمارش درخت نخل «نفر» است و زندگی شبیه انسان دارد و مهمتر از همه هیج یک از قسمت های نخل دور ریختنی نیست و وقتی درخت نخلی را قطع می کنند می گویند یک نخل را کُشتند.
این درخت در نواحی گرم رشد می‌کند و میوه می دهد و انواع مختلفی دارد، منظورم از انواع نام و شکل وطعم میوه آن است ، مثلاً کبکاب، قسب، گنتار، زینی، برهی، بریمی، خاصویی، شکر و . . .
هر یک از این نوع نخل ها میوه ای با طعم شیرین و در اندازه های مختلف دارد که اگر جنوبی باشید می توانید تفاوت طعم آن را احساس کنید.

وی افزود: رطب چینی یکی از مراحل باغداری نخیلات است که قبل از خرما شدن، میوه نرم و شیره دار آن که شیرینی بسیاری دارد را برداشت می کنند، گرمای بالا در مناطق جنوبی کشور باعث شده که خاستگاه درخت نخل در این منطقه شکل بگیرد، به این دلیل که میوه این درخت باید در گرمای بالا مراحل پخته شدن تا رسیدن به خرما را طی کند.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه درخت نخل در مناطق معتدل و حتی سردسیر نیز رشد می کند اما معمولاً میوه نمی دهد، گفت: میوه درخت نخل از زمان جوانه زدن تا تبدیل شدن به خرما اسامی مختلفی دارد که بیانگر مدت زمان سپری شدن میوه از کال تا رسیده آن است. اسامی آن به ترتیب زمان دول، طاره، پهک، خارک، دمباز ،رطب و در آخر خرما است.

وی ادامه داد: شاید برای شهرهای دیگر طعم و مزه و نوع خرما زیاد متفاوت نباشد اما اگر جنوبی باشید بسیار این موضوع اهمیت دارد و مثلاً برخی از نخل ها را نمی گذارند که به رطب و خرما برسد و میوه خارک آن را مصرف می‌کنند، مثل برهی، بریمی، حاج باقری و....

از جلد میوه این درخت، عرقی گرفته می‌شود که به عرق «طارونه» مشهور است و معمولاً جشنواره ای در ماه های مهر و آبان برگزار می شود که بازدیدکنندگانی از سراسر ایران برای دیدن این جشنواره وارد بوشهر می شوند.
آبزن با بیان اینکه فصل برداشت خرما بعد از گرمای شدید مرداد و شهریور است که در اصطلاح جنوبی به آن «گرمای خرماپزون» می گویند، گفت: برداشت خرما رسم و رسومات خاصی دارد و به کسی که برای برداشت خرما به نخلستان می‌رود به اصطلاح می گویند «طرف رفته چین». یعنی طرف برای چیدن خرما رفته است، در مناطق مختلف بوشهر درخت نخل را با نام های «دیمیت» یا «مُه» صدا می زنند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول