اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دستگاه قضا در مقابله با تغییر کاربری ورود کند/ اراضی خرد همدان در معرض خطر ساخت و ساز

رئیس کل دادگستری همدان با بیان اینکه باید در مقام برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز دستگاه قضا با جدیت وارد شود و تحت تاثیر جوسازی‌ها و مظلوم‌نمایی‌ها قرار نگیرد گفت: باید از ابتدا جلوی این کار گرفته شود نه اینکه کار انجام شود و بعد با یک بلدوزر تخریب صورت گیرد.

دستگاه قضا در مقابله با تغییر کاربری ورود کند/ اراضی خرد همدان در معرض خطر ساخت و ساز

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با محوریت اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات با بیان اینکه آمار خوشحال‌کننده در سطح استان ارائه شد که نشاندهنده این است که همدان، استانی زرخیز است اظهار کرد: این موقعیت در وضعیت تحریم نقش بسیار موثری دارد و تسریع این روند منوط به مراقبت است.

وی با تأکید بر لزوم مقابله با ساخت و ساز و تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان گفت: کسانی که تغییر کاربری ایجاد می‌کنند افرادی هستند که قدرت جوسازی و حتی مظلوم‌نمایی دارند و دستشان به جاهای مختلف می‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه باید با تدبیر و دقت و البته بر اساس مقررات و قانون صحیح با این افراد برخورد کنیم افزود: خاک  یک سرمایه بی‌نظیر و بی‌بدیل محسوب می‌شود  و شاید مهمترین ثروت هر کشوری خاک آن کشور است که باید از آن صیانت شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر خاک از بین برود با هیچ چیزی دیگری قبال جبران نیست ادامه داد: زمانی که تغییر کاربری صورت می‌گیرد و قسمتی از زمین به فضای غیر قابل کاشت تبدیل می‌شود بزرگترین خسارت به کشور وارد شده است.

عدالتخواه با بیان اینکه همگی برای حفظ این ثروت وظیفه دارند و در راس آن امور جهاد کشاورزی، سیاست‌های دولت و وضع قوانین است که باید به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند تصریح کرد: برخی از قوانین بسترساز تغییر کاربری است و یا اینکه زمینه را با ابهام ایجاد می‌کند که باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: در مقام برخورد با متخلفان که مرحله آخر محسوب می‌شود دستگاه قضا باید با جدیت وارد شود و تحت تاثیر جوسازی‌ها و مظلوم‌نمایی‌ها قرار نگیرد.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه دستگاه قضا با تدبیر و عقلانیت احکام متقن و مستدل صادر کنند  افزود: ظاهرا اراده جدی در زمینه مقابله با تغییر کاربری‌ها وجود ندارد از طرفی شاهد وسعت جمعیت و وسعت اراضی کشاورزی هستیم و پرسنل و منابع انسانی کافیی نیز وجود ندارد که نظارت را بر عهده بگیرند ضمن اینکه وسیله نقیله هم به میزان کافی در دسترس نیست، بنابراین این قضیه به امری محال تبدیل شده است.

دستگاه قضا به صرف تخریب کفایت نکند/ سودجویان وضعیت زمین را با هزینه خود به شرایط سابق بازگرداند

وی ادامه داد: ۹۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد که با تقسیم بر میزان جمعیت به ازای هر نفر نیم هکتار معادل ۵ هزار متر مربع اراضی کشاورزی تعلق می‌گیرد، با توجه به این میزان نسبت به سرانه کشور در وضعیت خوبی قرار داریم.

عدالتخواه با بیان اینکه آیا این ۵ هزار متر مربع آینده باقی خواهد ماند؟ یادآور شد: ۱۰ سال پیش با جمعیت کمتر استان، اراضی بیشتری به هر نفر تعلق می‌گرفت در حالی که اراضی در حال کاهش و جمعیت در حال افزایش است از همین رو سرانه در استان روند کاهشی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور است که از میزان ۱۹ میلیون هکتار اراضی کشاورزی محسوب می‌شود و در واقع قدرت کشت ۱۵ میلیون هکتار وجود دارد تصریح کرد: اگر ۱۹ میلیون هکتار بر میزان جمعیت کشور تقسیم شود سرانه ۲ هزار ۵۰۰ متر است این آمار نشاندهنده وضعیت خوب تثبیت در استان بوده اما بدان معنا نیست برویم منازلمان و استراحت کنیم.

رئیس کل دادگستری همدان با تأکید بر اینکه افراد سودجو و افرادی که پول‌های نامشروع بدست آوردند به دنبال خوشگذرانی و اسراف هستند ادامه داد: اغلب افرادی که دستشان به زر، زور و تزویر می‌رسد باغ خریداری کرده و تغییر کاربری می‌دهند بنابراین ما باید دقت کنیم و دستگاه قضا نیز به صرف تخریب کفایت نکند بلکه باید سودجویان وضعیت زمین را با هزینه خودشان به شرایط سابق بازگرداند.

وی گفت: پس از صدور حکم آپارتمان و یا ویلا تخریب می‌شود اما ویرانه و مخروبه آن ملک در همانجا باقی خواهد ماند و یک هفته بعد دوباره ساخت و ساز غیرمجاز انجام می‌شود بنابراین این موارد جزو اقدامات اشتباه ما است.

جهاد کشاورزی چند پرونده مجزا برای مطالبه خسارتی که به خاک وارد شده باز کرده است

عدالتخواه با اشاره به اینکه باید نظارت صورت گیرد و جهاد کشاورزی ورود کند و دادخواست دهد تصریح کرد: تاکنون جهاد کشاورزی چند پرونده به صورت مجزا برای مطالبه خسارتی که به خاک وارد شده باز کرده است.

وی در ادامه افزود: یک بلدوز می‌گذارند و تخریب انجام می‌شود در حالی که مردم هم می‌گویند چرا از ابتدا جلوی این کار گرفته نشده آیا خواب هستیم و یا زد و بندی صورت می‌گیرد و یا اینکه امکانات لازم را نداریم.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه قانون‌گذاری که قانونی وضع می‌کند اعتبار لازم برای اجرای قانون را باید در نظر بگیرد خاطرنشان کرد: مطالعات دقیق میدانی در قوانین وجود ندارد فقط قانونی روی کاغذ وضع می‌شود در حالی که قانون باید قدرت اجرایی شدن داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه این کارگاه بسیار خوب و نقش‌آفرین است و باید ابعاد مختلف این موضوع در کارگاه مورد بحث قرار گیرد و به ویژه بحث مرور زمان که باید اصلاح شود اظهار کرد: همکاران ما از مجازات‌های تکملیی و جایگزین به نحوی استفاده کنند که وضعیت اراضی به حالت قبل بازگردد به طور مثال اگر درختانی از بین رفته باید مکلف شوند تا درختان تامین شود.

عدالتخواه در ادامه یادآور شد: آثار منفی تخریب در جامعه وجود دارد که چرا سرمایه مردمی و ملی از بین می‌رود به طور کلی تخریب ورود از انتهاست در حالی که باید از ابتدا به این امر ورود کرد.

الگوی کشت باید رعایت شود/ اراضی خرد در استان در معرض خطر ساخت و ساز

وی با اشاره به اینکه برخی از کشت‌ها خاک و آب را از بین می‌رود بنابراین الگوی کشت باید رعایت شود بیان کرد: ما چقدر نیاز به کشت هندوانه‌ داریم محصولی که به این میزان آب و خاک صرف تولید آن می‌شود غذای دام شده چه کسی مسوول است در کشور اصلا مسوول داریم و یا اینکه اسم مسوول داریم؟

رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: البته همه این موارد در حرف راحت است و در وهله عمل سخت است اما باید به دنبال کارهای سخت رفت کسانی که مدارجی دارند فقط با کارهای سخت میسر می‌شود.

وی افزود: یکی از علل تغییر کاربری‌ها می‌تواند عدم حمایت کشاورز باشد به طوری که یک سال زحمت بکشد و در نهایت بیچاره هم بشود معلوم است که زمین را به ویلا تبدیل می‌کند.

عدالتخواه در پایان سخنانش اظهار کرد: اراضی خرد در استان حدود ۵۵ درصد است که خطر ساخت و ساز دارد از همین باید شناسایی انجام شود و کنترل لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول