اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

ضرورت ایجاد سازمان نظام خبرنگاری

مدیر انجمن زنان و رسانه گفت: همانطور که در بسیاری از مشاغل سازمان نظام مهندسی و روانشناسی وجود دارد تا افراد برای حضور در این حوزه ها گزینش می شوند، در حوزه رسانه هم ضروری است تا به فکر ایجاد سازمان نظام خبرنگاری یا رسانه ای باشیم.

ضرورت ایجاد سازمان نظام خبرنگاری

خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: "قدرت را افراد به اشیاء و ایده ها می دهند؛ دهه هفتاد و هشتاد، خانم های خبرنگار بیشترین مشارکت را داشتند، اما آنقدر مشکلات و مسائل شان سیاسی شد که نتوانستند به اصل ماجر ا دست یابند؛ الان نمی گوییم برای سیاست، بلکه در کنار سیاست، مدنیت را مورد توجه قرار دهیم. این موضوع را باید مدنظر داشته باشیم تا به قدرتی که دل مان می خواهد، برای حل مشکلات به آن برسیم.

ضمن اینکه قدرت را ما می دهیم، بلکه باید متحد باشیم و آن احساس های نامطلوبی که نسبت به دیگر انجمن ها داشتیم را کنار بزنیم و هم اکنون که نقطه کورسویی برای عرصه جدید بانوان رسانه ایجاد شده است را با کمک یکدیگر جلو ببریم."

این ها بخشی از صحبت های شهره ماهی صفت مدیر انجمن زنان و رسانه و کارشناس رسانه است، در خصوص مشکلات زنان رسانه و ایجاد انجمنی مستقل ویژه بانوان با او به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، مشروح گفت و گوی ما با وی است.

** زنان خبرنگار علاوه بر مشکلات خبر، از مشکلات مضاعفی به نسبت آقایان در این حوزه برخوردار هستند. بخشی از این مشکلات را برای مان تشریح کنید.

- متأسفانه خانم های خبرنگار در کشور از مشکلات بسیاری برخوردار هستند. ما شاهد زنان پرانرژی، با استعداد و سرشار از لیاقت را داریم که در این مسیر گام برداشته اند تا کار و حرفه خود را در نهایت امنیت و آرامش انجام دهند که متأسفانه به طرق مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت نمی شوند و حتی امنیت های مختلف از جمله امنیت اخلاقی هم در این حوزه برای شان تضمین نشده است.

** بنظر شما چرا این اعتماد وجود ندارد ؟

-ما اگر به درجات دلخواه نرسیدیم، به این دلیل بوده که وحدت و همدلی که شایسته لیاقت ما بوده را نداشتیم. باید عزت خواه باشیم و اعتماد به نفس و توانمندی های مان را افزایش دهیم و روی خودمان سرمایه گذاری کنیم. اعظم مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، به خودمان مربوط می شود.

 

همچنین بسترسازی وظیفه دولت است که متأسفانه این کار را نکرده است. زنان رسانه لایق جایگاه ارزشمندی هستند که متأسفانه گرفتار سیاست های اشتباه شده اند.

ضرورت ارتقای جایگاه زنان رسانه

اگر به دنبال هویت بخشیدن به انجمن مطبوعات بانوان رسانه کشور هستیم، به این دلیل بوده که بتوانیم به زنان رسانه جایگاه ببخشیم و مشکلات شان را پیگیری کنیم. در هیأت مدیره انجمن های صنف خودمان، اجازه فعالیت بانوان را در مسئولیت کمیته ها نمی دهند. ما باید این خاستگاه مدنی را رقم بزنیم؛ بخشی از خواسته های صنفی و بخشی از اتحاد و همدلی که لازم است در این شرایط بدست بیاوریم، امکان پذیر نشده است. 

زنان رسانه کجا باید صدای شان شنیده شود و بنظر می رسد انجمن زنان و رسانه یکی از انجمن هایی است که بانوان مان می توانند دور هم بنشینند و مشکلات شان مطرح کنند تا برای حل آن چاره اندیشی شود.

** انجمن های صنفی مختلفی وجود دارد. شما در انجمن زنان و رسانه قرار است چه اقدامات متفاوتی نسبت به دیگر انجمن ها داشته باشید؟

-بنظر می رسد اگر تا کنون انجمنی منحل شده و یا نتوانسته است نیاز مخاطبانش را تأمین کند به این دلیل بوده که یا به خواسته اش نرسیده یا در انجام فعالیت های شان سنگ اندازی شده و یا اهداف و جایگاه آن انجمن به خوبی مشخص نشده است.

ما قرار است بانوان رسانه ای را مجموعه ای از فرهیختگان جامعه، تیزهوش و دارای توانمندی بسیار و قدرتمند و صبور می دانیم که تا کنون با شرایطی مواجه بوده که نتوانسته به شرایط دلخواهش دست یابد. تصورم این است که اگر خبرگزاری زنان تعطیل شده است؛ خود آن تیم نیاز به حمایت های خاصی ویژه خودشان بوده است نه برای همه زنان رسانه.

با قدرت می گویم که ما آمده ایم تا به دور از رنگ و لعاب سیاست زده فمینیستی، به دور از اینکه بگوییم چون ما از جنس زن  هستیم، احتیاج به کمک داریم؛ و به دور از همه این موارد در کنار هم هستیم تا به نتیجه برسیم.

متأسفانه بسیاری از بانوانی که نسبت به آنها چنین تعرضاتی می شود، سکوت می کنند. ما باید این فرهنگ را ترویج دهیم تا بانوان در مقابل این موضوعات سکوت نکنند. 

 

قرار است در کنار خانم رسانه ای دارای امنیت فکری، روحی و جایگاه اجتماعی باشیم تا به لحاظ اقتصادی و علمی و.. کمکش کنیم و بتواند با آرامش در این مسیر فعالیت کنند.

ما به تنهایی نمی توانیم در این مسیر قدم برداریم و نیازمند همه بانوان رسانه ای هستیم تا کمک مان کند و بتوانیم اقدامات مؤثری را در این زمینه رقم بزنیم. ما نیاز به حمایت مالی داریم و تنها درخواست مان این است که به ما اجازه فعالیت در حوزه زنان و رسانه دهند.

** شما امیدوار هستید که بتوانید این انجمن را به ثبت برسانید؟

- با توجه به اینکه ما پیگیر ثبت انجمن بودیم، موفق شدیم فعالیت هایی را انجام دهیم تا نقطه امیدی در شرایط رکود کار رسانه باشد. با توجه به شیوع ویروس کرونا، بسیاری از خبرنگاران و اهالی رسانه دورکار شده اند، در حالی که در این میان خبرنگارانی هستند که دور کار نیستند اما فرزندان شان به مدرسه نمی روند و از طریق آموزش مجازی تحصیل می کنند. اگر انجمن به ثبت می رسید، می توانستیم با مدیر رسانه ای این خانم رایزنی کنیم تا این خانم در کنار فرزندش باشد و از منزل کارهای رسانه ای اش را انجام دهد.

شاهد نقض قوانین در حوزه رسانه هستیم

متأسفانه بسیاری از بخش های خصوصی قانون را نقض می کنند و آن را به اجرا نمی رسانند که مرخصی زایمان و ساعت شیردهی بانون رسانه مصداق بارز این مورد است. ما متأسفانه با نقص قانون در این موارد روبرو هستیم و اگر بانوان رسانه در یک سایه امنی فعالیت کنند، شاهد اقدامات مؤثری از سوی شان خواهیم بود. 

 

از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و وزارت کشور درخواست می کنیم تا به ما کمک کنند تا بتوانیم در قالب این انجمن بانوان رسانه را گرد هم آوریم و بتوانیم مشکلات شان را پیگیری کنیم تا آنها بتوانند زیر سایه امنیت و آرامش فعالیت های شان را به دور از استرس و مشکلات بسیار انجام دهند.

** بنظر شما انجمن تا چه اندازه قدرت دارد که بتواند پیگیر مشکلات زنان رسانه باشد؟

- قدرت را افراد به اشیاء و ایده ها می دهند؛ دهه هفتاد و هشتاد، خانم های خبرنگار بیشترین مشارکت را داشتند، اما آنقدر مشکلات و مسائل شان سیاسی شد که نتوانستند به اصل ماجر ا دست یابند؛ الان نمی گوییم برای سیاست، بلکه در کنار سیاست، مدنیت را مورد توجه قرار دهیم. این موضوع را باید مدنظر داشته باشیم تا به قدرتی که دل مان می خواهد، برای حل مشکلات به آن برسیم.

ضمن اینکه قدرت را ما می دهیم، بلکه باید متحد باشیم و آن احساس های نامطلوبی که نسبت به دیگر انجمن ها داشتیم را کنار بزنیم و هم اکنون که نقطه کورسویی برای عرصه جدید بانوان رسانه ایجاد شده است را با کمک یکدیگر جلو ببریم.

باید به خبرنگار آموزش داده شود که همه ابعاد را در نظر بگیرد و با سلامت روحی و روانی کامل در این حوزه قدم بردارد، چراکه او نماینده آن رسانه است و باید مجهز به همه تجهیزات باشد. خبرنگار در حد یک سفیر بوده و او به عنوان سفیر رسانه اش است؛ هرچند که رفتار دیپلمات گونه با او نمی شود.

 

بانوان رسانه ای در هر بخشی اعم از خبرنگار، عکاس، ویراستار، گرافیست باید در حین کار امنیت داشته باشند و دل شان به کار گرم باشد و در دوران بازنشستگی با خیال راحت به زندگی ادامه دهند.

البته با خبرگزاری فارس نشستی را در راستای تقویت توانمندی های زنان رسانه برگزار کردیم و مقرر شد تا آموزش های لازم را به واسطه کارگاه های آموزشی داشته باشیم.

بسیاری ها پیش از شروع به کار انجمن، قول هایی را به ما دادند که حتما از ما حمایت خواهند کرد، اما امروز شاهد طولانی مدت پروسه هستیم. البته ما دلسرد نمی شویم و در راستای رسیدن به اهداف مان همه تلاش مان را خواهیم کرد.

** در خصوص تأمین امنیت شغلی زنان خبرنگار چه اقداماتی می توان انجام داد؟

- ما نقض قانون داریم و این مورد بیشتر در مورد بانوان رسانه صدق می کند. ما نیازمند تقاضای بازنگری قانون هستیم تا تغییرات لازم در این حوزه انجام شود. متأسفانه امنیت شغلی را حتی مدیران رسانه ای هم نمی توانند تضمین کنند.

امیدواریم با کمک خبرنگاران بتوانیم در فرصتی دور هم جمع بشویم تا این مشکل را حل کنیم و زنان ما با خیال راحت به مرخصی زایمان بروند و در آرامش کامل و به دور از استرس، فرزندشان را به آغوش بکشند.

** چه انتظاری از بانوان رسانه دارید؟

- از بانوان رسانه ای درخواست می کنم که ابتدا روی خودشان سرمایه گذاری کنند. ما هم می توانیم در کنارشان باشیم و آموزش های لازم را در حوزه های مختلف اعم از امنیت، روانشناسی، سخت افزاری و نرم افزاری به آنها ارائه دهیم. بانوان ما باید به خودباوری برسند تا با همدلی یکدیگر بتوانیم در  این مسیر بدون استرس قدم برداریم. 

 

ما قرار است بانوان رسانه ای را مجموعه ای از فرهیختگان جامعه، تیزهوش و دارای توانمندی بسیار و قدرتمند و صبور می دانیم که تا کنون با شرایطی مواجه بوده که نتوانسته به شرایط دلخواهش دست یابد. تصورم این است که اگر خبرگزاری زنان تعطیل شده است؛ خود آن تیم نیاز به حمایت های خاصی ویژه خودشان بوده است نه برای همه زنان رسانه.

پیگیر مشکلات حقوقی زنان خواهیم بود

من و همکارانم این تضمین را می دهیم که پیگیر تکمیل قانون و پروسه حقوقی چنین اتفاقات ناگواری باشیم تا هر بانویی که در این مسیر مورد تعرض قرار گرفته است، از نظر قانونی به سزای اعمالش برسانیم.

همچنین باید گفت برخی از خبرنگاران که تعدادشان کم هستند، متأسفانه الفبای ارتباط با مسئولان را نمی دانند، گاهی عمدی و گاهی غیرعمدی چنین رفتارهایی سبب سوءبرداشت هایی می شود.

 

ما در انجمن می توانیم آموزش های لازم را به بانوان رسانه ارائه دهیم تا در کمال آرامش به فعالیت های شان ادامه دهند. ما باید قداست شغل مان را محفوظ بداریم و احترام شغل مان را داشته باشیم و کاری کنیم که دیگران مجبور شوند به ما احترام بگذارند.

** چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟

- ما همانطور که سازمان های مختلفی همچون سازمان نظام مهندسی و پزشکی داریم، باید در حوزه رسانه هم سازمان نظام خبرنگاری یا رسانه ای داشته باشیم. هر فردی که می خواهد وارد این حوزه شود، باید مراحل گزینشی را طی کند.

خبرنگار، سفیر رسانه اش است

حوزه رسانه باید براساس چارچوب های مؤثر باشد، تا شاهد تحولات مختلفی در این حوزه باشیم.در این حوزه باید همچون دهه 80 سخت گیری های لازم انجام شود تا خبرنگاری بدون آموزش های تخصصی وارد رسانه نشود. 

باید به خبرنگار آموزش داده شود که همه ابعاد را در نظر بگیرد و با سلامت روحی و روانی کامل در این حوزه قدم بردارد، چراکه او نماینده آن رسانه است و باید مجهز به همه تجهیزات باشد. خبرنگار در حد یک سفیر بوده و او به عنوان سفیر رسانه اش است؛ هرچند که رفتار دیپلمات گونه با او نمی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول