اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

لزوم مقابله با اجرای سند 2030 در همه ابعاد آموزش و پرورش

روند اجرایی شدن محسوس و نامحسوس سند 2030 با وجود هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به آن، زنگ خطر را برای ناظران و مسؤولان امر به صدا در آورده است.

لزوم مقابله با اجرای سند 2030 در همه ابعاد آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سازمان ملل در سپتامبر سال ۲۰۱۵ برنامه‌ای را مطرح کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل، توسط رؤسای جمهور و رهبران کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران، بدون هیچ رأی و نظر مخالف به تصویب رسید.

پس از آن در جلسه‌ هیأت دولت در ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۵، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی که موظف شد، برنامه‌های اجرایی این سند را به سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد، الزامی شد.

در این زمان بود که کم کم واکنش‌ها به اجرا شدن این سند، از جمله ابراز نگرانی ستاد نقشه‌ی جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جمهوری اسلامی ایران که داعیه‌دار فرهنگ ایرانی-اسلامی است، آغاز شد و حتی اهمیت این مسأله به اندازه‌ای بود که باعث شد رهبر معظم انقلاب شخصاً به این قضیه در دیدار با معلمان و فرهنگیان ورود پیدا کنند.

مقام معظم رهبری در این دیدار که در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ برگزار شد، اظهار داشتند: این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرف‌ها؛ این‌ها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم این‌ها بشود؛ به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملت‌های گوناگون، با تمدن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معین کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است.

از آن روزها تاکنون از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر اجرایی شدن این سند به‌ویژه در مقاطع سنی پایین یعنی پیش‌دبستانی و دبستان به گوش می‌رسد که اعتراض خانواده‌های نگران و‌ دلسوز را به دنبال داشته است، موضوعی که حتی موجب تذکر گاه‌گاه ائمه جمعه در خطبه‌های نمازجمعه سراسر کشور نیز شده است.

این روزها نیز در فضای مجازی زمزمه‌ها و شایعاتی مبنی بر ابلاغ وزارت آموزش‌‌ و‌ پرورش به مدارس در راستای اجرای بخش فرهنگی و آموزشی سند توسعه پایدار موسوم به سند ۲۰۳۰ به گوش می‌رسد که اعتراض کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

کاربران فضای مجازی خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم به این مسأله هستند؛ پس از آغاز کار مجلس یازدهم، دو تن از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس نیز، به عضویت کمیسیون فرهنگی درآمدند.

امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگان اصفهانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص اظهار داشت: سند ۲۰۳۰ صرفاً سندی نیست که روی کاغذ نوشته شده باشد بلکه آن‌ها سالیان سال فرهنگ‌سازی کردند و آن را در متون آموزشی و متون علمی و... به خورد بسیاری از کارشناسان دادند.

وی تصریح کرد: کارشناسان نیز بدون اینکه توجه کنند که چه میزان می‌تواند با مبانی دینی و فرهنگی ما سازگار باشد، قلمداد به قبول کردند و بعضاً خودشان نیز متوجه نیستند که جهت‌گیری و مبانی نظری آن چیست.

بانکی عنوان کرد: در بافت آموزش و پرورش افرادی را می‌بینیم که کاملاً اندیشه‌شان طبق سند ۲۰۳۰ شکل گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تا پیش از آن که مقام معظم رهبری موضع بگیرند نیز این افراد هیچ ابایی نداشتند از بیان آن نداشتند و خودشان مبانی آن را استوار می‌کردند، از مبانی آن استفاده می‌کرند و از آن سخن به میان می‌آوردند.

وی تصریح کرد: نفوذ این افراد در بافت آموزش و پرورش بسیار قوی است و ما بارها تجربه کردیم که حتی مدیران کلان کشوری نیز که تغییر کنند و حتی مدیران متدین نیز باشند، آنقدر نفوذ قوی دارند که تا نخواهند چیزی چاپ شود و با مبانی آن‌ها سازگار نباشد، اجازه توزیع به آن نمی‌دهند.

بانکی‌پورفرد در خصوص ورود مجلس به مسأله ۲۰۳۰ بیان داشت: مجلس در حال حاضر کارهای بسیار زیادی دارد و در شرایطی وارد مجلس شدیم که انتظارات بسیاری زیادی از نمایندگان است که باید اولویت‌بندی انجام شود و به این مسائل به ترتیب رسیدگی کنیم.

حجت الاسلام حسین میرزایی دیگر نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار اعلامیه‌ای از مردم خواست مستندات و اخبار موثق خود نسبت به اجرای سند ۲۰۳۰ را از طریق کانال‌های ارتباطی ارائه کنند تا طبق وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی با آن برخورد شود.

 

روند اجرایی شدن محسوس و نامحسوس این سند با وجود هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به آن و به‌ویژه از آخرین واکنش‌های ایشان که بیان داشتند: « شما اینجا بنشینید سرباز درست کنید برای انگلیس و فرانسه و آمریکا و بقیه‌ این وحشی‌های کراوات‌زده‌ی ادکلن‌زده‌ی ظاهرساز؛ همین‌هایی که آدم می‌کشند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، به آدمکش کمک می‌کنند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند؛ این‌ها بنشینند آنجا، ما برای این‌ها در ایران و در کشورهای آسیا و غرب آسیا و کشورهای اسلامی و مانند این‌ها، سرباز و پشتیبان و رعیت تربیت کنیم؛ [سند] ۲۰۳۰ این است»، زنگ هشدار را برای ناظران و مسؤولان امر به صدا در آورده است.

به نظر وقت آن رسیده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخلاف دوره‌های گذشته با دقت نظر و جنب‌ و جوش بیشتری بر مسائل فرهنگی کشور نظارت داشته باشند و حتی در صورت لزوم از بعد تقنینی به این مسائل ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول